Frugan säger ifrån (Hojköp!)

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Om min flickvän skulle skaffa sig ett stall och en häst (hennes största dröm är just det), skulle jag fråga henne om hon ansåg sig ha råd med detta.

Skulle svaret bli ja, hade jag accepterat hennes val och t.o.m. uppmuntrat henne. Av samma anledning hade jag förväntat mig detsamma av min flickvän om jag hade köpt en ny hoj.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
BigPhil skrev:
2126293 Så, hade fixat en ny CBR1000RR, svart/röd, bra rabatt och ännu bättre finansiering!

SKulle skriva på idag... (Annars utgår rabatten och den låga räntan)

Min älskade fru kommer hem från en resa och blir helt ställd när hon inser att mitt hojköp skulle bli en verklighet.

Vi sitter och snacka och hon blir ledsen (vi har råd, jag in inte 25 längre och skulle INTE heller köra som en 25 åring) men nej, hon vill inte.

Vad fan ska man göra? Inga svar som innehåller ordet "skillsmässa" tack.

Phil

Om pengarna finns så finns det inget problem. Jag skulle aldrig tillåta att blir kränkt på det viset, man lever bara en gång och har man nu hittat ett sätt att sätta guldkant på vardagen så skall väl inte personen (som förhoppningsvis älskar en) hindra en från att göra det man vill (inom rimliga gränser) Alternativet är att göra precis som frugan säger och bara leva på hennes vilkor (vilket man ofta annars gör bara för att slippa gnäll)

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
BigPhil skrev:
2126293 Så, hade fixat en ny CBR1000RR, svart/röd, bra rabatt och ännu bättre finansiering!

Min älskade fru kommer hem från en resa och blir helt ställd när hon inser att mitt hojköp skulle bli en verklighet.

Vi sitter och snacka och hon blir ledsen (vi har råd, jag in inte 25 längre och skulle INTE heller köra som en 25 åring) men nej, hon vill inte.

Phil

Knepig sits. men jag tycker du ska köpa hojen ändå. :tummenupp
Frugan kommer säkert ge med sig när hon väl fått åka med bakpå hojen.
Lycka till

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
BigPhil skrev:

Phil

Har du haft ngn hoj tidigare ?

Försök förklara att den här nya fina stabila hojen är bra mkt säkrare eller iallafall lika säker som den du hade tidigare.
Lägg fram alla fördelar som man får på köpet med en sån här ny hoj jämfört med din "gamla", allt som ökar säkerheten.
Skulle man klota så var det lika skadligt på den gamla som på den här nya.
Men chansen att gå omkull är mindre med denna då den har så mkt bättre vägegenskaper osv, osv....

Men en liten solstråle i sammanhanget är att du har en fru som bryr sig om hur det går för dig & är mån om dig även om hon är helt oförstående i ditt MC intresse.

Satt i nästan samma sits själv tidigare.. Löste det med att jag köpte mig en.. Väldigt gammal & långsam GSXR 1100 nästan veteran motorcykel.
& det gick OK så jag måste ta till mitt ovanstående tips då den skall förnyas.

Lycka till !

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
foobar skrev:
2129941 Om min flickvän skulle skaffa sig ett stall och en häst (hennes största dröm är just det), skulle jag fråga henne om hon ansåg sig ha råd med detta.

Skulle svaret bli ja, hade jag accepterat hennes val och t.o.m. uppmuntrat henne. Av samma anledning hade jag förväntat mig detsamma av min flickvän om jag hade köpt en ny hoj.

:klappar

trådskaparen: erat förhållande verka sakna kommunikation och respekt.
tycker du borde ta upp en (vettig) diskution.
att du endast ska få drömma om hur du vill att en stor och viktig del av ditt liv (och själ) ska få vara och njuta av är inte rättvisst.

fråga snällt och lugnt hur hon skulle känna sig om du beordare henne att aldrig få rida (igen?) - utan endast se hästar när hon kör förbi en ridskola och/eller på TV...

sen måste hon få prata ut sina åsikter och argument också, och det måste nog få ta lite tid, och du måste inte svara eller motbevisa något - hennes kommentarer/argument kan stämma, t.ex. riskerna man utsätter sig för, men det är ju något du redan har bestämt dig om, att fördelarna väger mer en nackdelarna.

fungerar inte något så kan du ju tjura och grina som satan i några månader :rolleyes: kanske hon inser att du skulle må bättre och därmed få din omgivning att må bättre.

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Men om de är en hoj du vill ha eller om det är en CBR 1000 RR du vill ha så är de faktist lite skillnad. Prova med att ta med frugan te hojköparstället å visa henne lite annat då? kanske "får" köra motard eller nån 600cc ist? Vore ju dumt med allt eller inget alternativ. Försök visa henne dom goda sidorna med mc åkning. :tummenupp

Lycka till!!

//Mar

FZR 1000-87 :-)

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87
Köp!!!

Hmmm...jag har upplevt samma sak.
Jag köpte hojen. Pengarna fanns och jag förverkligade min dröm. Frun blev sur men hon förstod ändå att det var MIN dröm och efter ett år eller två så åker hon gärna med om jag inte "rejsar"...klart att jag får förmaningar om att åka försiktigt.

