Fryser om händerna

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det överdragen du menar nu eller menar du modifiering av befintliga?

Jag modifierar inget alls, jag bara drar av handtagsgummit, sätter dit värmeelementen på styret, och drar på handtagsgummit igen. (Det är väl lite omständigare än att vara dra på och av, men... :hihi)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
https://www.xlmoto.se/handskar-course-seasons-vattentat-1#?p

279 spänn per par. Plus frakt. Minus 10% om du prenumererar på deras nyhetsbrev.
Kan vara värt en chansning va?

Jag körde med sådana i vintras varje dag när det var över 3-4 plus och torrt. Jag har inga eluppvärmda handtag.
Jag kör med dom nu också också det är lite svettigt i stan när det är över 20 grader men det problemet har nog inte ni.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
https://www.xlmoto.se/handskar-course-seasons-vattentat-1#?p

279 spänn per par. Plus frakt. Minus 10% om du prenumererar på deras nyhetsbrev.
Kan vara värt en chansning va?

Jag körde med sådana i vintras varje dag när det var över 3-4 plus och torrt. Jag har inga eluppvärmda handtag.
Jag kör med dom nu också också det är lite svettigt i stan när det är över 20 grader men det problemet har nog inte ni.

Jag har ett par sådana också. De funkar säkert bra mot kyla, men att de säljs som "vattentäta" är rent galet. Jag hade dem på en resa till Norge för ett par år sedan och de blev genomblöta tämligen omgående när det började regna och sedan torkade de inte förrän jag kom hem igen, fyra dagar senare.

Ibland får man precis vad man betalar för.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag fyllde dem just med vatten. Det sipprade ut i sömmarna vid fingertopparna.
Jag har inte kört i regn bara duggregn så jag har inte märkt något.

Det ska bli spännande att läsa vad ts kommer fram till...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fyllde dem just med vatten. Det sipprade ut i sömmarna vid fingertopparna.
Jag har inte kört i regn bara duggregn så jag har inte märkt något.

Det ska bli spännande att läsa vad ts kommer fram till...

Trycket i handsken fylld med vatten varierar mellan 0mm vattenpelare längst upp och ca 250 mm vattenpelare längst ner i fingrarna. Att det läckte ut i fingrarna redan vid ca 250mm vattenpelare tyder som jag ser det på att sömmarna inte var tätade.

Detta kan jämföras med att när man balanserar ett 1 liter mjölkpaket på en fingertopp motsvarar trycket (om man orkar detta !) ca 10000mm vattenpelare.
Nu ska man inte hålla hårdare i styret än om det var en skalad banan men misslyckas man och klämmer till om styret ibland så är det lätt för de flesta att komma upp i tryck långt över 10000mm vattenpelare.
Och då håller "populära material som andas" inte tätt längre.
Ett exempel:
På sommaren 1985(?) köper jag och R. överdragshandskar för att klättra is i Chamonix.
Jag väljer billiga handskar i polyuretanbelagd nylon.
R. köper väl ca 3ggr så dyra handskar i Goretex.
När vi avslutar dagens isklättring är
mina vantar inuti Nylon+Polyuretan överdragshandskarna torra.
R. vantar inuti Goretex överdragshandskarna dygnsura.
När R. höll fast isyxskaften så pressades smältvattnet in genom Goretexen.

Last edited:

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tack för alla svar!

Det kom lite semester i vägen så jag försvann en stund, men jag har tagit till mig det ni har skrivit och gjorde ett test bara för att se vad problemet egentligen var.
Jag var inte riktigt sugen på att beställa ett par handskar på nätet för x antal tusen som jag inte visste fungerade och löste mitt problem så jag gjorde som så att jag gick in på Biltema och köpte mig ett par billiga läderhandskar i väsentligt större storlek och testade att åka med dessa i vårat fina sommarväder (13-16 plusgrader) och det löste alla problem på en och samma gång!

Således så verkar problemet bestå i att de andra smiter åt nånstans och på så vis klipper av blodflödet tillräckligt för att börja frysa.

Tight utrustning är bra men för tight är uppenbarligen skitkasst...
Så nu ska jag bara leta reda på en vettig återförsäljare av de produkter ni rekommenderat.

Tack för alla råd och tips!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...