Frontalkrock vid slingerbulten...

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
:felämne
Om nu dom flesta av dessa sitter på R-hojar så förstår jag att det är flest sporthojar som stryker med. men det är nog knappast troligt.Jag söker efter den tråden och länkar så får du se.:tummenupp

Jag blev nyfiken och började söka statistik själv.

Här har du en länk där det finns massor av siffror:
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Jag läste "Skaderisker för motorcyklister" och slutsatsen i den rapporten är:
Unga förare är en riskgrupp när det gäller olyckor och skador. I den högsta försäkringsklassen
med de effektstarkaste motorcyklarna står förare under 30 år för cirka
60 procent av skadefallen. De löper dubbelt så stor skaderisk som övriga åldersklasser.
Skadekonsekvenserna i denna försäkringsklass är svårare än för övriga försäkringsklasser,
något som kan tyda på högre hastighet vid olyckan.

KjellF
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det är skitkul att köra bana, men såvida du inte bor precis intill en bana och har delrättigheter i den kan du aldrig köra lika mycket hoj på bana som du kan i trafiken.

Dessutom kostar det flis i form av tid och soppapengar att sitta o pendla 20,30, 40? mil till en bana. Bra komplement, men never ever att jag slopar gatåkat till förmån för enbart banåka. Mitt och många med mig har ett körbehov som är alldeles för stort för det.

Hur ofta kör du hoj på bana, 3-4 gånger i månaden? Jag kör gärna hoj 20+ gånger i månaden.

Jag skulle också gärna köra 20+ gånger i månaden. Först slutade jag köra gata för att jag inte hade råd. Men sen när polaren hamna i rullstol (förlamad) som man kör med hakan så känns det inte riktigt lika kul längre. Visst är det kul att kasta på ett krosslyse och brassa satan, och visst kan man köra lugnt. Men jag har valt att göra mina stunder på hojen till riktigt kvalitetstid. Visst kör jag sällan men det är fan ingen slentrian känsla över det.

Kör och ha kul och hoppas du klarar dig bra. Men framför allt. Ta inte med dig någon annan i det eventuela fallet.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jag blev nyfiken och började söka statistik själv.

Här har du en länk där det finns massor av siffror:
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Jag läste "Skaderisker för motorcyklister" och slutsatsen i den rapporten är:
Unga förare är en riskgrupp när det gäller olyckor och skador. I den högsta försäkringsklassen
med de effektstarkaste motorcyklarna står förare under 30 år för cirka
60 procent av skadefallen. De löper dubbelt så stor skaderisk som övriga åldersklasser.
Skadekonsekvenserna i denna försäkringsklass är svårare än för övriga försäkringsklasser,
något som kan tyda på högre hastighet vid olyckan.

KjellF
:fakta
Det har du ju helt rätt i.
Hemskt att 60% av dem som dog på :hojbusa är under 30 år.
Men dock kvarstår att det är fler som dör som är över 40 år eftersom statistiken säger en medelålder på 42 förra året:fatta!
I vilken klass var dom människorna:confused:
Det är ju helt snett när man bara väljer att belysa en skadegrupp.:mad:
Visa stats på resterande:tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Förstår poängen i ditt inlägg, vilket på intet sätt gör det rätt! ...klipp... Så snälla, bespara mig såna där idiotkommentarer!

Om du nu förstod poängen i mitt inlägg, vilket du påstår, så bör du också inse att du är ute på djupt vatten nu. För vad skrev du strax innan? Läs igenom det en gång till, innan du börjar gapa om "idiotkommentarer".

Vi HAR ju faktiskt ingen bana eftersom vi lever i ett jefla sosseland.. Då är det Bulten tills vi får nånstansch att leka!

JAG kan däremot ha missförstått DIG, men man KAN tolka ditt inlägg ovan som om du anser att bristen på bana är ett giltigt skäl att "leka" på allmän väg. Och jag anser inte att dåliga förutsättningar automatiskt ger någon rätt att bryta mot regler och lagar. Det lät i mina öron VÄLDIGT likt det citat jag sedan återgav och som du sedan invänder mot som en "idiotkommentar".

