Frontalkrock vid slingerbulten...

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Kör man inte i sitt eget tempo vid alla tillfällen bör man parkera hojen för gott, köpa en trålare eller skaffa nya kompisar att åka med.
[/url]

Håller med, det ligger ett stort ansvar på individen! Det klankas gärna på sporthojar när det tals (och skrivs) om Bulten. Jag kör en del själv där. Blir gärna det när det är 24 mil till närmaste bana (om man bortser från småbanorna Rörken och Tuvängen). De gånger jag mött en Mc i mitt körfält (har hänt 2 gånger) så har det varit sk Customhojar. Finns en del sporthojsförare som kör ganska fort på Bulten men de håller sig på sin sida vägen och det brukar gå ganska städat till (vad jag sett).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Upplever som andra sagt att de flesta ggr jag mött mc på fel sida att det varit kromslädar.

Å andra sidan har det en gång varit nån räjsare och då var det fan så läskigt när det var decimetrar tillgådo och det gick i minst 130 för oss båda...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
...kan det bli om man inte håller sig på sin sida.
När man åker mot Rosenhill från slingerbulten så kommer man till en högersväng efter några hundra meter.
För c:a 6-7 veckor sen så mötte jag två hojar på väg mot Rosenhill, strax därefter kommer jag till denna kurva från Rosehill och då ligger en bil i diket. 2 bilar har stannat, jag stannar och frågar om jag kan hjälpa till med nått. Det är en kille och tjej i 30-årsåldern och en liten knatte på några år som gått ur och killen berättar att en R-hoj kört rakt mot han i hans körfält och för att undvika en frontalkrock så körde han ut i diket, tjejen är rätt skakis och håller om sin son "antagligen hennes son" Killen är hur lugn som helst och tacksam över att ingen skadats men får ringa bärgningsbilen då bilen inte kan köras upp från diket.

För 2 veckor så möter jag en hoj i mitt körfält i samma kurva men då är jag c:a 30-40 meter innan kurvan och han/hon hinner lägga sig i sitt körfält innan jag är i kurvan, men om jag startat min åktur några sekunder senare den dagen så hade jag mött han/hon i mitt körfält och våra liv hade kanske sett annorlunda ut idag.

Igår tog jag en kvällstur och i samma kurva ligger en motorcykel rätt illa tilltygad och ambulans har hämtat föraren och Polisen väntar på bärgningsbilen, det stod även om denna olycka på nyheterna. Varför olyckan hände vet jag inte men hoppas det gick bra för föraren i alla fall.

Det jag vill säga med detta inlägg är: Kör på din sida av vägen, framförallt i skymda kurvor, kör inte fortare än att du klarar av det så slipper vi läsa om frontalkrockar på riktigt. Trevlig hojsommar!

Det kommer att fortsätta ske olyckor på denna väg så länge folk ser den allmänna vägen det som sin egen Moto GP-bana. De som kör på fel sida vägen visar total avsaknad av SBF 2007 (Svenskt Bondförnuft 2007).

När jag kör lite mer inspirerad körning så väljer jag vägar som är bättre anpassade för det, dvs utan massa hus och utfarter och annat skit, vill jag köra mycket mer inspirerat väljer jag Gelleråsen el Kinnekulle Ring.

Gud vad tråkigt för er 08:eek:r och bara han en väg att köra på:va Det finns ju folk som inte har annat för sig än att brumma samma väg fram och tebaka flera ggr om dagen, nej då skulle jag nog sälja hojen, för det är snudd på att bli indoktrinerad..välkommen till Västmanland:tummenupp

Last edited:

Nicotin

Guest
Det kommer att fortsätta ske olyckor på denna väg så länge folk ser den allmänna vägen det som sin egen Moto GP-bana. De som kör på fel sida vägen visar total avsaknad av SBF 2007 (Svenskt Bondförnuft 2007).

När jag kör lite mer inspirerad körning så väljer jag vägar som är bättre anpassade för det, dvs utan massa hus och utfarter och annat skit, vill jag köra mycket mer inspirerat väljer jag Gelleråsen el Kinnekulle Ring.

Gud vad tråkigt för er 08:eek:r och bara han en väg att köra på:va Det finns ju folk som inte har annat för sig än att brumma samma väg fram och tebaka flera ggr om dagen, nej då skulle jag nog sälja hojen, för det är snudd på att bli indoktrinerad..välkommen till Västmanland:tummenupp

Fast måste säga att bulten och även bogesundsvägen är mer än bara en allmän rr väg..

Det är en djäkla gemenskap vid dom två vattenhålen, rosenhills café och vaxholmstorg..
Man träffar alltid ngn att åka med och snacka skit med..
Vid vissa tilfällen har det varit över 200 hojar vid rosenhills café
Ngt som jag saknar här i västmanland..
Jag åker mycket hellre från västerås till bulten/bogesund för att träffa folk än snurra västerås med omnejd då jag tycker att detta saknas i västerås,..

