Fuel Injection problem på Honda sp1-01

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Efter att jag lossade tanken för att byta tändstift så vill inte Fi fungera längre.
Jag har kollat så relän fungerar samt att vi har tvångskört bränslepumpen så att vi vet att den funkar. Vi har även kollat så det går fram ström till bränslepumpen men det händer inget.
Är tacksam för tips och ideèr.........
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
kolla fuelcut relät, det sak låta i pumpen när du slår på tändningen

annars har jag ett sprut som ligger och skräpar i garaget......
 

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Det låter ingenting när jag sätter på tändnigen men alla lampor blinkar som vanligt utom fi lampan.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Det låter ingenting när jag sätter på tändnigen men alla lampor blinkar som vanligt utom fi lampan.

När du slår på tändningen ska det klicka till i fuelcut relät som sitter
i cutsen längst bak, efterklicket ska bränslepumpen starta samtidigt som intrumentet blinkar. Fick du i kabeln riktigt när du monterade tanken??

Montera bort cutsen så du hör att det verkligen klickar i relät, tag hjälp av någon som kan stå där bak och lyssnar, jag tror det är det mittersta av dom tre
reläna som sitter där...det var ett tag sedan man meckade spetta
Klickar det där så kolla kablaget till pumpen

Monterade du bort tipp sensorn som sitter under tanken? Har du rört den kan det tag innan hojen går att startar, du har väl inte vänt den åt fel håll??
 
Last edited:

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
När du slår på tändningen ska det klicka till i fuelcut relät som sitter
i cutsen längst bak, efterklicket ska bränslepumpen starta samtidigt som intrumentet blinkar. Fick du i kabeln riktigt när du monterade tanken??

Montera bort cutsen så du hör att det verkligen klickar i relät, tag hjälp av någon som kan stå där bak och lyssnar, jag tror det är det mittersta av dom tre
reläna som sitter där...det var ett tag sedan man meckade spetta
Klickar det där så kolla kablaget till pumpen

Monterade du bort tipp sensorn som sitter under tanken? Har du rört den kan det tag innan hojen går att startar, du har väl inte vänt den åt fel håll??

Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Jag har haft liknande bekymmer på min cbr.
I mitt fall var det att engine stop relay, alltså reläet som styrs av dödarknappen inte fick någon styrsignal för att slå till. Det medförde att allt funkade när man vred om nyckeln förutom att soppapump och startmotor inte startade.

Men du har absolut inte rört något annat än att lyfta tanken för att byta stift?
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Läste i instruktionsboken att har man tappat hojjen så fuel cut har slagit i måste man nollställa det genom att slå av och på hojjen på on/off brytaren på höger sida av styret. Den som sitter ovanför startknappen.
Det kanske har blivit aktiverat, är den intryckt går ju inte pumpen.
Kanske har fel men det är lätt testat.....:)
 

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Jag har haft liknande bekymmer på min cbr.
I mitt fall var det att engine stop relay, alltså reläet som styrs av dödarknappen inte fick någon styrsignal för att slå till. Det medförde att allt funkade när man vred om nyckeln förutom att soppapump och startmotor inte startade.

Men du har absolut inte rört något annat än att lyfta tanken för att byta stift?

Nej inte före detta hände , men nu när den inte gick igång så har jag ju kollat relän,tippsensor,bränslepump och att det finns ström i ledningarna.
Var sitter engine stop relay ?
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Nej inte före detta hände , men nu när den inte gick igång så har jag ju kollat relän,tippsensor,bränslepump och att det finns ström i ledningarna.
Var sitter engine stop relay ?

På min cbr så sitter det bak på sidan av tailen. Det borde sitta bredvid fuel cut-off relay om nu honda håller någon sorts standard.

Mekanikern som hittade felet åt mig använde en kabelbit för att kortsluta/bygla 2 av stiften på det reläet och när han gjorde det så hoppade soppapumpen igång och startmotorn med.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Men Fi blinkar väl ett antal gånger, räkna hur många, sen kan någon med verkstadshandboken kolla vilken felkod detta motsvarar
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Hur stor är sannolikheten att styrboxen har pajat när allt annat funkar ?

Lyft på tanken igen, du måste ha glömt någon kabel, tog du bort luftburken.
Sitter kabeln i locket i? Kolla multikontakterna till sprutet, dom sitter på vänster sida av bakre cylindern men dom har du väl inte rört...för att byta stift

Gör en checklista på hur du gick till väga när du lyfte på tanken.
Backa alla moment till du hittar felet. Styrboxen kan du ha sönder om du matar på med 12 volt i fel stift, vissa relän jobbar med 3,3 v..
 

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Lyft på tanken igen, du måste ha glömt någon kabel, tog du bort luftburken.
Sitter kabeln i locket i? Kolla multikontakterna till sprutet, dom sitter på vänster sida av bakre cylindern men dom har du väl inte rört...för att byta stift

Gör en checklista på hur du gick till väga när du lyfte på tanken.
Backa alla moment till du hittar felet. Styrboxen kan du ha sönder om du matar på med 12 volt i fel stift, vissa relän jobbar med 3,3 v..


Okej så här ligger det till........
Vi har uteslutit alla relän och jag har även matat pumpen externt och dragit runt den på starten.... Den tänder inte och då är frågan om ens spridarna öppnar? Jag har provat att ansluta den i felsökningsläge via den blindkontaken som skal kortslutats i tailen för att komma in i service mode men FI lampan tänds ju inte alls. Så frågan är om man inte skulle prova att byta ecu:n men jag vet ju inte vad som föranligger felet.... Kan ju med maximal otur blåsa även den nya boxen ju..... :va

Starten drar runt oavsett FI lampan och killswitchen har ingen påverkan.

Kabelbrott? Kan vi ha klämt sönder någon kabel vid ur o inmontering av tanken?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låter som om styrboxen är rostad men;
1. Elschema. Kolla om boxen har all försörjning.
2. Den där run/off knappen på höger handtag verkar diffus i beskrivningen.
Provbyt
3. Mät alla givare/kablage så det inte är kortis innan annan box monteras..

*Annars tar väl Stena emot metall? borde bli en ansenlig mängd stålars
med tanke på den dödvikten i Hondan(traktorn...) :arsele


*= För den som inte vet, så är TS mfl väl medvetna om vem undertecknad är...
 
Last edited:

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Låter som om styrboxen är rostad men;
1. Elschema. Kolla om boxen har all försörjning.
2. Den där run/off knappen på höger handtag verkar diffus i beskrivningen.
Provbyt
3. Mät alla givare/kablage så det inte är kortis innan annan box monteras..

*Annars tar väl Stena emot metall? borde bli en ansenlig mängd stålars
med tanke på den dödvikten i Hondan(traktorn...) :arsele


*= För den som inte vet, så är TS mfl väl medvetna om vem undertecknad är...

Okej jag tror han fattar piken :7peta

Då är det väl bara att ringa fraggen för hämtning av skrotet?? :näsblod

Eftersom han själv verkar ha gett upp så skriver jag det nu då....

Extremt billigt "traktor" SP1 säljes Pm:a mig för avhämtning - Jag betalar dig för att häma den!!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top