fryst coca cola hjälp!

om du öppnade korken medans colan var fryst så har du sagt hejdå till den kolsyran :p den stannar nämligen inte i cola-isen utan frigörs när colan fryser så om du öppnar korken innan colan har tinat får du cola utan kolsyra ;) men det kan vara bra att ha nån gång när man inte vill ha kolsyra i sin cola^^ frågan är bara när det är...

bushido skrev:
2456718 kan vara bra att ha nån gång när man inte vill ha kolsyra i sin cola^^ frågan är bara när det är...

Om man är risig o kistan är det väl bra med cola utan kolsyra. Det har iaf min mamma lärt mig.

Nu har ni oxå läst det på Internet så då måste det ju vara sant :p

Mark

Mark skrev:
2456767 Om man är risig o kistan är det väl bra med cola utan kolsyra. Det har iaf min mamma lärt mig.

Nu har ni oxå läst det på Internet så då måste det ju vara sant :p

Mark

har ingen betydelse om det är cola som är utan kolsyra, går bra med vilken avslagen läsk som helst. det är sockret man vill åt för att försöka hindra blodsockret att sjunka för mycket samt viss näring och viss uppiggande av koffeinet när man är sjuk.
Men cola är väl den läsk som är "godast" avslagen antar ja så många väljer den.

FreddaGädda skrev:
2381550 Öppna inte korken om du vill ha nån kolsyra kvar. Flaskan kan stå emot trycket utan problem. Vi har glömt cola i frysen flertalet gånger vid filmkvällar. Det är bara låta det tina.
Varningens finger för att glömma burkar i frysen, de smäller som nyårsraketer efter cirkus sex timmar.

/ Freddan
Cola flasker kan också spricka.. Personlig erfarenhet..

skriver folk i den här tråden fortfarande haha :)

kan upplysa folk att Ja kolsyran försvann illa kvickt i flaskan och den åkte i papperskorgen och en ny inköptes och den lades i kylen, inte frysen och glömdes bort :) :D

Dark_Messenger skrev:
2381589 Är nästan alltid online under kontorstid..surfar SH alldeles för mkt :huvet

Samla upp colan då? Låt rinna ner i något kärl..eller kanske bara dra på korkfan igen o ställ in i kylen :rolleyes:

Viktigt är dock, att inte få cola där man inte vill ha. Fi fan för att torka upp gammalt slabbit colaklägg som fastnat.. Har hört att cola kan fräta sig igenom saker dessutom :confused:

Det är därför man dricker Cola Light! det blir aldrig klibbigt :tummenupp

prulle skrev:
2457036 Eller gott...

Smaken är ju som baken som vi alla vet, men jag tycker att light är godare, får nästan avsmak när jag tänker på hur mycket socker det är i vanlig sockercola... Sedan så blev lighten mycket bättre nu när dom satte i det där sucralos eller va fan det nu hette... men det var ju tydligen livsfarligt. För övrigt så är det samma sötningsmedel som är i felix ketchup utan socker... men den är inget man rekomendera, inte ens till sina värsta fiender!!!

Ett litet tips är att vanliga 33or med coca-cola fryser inte förän vid -6celcius (ungefär) :) Så du kan få dem bra kalla om du vill..

Öppna INTE korken under smältning.

Har säkert glömt 10+ 1.5 liter flaskor.
Bästa är att bara låta det smälta o sen öppna.

Enda skillnaden är att den är välldigt avslagen.

Olof.B skrev:
2381803 Hur i helvete kan det pysa ut cola när den tinar? Volymen ökar ju när det fryser och trycket kan ju knappast bli högre för att den är fryst.

Nja. När vätskan fryser till is få den större volym. Större volym i samma flaska måste innebära att den lilla luften i flaskan komprimeras. Alltså, trycket måste öka. Dvs, när den sen tinar så blir det väl ett undertryck i flaskan om korchen har varit påskruvad hela tiden. Dvs det pyser (in).

Det innebär också att flaskan måste pysa (ut) långsamt när den faktiskt fryser också.

/Albert Zweistein

Rock ´n Robin skrev:
2381922 Kan man inte cola ska man inte hålla på med den! Lämna över sånna här saker till oss proffs!

Precis, cola är en vara som ska handhavas endast av dom som verkligen kan och vet vad dom gör, inget för amatörer.

Mvh
Möller

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick