Fuck, jag la nyss ner hojen. Vad kan ha hänt?

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Stod och väntade på en person som inte kom, så gick en runda (10 meter) och kollade, och satte mig sen på hojjen direkt. Alla rutiner sattes mao ur spel. Brukar ALLTID kolla så att låset INTE sitter kvar i hjulet, och så att stödet är uppe - innan jag kör iväg.

Men denna gången lyckades jag alltså hoppa över mina rutiner.. =/
Glömde alltså låset i framhjulet..

Men jag hann inte långt. Stod fickparkerad, så påbörjade körningen med extrem försiktighet, och hjulet tog ju stopp direkt, men hojen la sig.. och jag kunde inte hålla emot.

Syns ett litet litet märke längst ut på kopplingshandtaget, och höger framblinkers (original som jag ändå tänkt byta ut). Syns lite lite på den högra handtagskanten. Inga skador på nån kåpa, men när jag rätade upp den så rann det rätt mkt vätska ut ur avtömningsslangen. Vad innebär det? Tyvärr verkade det lite grönt... vad innebär det?

Allting gick alltså i slowmotion.. jag dämpade ju fallet också eftersom jag höll emot rejält.

Vad kan ha hänt? Nåt jag ska/bör kolla? Såg inga skador på bromsoket.

Hoj: Yamaha R1, 2006.

Hyfsat klantig man känner sig.. :(
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
känn om skivan e skev kan vara en aning jobbigt med skev skiva har med gjort den tabben två gånger
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Skvallerrören är inget att bry sig i. Det gröna är med all säkerhet kylarvätska, kolla så nivån är ok men det låter högst otroligt att det lilla som runnit ut gör någon märkbar skillnad.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
det där har man provat på några gånger :näsblod

låter som det bara rann ut lite kylarvätska, kolla nivån och som föregående om bromsskivan är OK, troligtvis OK då det gick så lugnt.

blev nog en billig historia i alla fall :tummenupp

edit: var glad att det inte var så mycket publik :D
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
känn om skivan e skev kan vara en aning jobbigt med skev skiva har med gjort den tabben två gånger

Ska ner och kolla det direkt.. brb...

Skvallerrören är inget att bry sig i. Det gröna är med all säkerhet kylarvätska, kolla så nivån är ok men det låter högst otroligt att det lilla som runit ut gör någon märkbar skillnad.

Ok, skönt om det är så.. blev lite orolig där ett tag..

det där har man provat på några gånger :näsblod

låter som det bara rann ut lite kylarvätska, kolla nivån och som föregående om bromsskivan är OK, troligtvis OK då det gick så lugnt.

blev nog en billig historia i alla fall :tummenupp

edit: var glad att det inte var så mycket publik :D

Skönt att man inte är ensam om såna här tabbar =)
.. men shit vad DUM man kände sig.. men ingen som såg.. vad jag såg iaf.. kan ju stått nån i nåt fönster och garvat iofs..
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Skada på kopplingshandtaget och höger blinkers? Hur..?

Sett framifrån kanske?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ska ner och kolla det direkt.. brb...



Ok, skönt om det är så.. blev lite orolig där ett tag..



Skönt att man inte är ensam om såna här tabbar =)
.. men shit vad DUM man kände sig.. men ingen som såg.. vad jag såg iaf.. kan ju stått nån i nåt fönster och garvat iofs..

Hur gick det med framskärmen? De har en ful ovana att spricka vid närkontakt med skivbromslåset.

Ett tips är att alltid ta för vana att montera skivbromslåset så nära gaffelbenet det går, (beroende på vilket håll hjulet kommer att snurra åt när du sedan ska köra iväg). Då kommer det att ta stopp direkt och du slipper förhoppningsvis att falla omkull.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Första repan är värst, kanske ingen ströst,,,,,,, och du lär inte vara sist ut att glömma låset.
Det griniga är att du förmodligen har en bromsskiva som inte är i balans.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Jag sållar mig till skaran av klantarslen... Två skärmar har det kostat mig plus en skev skiva. Tur i oturen att man testade det innan man gav sig iväg. Hade broms, rullade hjulet ett varv, ingen broms. Skivan var yttepytte skev men det räckte. Skivbromslås nummer ett ligger i skogen nånstans, skivbromslås nummer två såldes och fördärvade ytterligare en framskärm (förbannelse förmodligen...) Numera skyr jag skivbromslås som pesten. Aldrig mer!
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Tror folk verkligen att hojen går av på mitten för att den läggs i backen?

Man känner väl om skivan blivit skev eller styre som böjt sig osv...
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag fick med ett senilsnöre till skivlåset när jag köpte hojen, den har räddat mig åtminstone en gång under denna säsong. Var på väg att köra iväg efter att ha kollat oljan, glömde helt bort skivlåset innan jag såg snöret i bromshandtaget...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=142490

Åker och köper imorrn! Vill INTE göra om detta..