Sen om du inte håller med mig, visst, det är en annan femma... och har jag missförstått dig så ber jag i så fall om ursäkt. Seså, lugna sig nu! ;)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag blev nyfiken och började söka statistik själv.

Här har du en länk där det finns massor av siffror:
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Jag läste "Skaderisker för motorcyklister" och slutsatsen i den rapporten är...

Skulle vara intressant att se hur många (%) av alla sporthojsägare som är under under 30 resp. över..
Det luriga med statistik är att det är så lätt att glömma ta vissa uppgifter så som "om" det skulle vara dubbelt så många under 30, som över 30, då blir det inte så konstigt om det är fler som vurpar i den åldersgruppen.
Sedan skulle de vara kul och se var de får att det ska vara dubbelt så stor sakderisk om man är under 30 som över om det bara skiljer 10%..? kanske räknar med alla mc..? Ne, statestik är bara förvirande och missledande om det inte presenteras på rätt sätt.... jag kör på, med insidan av huvudet.


// Linus
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Skulle vara intressant att se hur många (%) av alla sporthojsägare som är under under 30 resp. över..
Det luriga med statistik är att det är så lätt att glömma ta vissa uppgifter så som "om" det skulle vara dubbelt så många under 30, som över 30, då blir det inte så konstigt om det är fler som vurpar i den åldersgruppen.
Sedan skulle de vara kul och se var de får att det ska vara dubbelt så stor sakderisk om man är under 30 som över om det bara skiljer 10%..? kanske räknar med alla mc..? Ne, statestik är bara förvirande och missledande om det inte presenteras på rätt sätt....

// Linus

Du far efter att den stora andelen sporthojsåkare skulle vara under 30? Tja, jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det vore så (även om jag kan räkna upp en hel del undantag). Men jag förstår inte riktigt vad det skulle ha med att göra att fler vurpar i den åldersgruppen...?

Andelen vurpor handlar väl inte primärt om vilken slags hoj man kör. Snarare är det väl så enkelt att körstilen avgör vilken slags hoj man väljer...? Och att körstilen är det som leder till vurpor, inte hojtypen i sig. Hojtypen är bara ett "symptom".

Så om 30-plussare väljer touringhojar pga ett något ökat fokus på komfort, och ett något minskat fokus på hastighet... ja... så jag förstår inte riktigt vad du vill bevisa.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Du far efter att den stora andelen sporthojsåkare skulle vara under 30? Tja, jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det vore så (även om jag kan räkna upp en hel del undantag). Men jag förstår inte riktigt ...


"Unga förare är en riskgrupp när det gäller olyckor och skador. I den högsta försäkringsklassen med de effektstarkaste motorcyklarna står förare under 30 år för cirka 60 procent av skadefallen."

Det jag syftade på är att statistik är lätt att förvränga.
"om" det skulle vara dubbelt så många under 30, som över 30, då blir det inte så konstigt om det är fler som vurpar i den åldersgruppen. Beror på hur de har räknat.
Om det bara har tittat på hur många olyckor med över resp. under 30 som varit inblandad i en olycka utan att se hur stor resp. grupp är.

Nu stämmer det säkert att under 30 på sh är farligast, det är inte det jag vill motbevisa....

// Linus
 
Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Det olustiga i ditt fall är att alla skyller dom höga premierna på SportHojarna.
Rätta mig om jag har fel, men medelåldern på dom som omkom i trafiken på mc förra året var visst 42 år.Mertalet av dem som strök med satt på Kromslädar.Varför har då dom så mycket billigare försäkring?
Håller med dig att köra med insidan, men för det mesta måste man ju vara på sin vakt och köra åt andra trafikanter med.
Tack för ordet.:tummenupp

