Frohburger Dreieck!! världens skönaste gatrace

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Tjena sådär hemma igen från frohburger Driek Joey dunlop open
denna helgen var en lika stor hit i år som förra året.

det är något speciellt när man åker utomlands,
denna tävling är som magisk, känns som tiden går långsammare.
och även om man kör "zvei-puff" så har man gått om tid att
gå runt och snacka skit och studera alla klassiker som är där och kör
detta gäller då både förare och maskiner. :cool:

den mycket bildsköne mossberg :eek: var på plats i år igen,
vårt 73 år unga:kryckor fan från förra året var där och höll tummarna
för oss i år igen, samt de tokiga tyskarna som vi tutade i förra året
att jag var tvungen ta hundspann de första 10 milen för det inte fanns några vägar där ja bodde.
samt de underbara 50cc klassikerna, där vissa av förarna fick stödja sig
på sina hojjar som de vore en rullator för att ens ta sig ut till banan.
Det är rätt hårt när varvräknaren på dessa maskiner har en skala från 8000- 20,000 :yoparty

men de våtaste maskinerna är ändå de gamla 500gp maskinerna, en vackrare vaggsång får man leta efter. En av dessa förare har ägt sin maskin sedan den var nästan helt ny, dvs 20år sedan. :D

Men det bästa är alla autografer. Man får nästan skriva så att man skrivkramp i handen. Även Larsson "Axxexs" Olav och Tukka hade skrivkramp när helgen var slut. :gnissla

sen att gridgirlsen håller toppklass är inget som gör helgen sämre.
för att citera tjejen,
tjejen: "vafaan hon har ju bara trosor och topp på sig"
jag: Vah! vart då?
tjejen: förhelvete kolla inte då!!! :tuttar

kommer skriva mer under morgondagen! typ som hur de gick på racet
och fler bilder kommer tillkomma.

hade gött

Bifogat

• CIMG2143 copy.jpg
    CIMG2143 copy.jpg
    179.7 KB · Visningar: 273
  • CIMG2149 copy.jpg
    CIMG2149 copy.jpg
    191.1 KB · Visningar: 1,948
  • Frohburg 08 062 copy.jpg
    Frohburg 08 062 copy.jpg
    206.5 KB · Visningar: 148

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Ja vad säger man....:tummenupp
Först när jag och Tuukka kom dit tänkte jag att det skulle vara bäst att fara hem den var minst lika säker som endel finska och svenska banor.
Första gången som jag har varit med om att man måste dreva hojen så att den bara varvar fullt ut när man slipstreamar..:yoparty

Nästa år skall det satsas fullt, rätt växellåda och Matikainen har lovat göra en motor för 250 km/h+++
I år gick den bara 243 km/h på rakan.:mad:

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Uppförsbacken före sista svängen.
Jag hade 215 (fullt på femman) innan jag börja bromsa. :yoparty

Bifogat

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    32.4 KB · Visningar: 130

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Nedförsbacken vid huset. Ca 215 km/h förbi 60-skylten innan man börjar bromsa efter 200 meters tavlan. :tummenupp

Bifogat

• Hpim1554.jpg
    Hpim1554.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,533

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mer bilder! Mer text! MEr upptåg! :7peta

Jaja... Fyller på med lite mera rapport därifrån då. :)

Efter att ha kört där förra året så sa båda jag och Stensmo att det här racet skulle vi köra igen. Vi sa så redan efter att ha kört det första passet där ifjol.

Tiden gick.. Helt plötsligt hade det gått nästan precis ett år. Lång säsong med mycket jobb bakom! Årets race var snart! Orkade vi verkligen köra där igen, tänkte vi. För både mig och Stensmo skulle det bli 4 helger med race i rad isf. Varav 2st av racen nere i Europa. Inte en helg ledig i september alltså. Pluss alla dagar däremellan som går åt till förbereda allt mm. Phu!

14 dagar innan racet skulle anmälningstiden gå ut. På SM:et i Kga så tog vi ett snack om hur vi skulle göra. Entusiasmen fanns inte riktigt där på samma sätt som inför förra året. Men efter att ha funderat färdigt så kom vi fram över att vi ju vid förra årets race sa att vi skulle tillbaka. När vi väl hade bestämt oss - att vi hade bestämt oss förra året, så kändes det helt plötsligt som att ett bekymmer var borta! Det blev gatrace i år med! :tummenupp

På SM-finalen på Falkenberg så fick vi reda på att 2st av våra medtävlande i våran klass också hade anmält sig dit! Dom Finska förarna Olav och Tuukka. Grymt kul! Nu blev vi ett par fler nordbor där nere. Dom hängde med ner till skåne efter Falkenbergsracet. Dom fick lov att låna Nordgrens verkstad för att kolla över sina hojar.

Väl i verkstan vid 23-tiden på söndan så skulle ju dom kolla på alla grejjer där. " -Ska du ha en Koskenkorva?" frågade Finnarna. Så vi tog en Finsk after-race-sed till skåne. :öl

Fick sen höra historier från Finska, Estlänska och ryska race blandat med historier om hur det hör ihop med KGB, mc-gäng mm. Kul att få höra om hur racingen går till på andra ställen av världen. Vem vet.. Man kanske skulle ta och ställa upp i ett race i Ryssland nu? :tungan

Finnarna mekade i 2 dar med att förbereda sina hojar. Sen drog dom från Sverige på tisdagen eller onsdagen. Vi fick vänta på att Stensmo skulle sluta skolan på fredan. Han lyckades lura i läraren att dom slutade 2 timmar tidigare den fredan. Så i år var vi på väg ner tidigare än förra året! :)

Väl där nere så hade Olav och Tuukka satt upp depåtält och kollat in banan mm. Vi fick stå i deras tält. Depån, som är små gator inne på ett industiområde, kändes mindre trång i år. Misstänkte det kunde vara för att det var bättre väder i år. Fler stod på områden utanför gatorna på gräs. Vi hade plats bredvid ett helt gäng Irländare + Trubbelman på ena sidan och Lucy Glöckner på andra sidan. Mitt emot oss stod Dirk Heidolfs feta MotoGP-trailer och några vagnar som sålde olika grejjer. Vi kände oss hemma igen och nu var entusiasmen i full form igen!

Förarmötet var 5 minuter på Tyska, där dom bl.a sa om deras safty car att "das auto is super schnell". Sen var det 5 minuter förarmöte på Hollänska. Efter det så var det den Engelska genomgången. "There is a saftycar on the first lap tomorrow" sa han. Sen inget mera. Det var allt man behövde veta på Engelska? :)

Olav och Stensmo fick inte sina hojar igenom besiktningen. Ingen av dom hade framskärm. Bara gaffelbensskydd. Det räckte tydligen inte till att få köra landsvägsrace i Tyskland. Olav fick låna en av Dirk Heidolf och Stensmo lyckades till slut få tag i en som hade en framskärm extra. Var från en aprilia RSW250, men den gick dit och fyllde sin funktion.

41st på plats i 250cc och största klassen på detta arrangemanget var vi! Körningen på banan gick hyffsat. Men man märkte av det stora antalet förare på banan tyckte jag. Hojjar överallt. Man hade förbättrat säkerheten i den sista svängen till i år genom att flytta ett staket. Annars var banan sig lik förutom ena stora åkern man kör förbi inte var stubb på i år utan det växte majs där. Förstärkte fartupplevelsen lite mera så.

På kvalen körde både Joakim och jag flera sek snabbare än förra året. Trotts det fick vi ungefär samma placeringar som då! Konkurenterna hade gasat dom med i år.... :gnissla

Fortsättning följer..

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj