"Fuck you" ficklampor

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Jo men i nackaresarvatet är det mycket ljusföroreningar särskilt när det är molnigt. Mindre och betydligt starkare än tk12 men kanske lite väl mycket spotljus. Ska testa mer när jag kommer ur stan på riktigt.

Värd 700. Ja. Finns det bättre. Säkert.

Ska man gå är pannlampa det man ska satsa på. Tände ficklampan 2 gånger på 2 timmar.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har min gammal trotjänare som lyser 180lm och tycker att den är grym.
Hur mäts LM egentligen? Om man mäter med samma mått och på samma sätt måste ju dagens lampor vara otroliga...
Titta på denna tex, 2900lm

http://www.valostore.se/produkt/fenix_tk75/

Tjita1

Guest
Eller en sån här att sätta på taket på bilen: http://www.prestandabelysning.se/50-vision-x-xmitter-prime-450w/510-0

Sjalv har jag en liten en som pyntar ut 360 lumen, tycker det blir halvt dagsljus, och lyser upp grejer en bra bit bort. Vad en som ger det tiodubbla lyser upp kan jag bara fantisera om, och att ha det 100-dubbla på taket på bilen måste vara nästan besvärligt, man blir bländad av typ snödrivor eller... granar...

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Eller en sån här att sätta på taket på bilen: http://www.prestandabelysning.se/50-vision-x-xmitter-prime-450w/510-0

Sjalv har jag en liten en som pyntar ut 360 lumen, tycker det blir halvt dagsljus, och lyser upp grejer en bra bit bort. Vad en som ger det tiodubbla lyser upp kan jag bara fantisera om, och att ha det 100-dubbla på taket på bilen måste vara nästan besvärligt, man blir bländad av typ snödrivor eller... granar...

Oooo jävlar! :yoparty

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R

Ja den vore trevligt att hänga på bilen, men shit vad obillig den är.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nu har vi provat Olight M22, kickar röven av min M20. Mumma är den för en lagom stor lampa som alltid går att bära med sig.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har min gammal trotjänare som lyser 180lm och tycker att den är grym.
Hur mäts LM egentligen? Om man mäter med samma mått och på samma sätt måste ju dagens lampor vara otroliga...
Titta på denna tex, 2900lm

http://www.valostore.se/produkt/fenix_tk75/

Man upplever det inte som så mycket mer. Jag har t.ex. 6 000 på hjälmen på vintern. Alltså det blir ju inte mer än ljust. Mer att det blir kritvitt bland grenar på träd.

Jag bytte nyligen lampan i jackan från 280 till 800 lumens. Ingen större skillnad. Klart det blir mer ljus med blir det mer användbart? Nja.

Min 800 lumens går oftas på 11 eller 100 lumens...

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Var de jag misstänkte! Bra summerat! :)

Man upplever det inte som så mycket mer. Jag har t.ex. 6 000 på hjälmen på vintern. Alltså det blir ju inte mer än ljust. Mer att det blir kritvitt bland grenar på träd.

Jag bytte nyligen lampan i jackan från 280 till 800 lumens. Ingen större skillnad. Klart det blir mer ljus med blir det mer användbart? Nja.

Min 800 lumens går oftas på 11 eller 100 lumens...

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Funderade på att köpa en pannlampa som julklapp till farsan då han jobbar runt en hel del på gården, mekar med traktorn och bilen, promenerar mm. på vintern
Funderade på den här:
http://www.valostore.se/produkt/olight_h15s/
om ni inte har något bättre förslag?
Kravspec:
*500-1000kr
*Bred ljuskägla eller kombination bred och spot. För smal funkar inte.
*Uppladdningsbart batteri
*Hyffsad driftstid, gärna 5-10h med bra belysning (behöver inte vara högsta läget, bara det räcker så man ser när man mekar, letar nått i ladan, håller på med ved eller nått sånt)
*Vattenskyddad, ska tåla att vara ute i regn iaf.
*Stöttålig
Tacksam för input :Bugar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fenix HP25 , men den är lite större med två reflektorer som kan köra var för sig(Spot och flood) med flera effektnivåer.

Kanske mest lämplig för friluftsliv med höga krav på att kunna variera ljusflödet.

500 spänn circus från uk

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Känns helt klart som ett bra alternativ, får bara köpa till några laddningsbara batterier så är det klart :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja helt ok dock är batterikassetskabeln för kort för att kunna ha den innanför jackan utan moddning.
Laddbara och alkaliska kan inte dumpa av sin energi när dom är kalla , dom blir ju inte urladdade men
måste hållas varma(dom får ju tebax sin leveranskapacitet när dom är varma).

Redan vid -10 så är driftstiden ganska saftig nedsatt , och flummar du runt i -25 med friluftsliv
så är det engångs Lithium eller innaför kläderna som gäller

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag fortsätter med mina Tjinalampor. Beställde precis 2x sånahära till ungarna i julklapp. 2000 lm. En sån skulle man haft när man var liten.....

2000-lumen-cree-xm-l-t6-led-flashlight-zoomable.jpg

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Funderade på att köpa en pannlampa som julklapp till farsan då han jobbar runt en hel del på gården, mekar med traktorn och bilen, promenerar mm. på vintern
Funderade på den här:
http://www.valostore.se/produkt/olight_h15s/
om ni inte har något bättre förslag?
Kravspec:
*500-1000kr
*Bred ljuskägla eller kombination bred och spot. För smal funkar inte.
*Uppladdningsbart batteri
*Hyffsad driftstid, gärna 5-10h med bra belysning (behöver inte vara högsta läget, bara det räcker så man ser när man mekar, letar nått i ladan, håller på med ved eller nått sånt)
*Vattenskyddad, ska tåla att vara ute i regn iaf.
*Stöttålig
Tacksam för input :Bugar

Kolla på XXL.se dom har en magicshine nedsatt från 900 till 450:- som ser bra ut, priset gäller bara ikväll.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Ja helt ok dock är batterikassetskabeln för kort för att kunna ha den innanför jackan utan moddning.
Laddbara och alkaliska kan inte dumpa av sin energi när dom är kalla , dom blir ju inte urladdade men
måste hållas varma(dom får ju tebax sin leveranskapacitet när dom är varma).

Redan vid -10 så är driftstiden ganska saftig nedsatt , och flummar du runt i -25 med friluftsliv
så är det engångs Lithium eller innaför kläderna som gäller
Tack för input, blir nog bättre om jag köper storpack med lithium istället då för i pite blir det helt klart kallare än -25 :)

Kolla på XXL.se dom har en magicshine nedsatt från 900 till 450:- som ser bra ut, priset gäller bara ikväll.
Tack för tipset! Tyvärr såg den ut att ha för koncentrerad stråle, funkar nog inte så bra som arbetsbelysning på nära håll.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Igår testade jag min PD35 lite mer. Hamna ganska nära några älgar i skogen och den lyser upp jävligt bra. För att vara så liten är den helt grym. Bra blandning mellan spot och flod.

Nu ska jag uppdatera pannlampan tror jag. Sett att dom börjat sälja 30w led med batteripack. Jag har det på hjälmen och vet att dom funkar bra.

http://dx.com/p/rustu-d35-5-x-cree-...light-bicycle-headlamp-black-6-x-18650-193509

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för input, blir nog bättre om jag köper storpack med lithium istället då för i pite blir det helt klart kallare än -25 :)

Tack för tipset! Tyvärr såg den ut att ha för koncentrerad stråle, funkar nog inte så bra som arbetsbelysning på nära håll.

Finns ny lins att köpa på ebay billigt så man får bredare

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...