Jo visst kan det tyckas lustigt och orättvist. Men om man ska tala om pengar samt dödsfall på kromslädar eller innom alla kategorier. Då är det inte döds fallen som kostar dom stora pengarna, man blir liksom utköpt en engångs summa. Dom som kör kromsläde gör ofta så fatala misstag så det leder till tex frontalkrock, eller råkar ut för bilister som orsakar frontalkrocken merd resultat som är döden. Vi som kör Sporthojar gör många gånger oftast anda misstag så som för hög fart in i en kurva, en bil kör ut framför oss då vi inte hinner väja, kan vara bådas fel, bilens fel eller mc killens fel. Spelar inger roll vems fel det är, det gör lika sor skada i alla fall. Det är just skadan som är den stora boven. Blir du förlamad eller läm lästad så kostar du pengar i hela ditt resterande liv, och det är pengar som ditt och mitt samt alla andras bolag får betala. Det är därför det skilljer sig så brutalt i premierna bla. Skulle alla sporthojs olyckor leda till döden, så skulle faktis våra premier gå ner. Men så ska vi ju inte tänka, det är lika tragist när någon dör. Så vi behöver ingen mer död. Men jag förespråkar ett system dom har i USA och det är att om du inte har orsakat någon Olycka så får du en skälig ingångs premie och håller du dig skade fri så går premiern till och med ner lite gran till ett visst minimum värde.. Sen om du där emot orsakar en olycka så höjs din premie ganska duktigt. Ju fler Olyckor du orsakar ju dyrare blir det för dig. Tillräckligt många olyckor så får du helt enkelt inte försäkra längre och får köra utan bortsätt från våran trafikförsäkring som vi minst måste ha. Men det är vi i sverige redan vana vid :) och då från början. På det sättet betalar vare individ för sig själv och inte för alla andra nötter. Nu som det är i Sverige så straffas alla sporthojs åkare i ett kollektiv. Vad är det för rättvisa i det...
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jo visst kan det tyckas lustigt och orättvist. Men om man ska tala om pengar samt dödsfall på kromslädar eller innom alla kategorier. Då är det inte döds fallen som kostar dom stora pengarna, man blir liksom utköpt en engångs summa. Dom som kör kromsläde gör ofta så fatala misstag så det leder till tex frontalkrock, eller råkar ut för bilister som orsakar frontalkrocken merd resultat som är döden. Vi som kör Sporthojar gör många gånger oftast anda misstag så som för hög fart in i en kurva, en bil kör ut framför oss då vi inte hinner väja, kan vara bådas fel, bilens fel eller mc killens fel. Spelar inger roll vems fel det är, det gör lika sor skada i alla fall. Det är just skadan som är den stora boven. Blir du förlamad eller läm lästad så kostar du pengar i hela ditt resterande liv, och det är pengar som ditt och mitt samt alla andras bolag får betala. Det är därför det skilljer sig så brutalt i premierna bla. Skulle alla sporthojs olyckor leda till döden, så skulle faktis våra premier gå ner. Men så ska vi ju inte tänka, det är lika tragist när någon dör. Så vi behöver ingen mer död. Men jag förespråkar ett system dom har i USA och det är att om du inte har orsakat någon Olycka så får du en skälig ingångs premie och håller du dig skade fri så går premiern till och med ner lite gran till ett visst minimum värde.. Sen om du där emot orsakar en olycka så höjs din premie ganska duktigt. Ju fler Olyckor du orsakar ju dyrare blir det för dig. Tillräckligt många olyckor så får du helt enkelt inte försäkra längre och får köra utan bortsätt från våran trafikförsäkring som vi minst måste ha. Men det är vi i sverige redan vana vid :) och då från början. På det sättet betalar vare individ för sig själv och inte för alla andra nötter. Nu som det är i Sverige så straffas alla sporthojs åkare i ett kollektiv. Vad är det för rättvisa i det...
:klappar

Så talar en äkta talare.
Jag kan inte hålla med mer.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du nu förstod poängen i mitt inlägg, vilket du påstår, så bör du också inse att du är ute på djupt vatten nu. För vad skrev du strax innan? Läs igenom det en gång till, innan du börjar gapa om "idiotkommentarer".



