fryst coca cola hjälp!

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
okej jag kollade i frysen efter lite mat och hittade en 1.5 liters coca cola flaska efter senaste filmkvällen antagligen...

vad gör jag med den? just nu står den i diskhon o typ fräser ut sig cola när den smälter. nån som har tips? bara o hiva eller

Låt pysa ur och smälta. Spara till en dag med magknip eller när du är bakfull. Avslagen cola rockar då :)

AndreasNo skrev:
2381519 öppna korken o lätta på trycket? :S

jo jag har ju gjort det men den pyser ju ut all cola ändå... man gråter ju nästan när man spiller ut sån god läsk... o jag pallar inte stå över diskhon o suga i mig cola

Öppna inte korken om du vill ha nån kolsyra kvar. Flaskan kan stå emot trycket utan problem. Vi har glömt cola i frysen flertalet gånger vid filmkvällar. Det är bara låta det tina.
Varningens finger för att glömma burkar i frysen, de smäller som nyårsraketer efter cirkus sex timmar.

/ Freddan

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2381518 Låt pysa ur och smälta. Spara till en dag med magknip eller när du är bakfull. Avslagen cola rockar då :)

haa du är alltid online när jag är online hehe... aproppå inget

den pyser ju ut all cola i diskhon... grr om jag drar på korken o slänger in den i kylskåpet så expanderar den väl hela kylskåpet :)

smallsocks skrev:
2381556 haa du är alltid online när jag är online hehe... aproppå inget

den pyser ju ut all cola i diskhon... grr om jag drar på korken o slänger in den i kylskåpet så expanderar den väl hela kylskåpet :)
Är nästan alltid online under kontorstid..surfar SH alldeles för mkt :huvet

Samla upp colan då? Låt rinna ner i något kärl..eller kanske bara dra på korkfan igen o ställ in i kylen :rolleyes:

Viktigt är dock, att inte få cola där man inte vill ha. Fi fan för att torka upp gammalt slabbit colaklägg som fastnat.. Har hört att cola kan fräta sig igenom saker dessutom :confused:

FreddaGädda skrev:
2381550 Öppna inte korken om du vill ha nån kolsyra kvar. Flaskan kan stå emot trycket utan problem. Vi har glömt cola i frysen flertalet gånger vid filmkvällar. Det är bara låta det tina.
Varningens finger för att glömma burkar i frysen, de smäller som nyårsraketer efter cirkus sex timmar.

/ Freddan

provar :)

Dark_Messenger skrev:
2381589 Är nästan alltid online under kontorstid..surfar SH alldeles för mkt :huvet :confused:

hehe samma sak här... + fritid. men nu regnar det kan man ju inte hoj... bara lösa problem med cola o sånt

okej nu verkar den ha lugnat ner sig lite så jag satte på korken o låter den stå ett tag... kommer bli gott. Haha not...

Last edited:
Hur i helvete kan det pysa ut cola när den tinar? Volymen ökar ju när det fryser och trycket kan ju knappast bli högre för att den är fryst.

Jag har fryst cola av misstag ibland också men det har bara varit att ställa fram den för att tina, surpla i sig och vara glad.

Olof.B skrev:
2381803 Hur i helvete kan det pysa ut cola när den tinar? Volymen ökar ju när det fryser och trycket kan ju knappast bli högre för att den är fryst.

Jag har fryst cola av misstag ibland också men det har bara varit att ställa fram den för att tina, surpla i sig och vara glad.

jag öppnade korken, kanske var idiotiskt.. hehe nu tinar den utan problem iaf :)

edit: skruvade på korken oxå...

Marinera tjött!

Coca-cola
marinerad karré
Recept för 8 portioner.

1 kg fläskkarré(eller kotlett)
1 msk salt
Marinad:
1 burk coca-cola, 33 cl
1 apelsin, skal och saft
1 tsk rosmarin
1/2 tsk ingefära
1 tsk svartpepparkorn, krossade
2 vitlöksklyftor, delade
1/2 dl rödvinsvinäger
1 tsk salt
Sky: 3 dl sky och buljong
2dl grädde
2 msk vetemjöl
salt och peppar

Blanda marinaden. Lägg köttet i dubbla plaståsar och häll på marinaden. Marinera i 12- 24 tim. Vänd köttet några gånger under tiden. Sätt ugnen på 175°. Salta köttet runt om och stek till innertemperatur 80°. Häll över 3/4 av marinanden. Häll på resterande marinad under stekningen. Ta upp köttet och låt vila i folie 15 minuter. Sila skyn och späd med buljong och grädde. Koka upp och red med mjöl utrört i vatten. Koka 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Nu kan du laga mat till 40 pers.

Vad sägs om en sporthojsfest? :yoparty

Mark skrev:
2382798 Marinera tjött!

Coca-cola
marinerad karré
Recept för 8 portioner.

1 kg fläskkarré(eller kotlett)
1 msk salt
Marinad:
1 burk coca-cola, 33 cl
1 apelsin, skal och saft
1 tsk rosmarin
1/2 tsk ingefära
1 tsk svartpepparkorn, krossade
2 vitlöksklyftor, delade
1/2 dl rödvinsvinäger
1 tsk salt
Sky: 3 dl sky och buljong
2dl grädde
2 msk vetemjöl
salt och peppar

Blanda marinaden. Lägg köttet i dubbla plaståsar och häll på marinaden. Marinera i 12- 24 tim. Vänd köttet några gånger under tiden. Sätt ugnen på 175°. Salta köttet runt om och stek till innertemperatur 80°. Häll över 3/4 av marinanden. Häll på resterande marinad under stekningen. Ta upp köttet och låt vila i folie 15 minuter. Sila skyn och späd med buljong och grädde. Koka upp och red med mjöl utrört i vatten. Koka 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Nu kan du laga mat till 40 pers.

Vad sägs om en sporthojsfest? :yoparty

jag ska lätt prova

Olof.B skrev:
2381803 Hur i helvete kan det pysa ut cola när den tinar? Volymen ökar ju när det fryser och trycket kan ju knappast bli högre för att den är fryst.
Eftersom det fortfarande finns fryst cola kvar som tar mer plats än det tog som vätska bildas ett övertryck, som trycker ut den smälta colan.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick