Fuck, jag la nyss ner hojen. Vad kan ha hänt?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Slå isär? Låter inge vidare.. ska testa lite mer imorrn... =/



aaahh... bra info för mig! Hoppas du har rätt!



Funderar på ett sånt faktiskt.. verkar lite stort bara.. måste ju va smidigt att ta med också... Hur får du det med dig?


Ja de är lite bökigt, väger en hel del! Jag har garageplats så jag brukar larma låset å lägga de på min plats :D

Tror inte att de är nån större hit att ha den där klumpen i ryggsäcken när man krockar :näsblod
 

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1-05
Jag har ett Abus detecto, har hittills (peppar peppar) inte glömt låset i när jag ska iväg. Börjar tjuta så fort du rör på styret.

http://www.youtube.com/watch?v=STWwv9kJNQg&feature=related

Måste vara väldigt avskräckande för tjuven också

Har räddat mig flera gånger. Dessutom hör jag inifrån lägenheten när någon är och petar på hojen vilket känns bra.

Tur att du sa det! Enligt den här guiden så funkar ju inte detecto-låset till NÅGON yamaha.. vilket får mig att tro att guiden inte riktigt är tillförlitlig...
http://www.abus.de/de/main.asp?Scre...72271726&select=0105c&Marke=Yamaha&MarkenID=8

Nån som har Detecto och en Yamaha som kan bekräfta om låset passar?

EDIT: La till länken.

Jag använder det till min R1:a. (2005)
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Ja de är lite bökigt, väger en hel del! Jag har garageplats så jag brukar larma låset å lägga de på min plats :D

Tror inte att de är nån större hit att ha den där klumpen i ryggsäcken när man krockar :näsblod

Ok, men man vill ju gärna ta med sig låset till typ stranden.. går den att få ner under b-pallen?

Har räddat mig flera gånger. Dessutom hör jag inifrån lägenheten när någon är och petar på hojen vilket känns bra.

Jag använder det till min R1:a. (2005)

Gott, då borde det funka till min med kan man ju tycka..skumt bara att abus-guiden visar att det inte passar..

Jag har det på min Yamaha R6 2006

Bådar gott som sagt.. beställer ett imorrn =)
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ok, men man vill ju gärna ta med sig låset till typ stranden.. går den att få ner under b-pallen?



Gott, då borde det funka till min med kan man ju tycka..skumt bara att abus-guiden visar att det inte passar..



Bådar gott som sagt.. beställer ett imorrn =)

Vet inte om R1ans fack är större än mitt, men jag tivlar på att de får plats.

Kanske går att göra nån smart lösning där man sätter fast låset på skjutspinnen eller nåt liknande, men samma sak där, vill man ha en stålklump där om man krockar.... Men tycker ändå att det är värt att köpa de bara för att ha där man oftast ställer hojen för natten

Jag trodde först inte att den skulle passa, men om du håller de på högkant å lägger in de mellan fälgen å skivan å sen vinklar ner den så får du till det :)
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Kanske går att göra nån smart lösning där man sätter fast låset på skjutspinnen eller nåt liknande, men samma sak där, vill man ha en stålklump där om man krockar....

Vet inte om jag tror att det skulle spela nån roll om man har en klump där. Tror du det? Sitsen sitter ju fast, och dessutom så ligger det verktyg där idag, i en påse... har svårt att tänka mig att det är ok med verktyg i en påse, men inte med ett lås... men jag kan ha fel =)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Passar precis under sadeln på r6-08a men sen är det fullt. Testade lite halvhjärtat själv när jag köpte det men fick inte dit det men det gjorde meken efter sista servicen.

Passar både R6-05 och 08(skivan alltså) och passar under sadeln på -05an med rätt så gott om plats kvar.

Funkar perfekt när det gäller avfärd med låset kvar men som larm är jag mer tveksam om det skrämmer någon.

Henrik
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Gör som jag o köp en hoj som redan är lite vurpad och repig, och inse att om man använder sin sin hoj så kommer man sannolikt att tappa den förr eller senare ändå! När jag sätter i mitt lås brukar jag trä låsets förvaringspåse över tändningslåset ( låser alltid styrlåset ) Problemet löst!!
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Passar precis under sadeln på r6-08a men sen är det fullt. Testade lite halvhjärtat själv när jag köpte det men fick inte dit det men det gjorde meken efter sista servicen.

Passar både R6-05 och 08(skivan alltså) och passar under sadeln på -05an med rätt så gott om plats kvar.

Funkar perfekt när det gäller avfärd med låset kvar men som larm är jag mer tveksam om det skrämmer någon.

Henrik

Ok.. har ju dock en r1:a.. men kanske finns ungefär samma utrymme på en r6 som en r1..?

Är medveten om att ljudnivån är låg, men låset är ju grymt, och förhoppningsvis skrämmer det mig så att jag inte åker iväg med låset kvar i hjulet =)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klipp till 1½cm bränsleslang (eller annan lämplig slang).
Trä på slangen på skivbromslåsets nyckel.
När du ska låsa skivbromslåset måste du ta loss slangstumpen, och då sätter du den på tändningsnyckeln istället.

När du sitter på hojen och undrar varför tändningsnyckeln inte går ner i låset är det lämpligt att kliva av och ta bort bromsskivelåset, så att du kan flytta slangstumpen till den nyckeln istället.

Dessutom skyddar slangstumpen området runt tändningslåset från repor.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vet inte om jag tror att det skulle spela nån roll om man har en klump där. Tror du det? Sitsen sitter ju fast, och dessutom så ligger det verktyg där idag, i en påse... har svårt att tänka mig att det är ok med verktyg i en påse, men inte med ett lås... men jag kan ha fel =)

Om du får plats med den i facket är det ju hellungt, men jag tänkte om man typ sätter fast den på skjutspinnen med stripes eller nåt, vid en krock så kommer klumpen väga 30 kg eller nåt å då kommer den flygande in i benet på en eftersom stripes kommer gå av :brinnerup

Passar precis under sadeln på r6-08a men sen är det fullt. Testade lite halvhjärtat själv när jag köpte det men fick inte dit det men det gjorde meken efter sista servicen.

Passar både R6-05 och 08(skivan alltså) och passar under sadeln på -05an med rätt så gott om plats kvar.

Funkar perfekt när det gäller avfärd med låset kvar men som larm är jag mer tveksam om det skrämmer någon.

Henrik

Bra att du sa det :tummenupp

Har inte ens försökt faktiskt :D:gnissla
 
Last edited:

Rajien

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2009
Ort
Haninge
Hoj
1996, Suzuki GSX750F
Så sant, så sant

Du behöver inte skämmas. Det finns två sorters hojåkare. De som tappat hojen och de som kommer att tappa den :fakta

Det finns de som låter andra välta den också.
Eftersom det är lite mjukt utanför huset och jag hade bråttom in en dag så stoppade jag en planka under sidostödet. Funkar så länge ingen sätter foten på plankan som stod snett upp i luften.
Grabben skulle visa pappas hoj för en kompis och satte så klart foten på plankan med trasig blinkers och kåpskrap som följd. :mad:
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Sådär ja, då har jag fått hem mitt Abus-Detecto-lås och kan berätta att det passar perfekt på min r-etta (06). Låset passar även (passar nästan kusligt bra) att lägga ner under passagerarsitsen när man ska åka iväg...

Nu lär man inte göra om samma misstag igen iallafall =)
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sådär ja, då har jag fått hem mitt Abus-Detecto-lås och kan berätta att det passar perfekt på min r-etta (06). Låset passar även (passar nästan kusligt bra) att lägga ner under passagerarsitsen när man ska åka iväg...

Nu lär man inte göra om samma misstag igen iallafall =)

Kul att du köpte det :) Får hoppas att de hjälper dig i framtiden =)

Får du offra verktygen som ligger där i, eller får allt plats?
 

fenrik

Till Salu: Kawasaki Ninja ZX9R 97:a
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Fruängen
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R 97:a ZX900B
Jag fick med ett senilsnöre till skivlåset när jag köpte hojen, den har räddat mig åtminstone en gång under denna säsong. Var på väg att köra iväg efter att ha kollat oljan, glömde helt bort skivlåset innan jag såg snöret i bromshandtaget...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=142490

Jag instämmer, räddat mig flera gånger och med tanke på att den kostar 9,90 så är den som inte har en sådan, en komplett jubelidiot.
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Angående att "hålla emot" så har jag fått det förklarat att det kan faktiskt vara farligare och skadligare att försöka kämpa då man kan skada sig själv rejält.
Var en mc-instruktör som berättade för mig att han hade haft en elev som värmde upp innan uppkörningen på morgonen och så tappade han lite balans när han tog ett varv runt konerna och i samma stund som hojen skulle lägga sig försökte han hålla emot, fast lutningen var då för stor och det resulterade i att han spräckte nån viktig och stor lårmuskel (led?) i låret och fick hämtass med ambulans och gå i gips i flera månader.
Så vår mc-instruktör avrådde oss på den tiden det begav sig att om vi känner att vi tappat balansen och den börjar tippa för mycket, stå inte och kämpa i onödan, den är så tung så man har ändå ingen chans med ett litet ben att häva upp den om den redan lutar så pass.
Knappast värt att riskera benet. Då är bajken lättare fixad.

Lätt att tänka så men när det verkligen händer kommer man aldrig släppa sin älskling.
Ungefär som att inte försöka ta emot ens ungar när dom ramlar :3freak
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
I förrgår glömde jag skivbromslåset för första gången nånsin, och ändå har jag kört hoj sen tidigt 80-tal.
En jäkla tur att jag har ett Detecto, det tjöt direkt när jag satte mig på hojen.
 

VTR_Tjejen

Rapido
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Honda VTR
Lätt att tänka så men när det verkligen händer kommer man aldrig släppa sin älskling.
Ungefär som att inte försöka ta emot ens ungar när dom ramlar :3freak

Precis, det kan gå riktigt illa. Som när jag tappa hojen för två år sen. Höll i mot allt vad armarna palla, tills ledbandet i knät small! Och lite ben bitar. Det blev kryckor i 6 veckor… Så nästa gång SLÄPP!!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top