Kan bero på att jag inte träffat rätt folk men jag var ute igår och snurrade hela dagen/kvällen och såg typ 4 hojar..

mina 2 ören...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Om SBF 2007 kan jag inte annat än hålla med..

men med rötterna i Ekn så kan jag ju säga såhär.. Det FINNS ingen Bulten i västmanland.. Bulten is the shit och SDET är anledningen till att vi kör så mkt där. harva över potthål runt åkrar och hästgårdar utanför västerås och köping är lönlöst, då hade jag köpt banhoj och bara åkt geller om det varit så..
Vi HAR ju faktiskt ingen bana eftersom vi lever i ett jefla sosseland.. Då är det Bulten tills vi får nånstansch att leka!

Nicotin

Guest

men med rötterna i Ekn så kan jag ju säga såhär.. Det FINNS ingen Bulten i västmanland.. Bulten is the shit och SDET är anledningen till att vi kör så mkt där. harva över potthål runt åkrar och hästgårdar utanför västerås och köping är lönlöst, då hade jag köpt banhoj och bara åkt geller om det varit så..
Vi HAR ju faktiskt ingen bana eftersom vi lever i ett jefla sosseland.. Då är det Bulten tills vi får nånstansch att leka!

Ungefär så...:tummenupp

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Killen som körde av i den kurvan igår klarde sig rätt bra.
Träffade han på Huddingesjukhus där jag själv låg med stödkrage mm efter en tur på sidan av vägen.. Han kom iaf från sjukan flera timmar före mig.. Varför han hamnade där får han själv redogöra för.

Själv så fick jag den erfarenheten hur det känns när en bilförare plötsligt bestämmer sig för att köra ut framför en.... Mörbultad idag men vid gott liv så att säga..

Pabbe

BIKERBOYZ MEDLEM
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
KTM DUKE 690
Inte bara MC som kör dåligt där, jag fick möte i halva mitt körfält av en lastbil med grus för 2 veckor sen på samma sträcka.Då var jag jävligt glad att jag inte satt i en bil, för nu fick jag plats.Tveksamt om jag hade kunnat undvika en frontalkrock om jag kört bil istället för mc.

jag kör själv lastbil och har ingen som helst förståelse för andra lasbilschaffisar lr personbilar som genar i skymda kurvor helt dj--la ansvarlöst!
brukar möta fordon som genar när ja kommer med lastbilen på slingerbullten lr dalarövägen och har fått lägga mig i en bit ner i diket för att undvika kollision,skulle jag ligga kvar i filen så skulle det inte bli mycket kvar av en bil när jag kommer fulllastad och vid möte med lastbil så ääh vill inte ens tänka på det håll er på rätt fil annars kommer det sluta dåligt :kryckor

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Oki! Förstår dilemmat, å tråkigt för er. Jag har rätt bra ugångsalternativ med 5riktigt bra vägar alldeles runt knuten max 2 mil till det roliga kurvnöjet, då är det väl jag som bara skall vara glad:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller helt med, jag skulle lätt överväga att sluta åka gata om det fanns en bana inom 10 mil.

Givet.. Åker tom nästan varje vecka till Rörken trots dess ringa storlek baa för att få mata trollet lite. Hade det funnits en riktig bana hade jag nästan säkert slutat åka gata, det är farligt jue :näsblod .

Enda problemet OM vi nu skulle få bygga en bana är att tiderna säkert inte skulle räcka ändå. Massa RR-fokl redan som vill ha tid, massa fler som säkert skulle bli när tillgängligheten ökade och en hel massa både hoj och bilfolk som skulle vilja rasta då & då..

Frågan är om man genom en aktiv lobbyverksamhet skulle kunna få de som bestämmer att prioritera oss som åker hoj tidsmässigt, med argumentet att hålla oss från gatorna!?

Hmm.. Insändare i nästa SMC-blaska kanske?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Killen som körde av i den kurvan igår klarde sig rätt bra.
Träffade han på Huddingesjukhus där jag själv låg med stödkrage mm efter en tur på sidan av vägen.. Han kom iaf från sjukan flera timmar före mig.. Varför han hamnade där får han själv redogöra för.

Själv så fick jag den erfarenheten hur det känns när en bilförare plötsligt bestämmer sig för att köra ut framför en.... Mörbultad idag men vid gott liv så att säga..