JAG kan däremot ha missförstått DIG, men man KAN tolka ditt inlägg ovan som om du anser att bristen på bana är ett giltigt skäl att "leka" på allmän väg. Och jag anser inte att dåliga förutsättningar automatiskt ger någon rätt att bryta mot regler och lagar.

1. Lagar är till för att tillämpas. Inom rimliga gränser är den konstitutionella tanken att var och en efter egen förmåga, såvida 2:apart aldrig tar skada, ska leva och fungera kollektivt efter de förutsättningar var och en är försedd med. Att rida paragrafer och säga "det är faktiskt 70 här", när (den konstruerade) begränsningen är anpassad till de sämsta förutsättningar vi har på våra vägar, tant Agda 67, rädda Rickard med nytorkat kort etc..

2. Vad jag vände mig emot var någons kommentar om att vi utnyttjade vägen som bana, med hänvisning till de banor som finns. I det avseendet så finns det de facto inga banor i sthlm. Att ha RR som hobby här är som att men att elitserieslutspel är en hobby, rätt glest intresse!

3. Givetvis är det lek på allmän väg. Ingen jävel lägger 120.000:- på en motorcykel som transportmedel när man för samma pengar får AC, stereo, sällskap, komfort och pengar över till en årlig Italienresa.

4. Ingen gnäller på extremskidåkare, fallskärmshoppare och skatare (som också är dyra att försäkra). Så fort "leken" däremot sker på väg så blir det ramaskri. Jag är först i kön att strypa de fuckon som blåser 230 mellan filerna på E4 eller på annat sätt utamanar ödet med alltför höga odds. Att däremot döma en missad lågfartsstoppie som det görs idag blir skevt, ingen hade tyckt annat än synd om den som gjort samma sak på BMX. Hojåkning är ett intresse som alla andra. Att banor saknas flyttar bara olyckorna, och i just det fallet förvärrar dem, men så länge inte 2aperson skadas ska det inte jämföras med annat än ridsport, hockey, bergsklättrning eller annan högrisksport.


Kort sagt, argumentet "gör det, men inte på allmän väg" är inte ideologiskt hållbart!

(ber om ursäkt för eventuella stavfel, grammatiska missar eller rena tankevurpor. Jag är larvigt trött och har skrivit av gamla tankar utan att egentligen ha reflekterat. Rättning sker förhoppningsvis imorrn.. "
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Appropå ingenting.... men är det ingen som har slagit DanTheMan's rekord 4.52 än? :confused:

Om man verkligen ligger på den yttersta maximalgränsen med hörntänderna i backen och skär in lite på mötande körbana borde man kunna kapa några tiondelar.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Appropå ingenting.... men är det ingen som har slagit DanTheMan's rekord 4.52 än? :confused:

Om man verkligen ligger på den yttersta maximalgränsen med hörntänderna i backen och skär in lite på mötande körbana borde man kunna kapa några tiondelar.


Om man kör som att det vore enkelriktat så skulle man ju tjäna massvis! Det skulle ju faktiskt kunna gå, med lite tur.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
3009913 Appropå ingenting.... men är det ingen som har slagit DanTheMan's rekord 4.52 än? :confused:

Om man verkligen ligger på den yttersta maximalgränsen med hörntänderna i backen och skär in lite på mötande körbana borde man kunna kapa några tiondelar.
Jag slog nog hans rekord med min (sportbil, 350z) bil i fredags :D gick fort ett tag där... :D fast det här är off the records! ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om man kör som att det vore enkelriktat så skulle man ju tjäna massvis! Det skulle ju faktiskt kunna gå, med lite tur.

Tur och tur... Man tar sig rätten bara. Du som kör lastbil vet ju att det bara är att se bister ut och kräva sin rätt så flyttar alla mofos på sig. Skitlätt.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tur och tur... Man tar sig rätten bara. Du som kör lastbil vet ju att det bara är att se bister ut och kräva sin rätt så flyttar alla mofos på sig. Skitlätt.

Jojo..men funkar det med MC också?
Jag måste prova direkt!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top