Hur gick det med framskärmen? De har en ful ovana att spricka vid närkontakt med skivbromslåset.

Ett tips är att alltid ta för vana att montera skivbromslåset så nära gaffelbenet det går, (beroende på vilket håll hjulet kommer att snurra åt när du sedan ska köra iväg). Då kommer det att ta stopp direkt och du slipper förhoppningsvis att falla omkull.

Syns inget på framskärmen.. Det blev ju låset som gick emot bromsoket. Skärmen hade den gått i om jag hade backat den, vilket jag inte gjorde..

Skada på kopplingshandtaget och höger blinkers? Hur..?

Sett framifrån kanske?

upps.. vänster blinkers menar jag förstås.. =/
 
Last edited:

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Första repan är värst, kanske ingen ströst,,,,,,, och du lär inte vara sist ut att glömma låset.
Det griniga är att du förmodligen har en bromsskiva som inte är i balans.

Har testkört den. Och testade att bromsa flera gånger, och allt kändes ok. Ska man ändå låta nån kolla med lupp så att den inte är skev, eller räcker det med mina bromstest?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Om du påbörjade körningen med extrem försiktighet som du skriver, och den dessutom tog i direkt så skulle jag bli mycket överraskad om det är några problem med skivan. Lite känsliga är de, men de är inte gjorda av modellera...

Och hur som helst så märker du om den är skev (långt innan du ser det med blotta ögat) genom att helt enkelt åka ut och provbromsa. Du kan ju ta det lite lugnt i början, är den skev kan den slå isär backarna när du kommer upp i fart, men du känner på en gång om något är allvarligt fel, så det är inget att ligga sömnlös över. Hojar välter ibland, de tål det.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Du behöver inte skämmas. Det finns två sorters hojåkare. De som tappat hojen och de som kommer att tappa den :fakta

Jag har aldrig tappat nån av mina hojar, men jag lyckades tappa tjejens hoj samma dag som hon hade köpt den. Gissa om man var populär då...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den där är du ingalunda först i världen med att göra.

Jag har själv gjort den en gång. Tursamt nog stod jag på gräsmattan vid sommarstugan. Annars hade jag säkerligen fått byta bromsskivan.

Och det var nästan exakt lika som för dig.
Jag skulle in till stan och handla lite och snackade med brorsan istället för att ta bort skivbromslåset. Sen satte jag mig på hojen och brummade iväg och kom som väntat nästan ett hjulvarv dvs ca en meter innan framhjulet låste sig och försvann iväg åt höger och jag fick hålla hojen själv. Jag lyckades dock hålla upp den med bara någon cm tillgodo från gräsmattan men jag trodde jag skulle spräcka ett blodkärl i huvet. Hojar är tunga när dom vill lägga sig ned.

Jag kollade och kunde inte se något på min bromsskiva och testbromsning sade mig att den klarat sig utan skador. Troligtvis för att det var så halt på gräset (morgondagg) att hjulet gled.

Efter din beskrivning så har det säkert gått fint med bromsskivan också. Det är visserligen lätt att få dom sneda med skivbromslåset om man glömmer det men dom är som någon tidigare påpekat inte gjorda av modellera. Dom tål en del faktiskt.

Numera försöker jag alltid sätta låset så att det kommer ivägen så fort som möjligt om jag skulle glömma det igen. Dvs står jag någonstans där jag kommer att backa ut hojen så sätter jag det precis framför gaffeln och kommer jag att köra iväg försöker jag sätta det precis bakom oket.

Du kommer säkerligen inte att glömma det igen på ett bra tag. Det känns som att man inte gör det där mer än en gång. I alla fall inte med något kortare intervall.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Angående att "hålla emot" så har jag fått det förklarat att det kan faktiskt vara farligare och skadligare att försöka kämpa då man kan skada sig själv rejält.
Var en mc-instruktör som berättade för mig att han hade haft en elev som värmde upp innan uppkörningen på morgonen och så tappade han lite balans när han tog ett varv runt konerna och i samma stund som hojen skulle lägga sig försökte han hålla emot, fast lutningen var då för stor och det resulterade i att han spräckte nån viktig och stor lårmuskel (led?) i låret och fick hämtass med ambulans och gå i gips i flera månader.
Så vår mc-instruktör avrådde oss på den tiden det begav sig att om vi känner att vi tappat balansen och den börjar tippa för mycket, stå inte och kämpa i onödan, den är så tung så man har ändå ingen chans med ett litet ben att häva upp den om den redan lutar så pass.
Knappast värt att riskera benet. Då är bajken lättare fixad.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top