Oj vad trist! Bra att höra att du "bara" blev mörbultatd då. Krya på dig och hoppas vi ses på Tuvängen snart!
/Wille (Vi åkte och kolla på skinnställ hos din racerkompis :D förra sommaren efter en Tuvängendag)

Nicotin

Guest
Oki! Förstår dilemmat, å tråkigt för er. Jag har rätt bra ugångsalternativ med 5riktigt bra vägar alldeles runt knuten max 2 mil till det roliga kurvnöjet, då är det väl jag som bara skall vara glad:tummenupp

Det finns säkert kanonfina vägar runt västmanland..
Bara det att det är ju nästan ingen som är ute och åker..

Last edited:

earloftea

té o wienerbröd :P
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
-
Håller helt med, jag skulle lätt överväga att sluta åka gata om det fanns en bana inom 10 mil.

Precis, man borde göra om Barkarby-flygfält till en racingbana. Lagom stort och nära! :tummenupp

Men tyvärr har trähattarna på kommunen bestämt att man skall förvandla flygfältet till ett bostadsområde. Grymt slöseri. Tänkt vad mycket det måste ha kostat en gång i tiden att plana ut marken och göra det till ett flygfält.
Dessutom, vem fan vill bo med sin familj nära en IKEA-parkering? :huvet

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Ja vem gillar inte att köra hoj på Bulten och nu dess utom när dom har lagt ny asfalt i höstas precis lagomt innan ses var över. Men jag håller fullständigt med om att vissa kör som en påse JÄVLA NÖTTER. En massa hjärnceller som inte kan tänka. Angående den aktuella sträckan så har jag också råkat ut för det och jag tackar mina kunskaper för att dom är vad dom är. Jag var ute och åkte på slingerbulten mot Rosenhill och polaren med mindre erfarenhet låg väl c:a 30-50m bakom mig. När jag kommer till en brant kurva som är skymd så går jag ut en bit (fort farande på sista biten av rakan innan kurvan börjar)
i motsatta körfältet om det inte är någon bil där självklart "Dööö".

När väl kurvan börjar ta så bryter jag ner den mot insidan av kurvan. På så vis så kan man hålla mycket hör hastiget i självaste kurvan utan att ta mark på mötes sidan där jag ändå inte vet om det finns något hinder. På så vis ligger jag ganska nära Väggren mitt i kurvan och vid utgången där nästa raka tar vid mitt i mitt fältet. Jag TACKAR som sagt min kunskap för det. För lite efter drygt cenrum på kurvan då jag ser först en bil Helt lungt tänker man väl, men bråkdelen av 100 delen av en sekund senare ser jag en R1a MITT i min del av vägbanan. Vi möttes med några centimeter till godo jag nästan i väggrenen och han mitt på vägen.
TÄNKTE så här och som även polare blev rädd för, tänk om just polaren legat före mig i den kurvan eller att jag själv hade kört lite mer lagligt, polaren höll trots allt sitt avstånd till mig på att fronta denna JÄVLA IDIOTEN. Eller om jag hade suttit i min bil, en buss/Lasbil. Det är ganska lätt att räkna ut om om hade funnits och vad som hade hänt. Men nu fanns inte OM och vi tackar alla för det. IDIOT:kulspruta :huvet

NU HAR JAG SÅLT MIN PÄRLA DOC INTE FÖR DESSA TANKAR, MER AV ORSAKEN DEN JÄVLA HÖGA PREMIERN PÅ FÖRSÄKRINGEN. Men när personer som sådana idioter så fattar jag varför premiern är så hög. Kolla bara helgens skörd 3 döda i Mc olyckor runt om i Stockholm. RIP och hoppas det inte blir fler. Kör med insidan nu grabbar och tjejer.

Det olustiga i ditt fall är att alla skyller dom höga premierna på SportHojarna.
Rätta mig om jag har fel, men medelåldern på dom som omkom i trafiken på mc förra året var visst 42 år.Mertalet av dem som strök med satt på Kromslädar.Varför har då dom så mycket billigare försäkring?
Håller med dig att köra med insidan, men för det mesta måste man ju vara på sin vakt och köra åt andra trafikanter med.
Tack för ordet.:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ööö, faaan, vi har ju ingen lokaaal... :rolleyes:

Slöddertäljebo och allt!

Förstår poängen i ditt inlägg, vilket på intet sätt gör det rätt! Vi har kämpat i år för att få bygglov, men hålls tillbaka med anti-motorsportspropaganda och miljöargument. Samtidigt gnälls det om vår oönskade närvaro på vägarna, vår bristande respekt inför trafikregler etc.. Är det så svårt att se dialektiken i det för dig att du felaktigt måste kasta dåliga kommentarer omkring dig?

Finansiärer finns det, ekonomiskt underlag för ett tämligen stort bygge har det funnits sedan många år. Vad som sätter den gränsen är de ringa tider banan skulle tillåtas gå i bruk. Så snälla, bespara mig såna där idiotkommentarer!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC