Frys som inte fryser odentligt

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hejs

Räknar kallt (höhö) med att den samlade expertisen här på SH kommer komma med snabba och bra svar. Klart bättre än om man går in på närmaste Husqvarna-butik iaf...

1. Jag har en frys (fullhöjds) som tar sig ner till ungefär -1 men sen blir det inte kallare. Vad kan vara fel? Inte tillräckligt med köldmedia tänker jag, kan det stämma? Isf har jag ett läckage, går det att fylla/laga eller är det enklaste att slänga skrotet och köpa ny?

2. Väldigt likt 1. men inte riktigt. En kyl/frys som jag bäst kan beskriva som en inbyggnadsmodell, dvs den står innanför vanliga köksluckor (läs: vill inte byta ut den). Den kyler inte heller tillräckligt men den håller mellan -11 och -15 iaf. Samma fråga, vad kan vara fel och är det lönt att ta hem en servicekille eller kan man rentav försöka fixa något själv. Har inte kollat vad en ny kostar men befarar att det är rätt dyrt.

Tror 1. är en Electrolux och 2. vet jag är en Husqvarna (som väl är Electrolux?!).
Ingen av dem är särskilt gammal, tror 2. är från 2009 när förre ägaren till huset byggde om köket.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dammsug baksidan. Kan vara fullt med damm som förhindrar avkylningen av radiatorn.

Koppla in 230v direkt på kompressorn (om du tycker dig ha kompetens nog) så vi kan utesluta termostat / tempgivare.
Annars dags att fylla på gas. Känner du en nisse som tar en whiskey eller 2 är det klart värt det.

Annars köp "nytt"

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Kolla ovanstående. Om det har läckt är det inte värt att fylla, bättre att köpa nytt tyvärr. Antagligen är frysen någorlunda modern och då är det antagligen R290 (Propan) med en fyllning på ett tiotals gram. Nu sysslar jag inte med kylskåp till vardagen men jag har inte sett något hemma-kylskåp med serviceventil som möjliggör påfyllning. Och det är inte många kylnissar jobbar med propan.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Blir det mycket is i frysen kan listen vara kass, kolla genom att konstatera undertryck när du stänger dörren.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack för svaren alla.

1. Har jag har ute på golvet (står i källaren) men kommer ändå inte lägre än typ -1. Får testa tjuvkoppla kompressorn.

I fallet med två har ni två bra synpunkter i damm och listen. Iom att den är inbyggd blir ju tänkbart ventilationen oxå sämre. Hela frysdelen på 2. är en utdragbar låda och jag har noterat att den inte "fastnar" som vanliga frysar med dörr men inte hittat något fel på listen. Iofs noll is. Kanske läge att kolla igen...

Tack för era svar, jag återkommer i frågan :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO