Fuel saver........vilket skämt!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast det brukar ju vara en kona. Att framtvinga virvlar brukar vara big no-no i de flesta fluider: det brukar sluta med att när man väl lyckats med en smakligt rotationshastighet för en fluid/gashastighet så blir det flödesmässig katastrof i en annan.

I dieselmotorer med skålkolvar vill man ju ofta ha snurr in i förbränningsrummet vet jag, men det är nog enda exemplet jag stött på.

Jaja petitesser ser du inte på den här saken att den fungerar direckt den är ju patenterad och allt......
 

Gabor

Guest
Fast det brukar ju vara en kona. Att framtvinga virvlar brukar vara big no-no i de flesta fluider: det brukar sluta med att när man väl lyckats med en smakligt rotationshastighet för en fluid/gashastighet så blir det flödesmässig katastrof i en annan.

I dieselmotorer med skålkolvar vill man ju ofta ha snurr in i förbränningsrummet vet jag, men det är nog enda exemplet jag stött på.

Du hann före...:tummenupp, kona som är flyttbar, men det är en helt annan sak...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Blanda gärna in RVS " Renovera medans du kör" gegga,slick 50,Motaloy,Fuelsaver samt Tornadoinsattsen så borde du ha mer effekt än vad du startade med samt mer soppa i tanken.

Dricker du sedan virvlat vatten till detta så är du en vinnare livet igenom...

http://biphome.spray.se/jordstralningscentrum/vatten.htm
http://www.bioaq.fi/virvlat_vatten.htm
http://www.bowkonsult.fi/virvlat_vatten.htm

(nej, det är inget skämt, dom menar allvar och bla kommuner har köpt lösningen för en jävla massa pengar)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaja petitesser ser du inte på den här saken att den fungerar direckt den är ju patenterad och allt......

Jag var bara nyfiken om det hänt ngt nytt du kände till sedan jag läste det där :hihi

Då kan jag somna om :hihi

Ja den där mojängen torde ha möjligheter öka flödesmotståndet med kvadraten på gashastigheten eftersom denna är proportionell mot rotationshastigheten på vortexen. Centripetalkraften mellan vägg och den roterande gasströmmen borde bli kvadraten av rotationshastigheten och därmed borde även friktionen mot kanalväggen nedströms manicken öka med kvadraten på hastigheten. :näsblod Därtill måste den roterande gasen gå en lägre väg utefter kanalväggen. Det verkar bara....jättedumt.

Om de istället sålde ngn manick som sades ge laminärt flöde in i inloppsporten så skulle man ju kunna råka kåta upp sig om man hade sovit lite. Men det där är ju bara helt kass som sagt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast att Slick 50 (som man blandar i oljan) reducerar friktion kan jag skriva under på, jag fick nämligen en behandling av min gamla Saab 900, gjorde exakt som det stod i instruktionerna.

Den första effekten var att jag fick ställa ner tomgången (för att aldrig mer behöva ställa upp den :va )

Den andra effekten var att biljäveln aldrig blev varm :mad:
Jag hade bra koll på när termostaten normalt öppnade och jag började få värme i bilen, det fördröjdes med flera kilometer.
Till slut skärmade jag kylaren för att få upp värmen snabbare.

Någon bränsleförbruknings-minskning eller ökad effekt märkte jag aldrig, men jag hade inte så noga koll på det. (jag gissar att man ska ha jävligt nogranna instrument för att kunna upmäta ½% eller så)

Jag gjorde behandlingen vid ca 13 000 mil, och körde bilen till 35 000 mil, och det var med mina normala serviceintervaller om ett oljebyte var sjunde år... :D
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
"EPA (Environment Protection Agency) har testat liknande produkter och lovordar denna till alla fordon."

Har testat "liknande" produkter? Hahaha. Och till råga på allt hänvisar de till EPA. Vi som är födda på 70-talet har koll :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA

EPA (eller EPA-patent) - vardagligt uttryck för något av dålig kvalitet (inspirerat av varuhuskedjan, vars affärsidé var att sälja billiga varor med låg kvalitet). Exempel: "hördu Ragnar, vilka EPA-byxor du har på dig idag!" eller "det var visst EPA-patent på de här byxorna, de sprack på en gång". EPA-ingenjör är en pejorativ benämning på gymnasieingenjör.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Dricker du sedan virvlat vatten till detta så är du en vinnare livet igenom...

http://biphome.spray.se/jordstralningscentrum/vatten.htm
http://www.bioaq.fi/virvlat_vatten.htm
http://www.bowkonsult.fi/virvlat_vatten.htm

(nej, det är inget skämt, dom menar allvar och bla kommuner har köpt lösningen för en jävla massa pengar)

Men dra mig på en kälke :dummer
Hans kundlista är ju värd stålar, får man tag på den kan man ju bli hur rik som helst på att sälja meningslösa prylar till idioter.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
MCM har testat teflonpreparat för några år sedan.
Lämplig motor - Nätt och jämt inkörd evolution 1200, moderat trimmad (Manfreds sportster).
Mätte effekten i dyno-bänk innan.
Hällde i "Slick 50" och betedde sig helt efter rekomendationerna.
När motorn gått tillräckligt långt för att vara "färdigpreparerad", kördes den åter igen i samma bänk.
Lägre effekt.
Kolvarna var slut.
Inta alls säkert att det berodde på gojset.
Men OM det fungerar som påstått, så kan det ha varit delaktigt i raset.
Blir cylinderväggarna hala, så fäster inte oljefilmen vilket resulterar i metallkontakt.
Dock tyckte dom att växellådan gick lite smidigare.
Men det kan bero på att den blivit insliten.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
gillar virvlad vatten står det ok i bilen (kylar-spolar) i den mån det ok enligt instr.boken...:jisses inte fan står där i några av mina instr.böcker jag kan använda virvlad vatten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MCM har testat teflonpreparat för några år sedan.
Lämplig motor - Nätt och jämt inkörd evolution 1200, moderat trimmad (Manfreds sportster).
Mätte effekten i dyno-bänk innan.
Hällde i "Slick 50" och betedde sig helt efter rekomendationerna.
När motorn gått tillräckligt långt för att vara "färdigpreparerad", kördes den åter igen i samma bänk.
Lägre effekt.
Kolvarna var slut.
Inta alls säkert att det berodde på gojset.
Men OM det fungerar som påstått, så kan det ha varit delaktigt i raset.
Blir cylinderväggarna hala, så fäster inte oljefilmen vilket resulterar i metallkontakt.
Dock tyckte dom att växellådan gick lite smidigare.
Men det kan bero på att den blivit insliten.

Det var ju en Harley, man kan inte göra karameller av bajs!

Läste du deras öltest, förmodligen lika seriöst genomfört, där alla på slutet var så fulla att dom inte ens kunde tyda vad som sades på bandet dom spelade in under testet, alla öl som testades på slutet fick omdömet kamelpiss...
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag skicka nyss ett mail till dom som virvlar vatten, jag frågade om det kunde bli några posetiva egenskaper av att virvla bensin. :hihi

får se vad han svarar. kanske blir ett tillskott i det här med att inte behöva tanka någemer :rolleyes:

Hej och välkommen till fototråden!
ok jag är väldigt trött, men jag förstod värkligen inte det där... :va
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top