Mitt råd är att KÖP hojen...vill hon inte medverka till att förvekliga dina drömmar så...du förstår säkert..

LYCKA TILL

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
tycker du ska säga till din älskade att det är vad du vill och att hon får finna sig i det. kanske lite hårt med det är vad jag tror krävs om du ska få köpa din hoj.
lättare att be om ursäkt än att be om lov som tidigare sagts.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
rallyfisken skrev:
2130603 tycker du ska säga till din älskade att det är vad du vill och att hon får finna sig i det. kanske lite hårt med det är vad jag tror krävs om du ska få köpa din hoj.

det är inte hårt, det är hans val.
hennes handling/nekande är hårt, och inte bara lite hårt.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Kan inte annat än att säga KÖP!!!

Tänk vad du kommer ångra dig om du inte följer din vilja. Visst
måste man lyssna på sin partner och respektera dennes åsikter men
i detta fallet verkar det ju inte som om hon har något vettigt argument
till varför du inte skulle köpa mc.
Om hon verkligen älskar dig så kommer hon att förstå. Att hon nu låtsas
som om ingenting har hänt verkar helt ignorant om du frågar mig.
Sätt dig ner med henne och prata igenom precis hur du känner, men som
någon skrev innan, lyssna på henne med.

Önskar dig verkligen lycka till!!
Hoppas att du blir med hoj och att frugan inser att det är ett av
dina intressen!

Gabor

Guest
Varit där, gjort allt det där, xet orkade inte med att stå emot alla hojar som kom å for genom livet...bara att leva som man känner är rätt...
Stå på dig, annars blir du nertrampad, sen blir du bara bitter å det vill varken du eller hon...DU måste vara man nu,,,gör det du vill, annars går erat gemensamma liv ikras. garanterat.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
BigPhil skrev:
2126535 Så sant, jag borde ha köpt hojen och levt med skiten från min fru. Jag minns hur glad var jag när jag hade hoj. Jag åkte mycket och ofta, och året runt, jag bodde i London då.

Jag borde ha frågat här om detta INNAN jag tog med henne, fan va många bra argument jag har fått i alla svar. Problemet är nu är att JAG är SKIT sur och hon har fått, som vanligt som HON vill. Någon annan som svarade skrev att tjejer bestämma hur det ser ut hemma, hur man klär sig, hur mycket man jobbar etc etc FAN...

P

Alltså.. Det är ju fel från början om hon kan förbjuda dig.. Hon kan tycka och diskutera med dig men det måste ju vara ditt belut tillslut. Om det nu är så att ni inte har gemensam ekonomi och detta sätter stopp för en massa andra, gemensamma planer.

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Werzion skrev:
2130166
fråga snällt och lugnt hur hon skulle känna sig om du beordare henne att aldrig få rida (igen?) - utan endast se hästar när hon kör förbi en ridskola och/eller på TV...

sen måste hon få prata ut sina åsikter och argument också, och det måste nog få ta lite tid, och du måste inte svara eller motbevisa något - hennes kommentarer/argument kan stämma, t.ex. riskerna man utsätter sig för, men det är ju något du redan har bestämt dig om, att fördelarna väger mer en nackdelarna.

fungerar inte något så kan du ju tjura och grina som satan i några månader :rolleyes: kanske hon inser att du skulle må bättre och därmed få din omgivning att må bättre.

Bra tipps/råd!

Phil

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
BigPhil skrev:
2131703 Bra tipps/råd!

Phil

Ja de råden var helt okej, det är ju liksom den mjuka vägen att gå vilket är att föredra i 99% av alla fall. Men vad händer om du bara köper hojen. Drar hon eller blir hon bara butter ett tag :va
Jag gissar att hon lackar ur ett tag men det går ju över :tummenupp

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
BigPhil skrev:

Phil

Men vafaaaan! :4skrika Jag skulle bli överlycklig om min man bestämde sig för att köpa ny hoj - så kanske vi kunde åka lite tillsammans... Nu får jag bara köra ensam hela tiden... :(

Jag tycker iaf att du ska tala om för henne att HON blir lycklig (!) om DU är lycklig, och du är lycklig när du får köra hoj!

Det är helt enkelt inte rättvist att den ena i ett förhållande ska tala om vad den andra ska ha för intressen!

/Mona

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Mona skrev:
2132497 Men vafaaaan! :4skrika Jag skulle bli överlycklig om min man bestämde sig för att köpa ny hoj - så kanske vi kunde åka lite tillsammans... Nu får jag bara köra ensam hela tiden... :(

Jag tycker iaf att du ska tala om för henne att HON blir lycklig (!) om DU är lycklig, och du är lycklig när du får köra hoj!

Det är helt enkelt inte rättvist att den ena i ett förhållande ska tala om vad den andra ska ha för intressen!

/Mona

KOm ner till Trollhättan då så slipper min flickvän åka själv bland alla grabbarna: ) :):)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024