Fuel Stabiliser - bensin konservering

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Qwerty skrev:
Varför tömma tanken på våren? Du är ju endå grön som förare och kan behöva en lite lugnare maskin.

Det enda jag gör på vintern är att plocka ur batteriet eftersom min står i kallgarage.

Startsvårigheter på våren! Kom fram till det den hårda vägen. Malde runt med startmotor till man kände att det här är nog inte bra. Det var bara att tömma förgasarna och tanken. Fyra tömningar a 5 liter i bilen sen i väg efter 5 nya fräscha liter från macken. Startmotor i 2-3 sekunder räckte efter det. Har sedan sluppit de problemen när jag gjort som jag beskrev.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Min xj stod med samma bensin i nästan 1år utan att det blev problem när jag skulle starta den igen...

Lossa och töm ur tanken - häll i några deciliter motorolja och skaka runt så hela inkromet är skyddat. Faktiskt väldigt enkelt.

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Jag har haft 2 hojjar tidigare att vinterförvara och är nu på min 3.e
Jag har hört att man inte ska tömma ur bensinen (tanken: för att slippa rost, förgasarna: de va något som kunde torka sönder eller liknande?)
så. under mina 2 vintrar här uppe i norrland (dvs avställning från ca oktober till våren) har jag aldrig tömt bensinen ur tanken eller förgasarna, har inte varit några startproblem på våren och dom har inte gått dåligt heller.

så jag kommer iafall hålla mig till den metoden, även fast jag nu är rädd att något ska hända med min fina söta lilla hoj i vinter, tack vare allt hemskt ni skriver som kommer hände om man inte gör si o så :( :tungan
:fatta! :7peta :3freak

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Muppi skrev:
Jag har haft 2 hojjar tidigare att vinterförvara och är nu på min 3.e
Jag har hört att man inte ska tömma ur bensinen (tanken: för att slippa rost, förgasarna: de va något som kunde torka sönder eller liknande?)
så. under mina 2 vintrar här uppe i norrland (dvs avställning från ca oktober till våren) har jag aldrig tömt bensinen ur tanken eller förgasarna, har inte varit några startproblem på våren och dom har inte gått dåligt heller.

så jag kommer iafall hålla mig till den metoden, även fast jag nu är rädd att något ska hända med min fina söta lilla hoj i vinter, tack vare allt hemskt ni skriver som kommer hände om man inte gör si o så :( :tungan
:fatta! :7peta :3freak

Jag tror det är värre med gamla hojar som min (77).
Ren plåttank = rost risk
Känsliga förgasare, (inbillar jag mig).

Efter allas goda råd kommer jag nu att fylla tanken
Kolla om förgasarna går lätt att komma åt, i så fall tömma, ev ta av o rengöra.
byta olja
fylla däcken
ta ur batteri'
tvätta och DW-40 på alla metallytor
vaxa lackade ytor
täcka med torrboll under täcket
Hoppas att en kompis kan kolla till den nästa sommar om jag inte kommer hem.

Tack för alla tips ni gamle & vise :Bugar

Tack för länken Se länk http://www.clarity.net/~adam/winter...-content.html#2 vem det nu var som postade den först.

Edit: länk funkade inte, kolla bifogad fil istället.

Bifogat

• vinterförvaring.doc
    79.5 KB · Visningar: 107
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ställ bara cykeln med fulltank luft i däcken och utan batteri. Står den inne i kallgarage eller varm kvittar nästan. Glöm bara inte bort att ge faan i att småstarta den. Ska den igång så ska det vara för att köras ett par mil.
Det finns ju bilar som stått flera år och startat fint och vackert sedan. Visst dom kanske inte har full effekt dom första tankarna. Byta olja kan vara bra om den ska stå länge.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras