Fukt i garage...

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Jag har ett kallgarage där jag har hojen. Det är oisolerat. Nu är det så att det blir ganska fuktigt i garaget emellanåt. Funderar på en fläkt? Ska man i så fall suga ut luft eller blåsa in utifrån? Vilket ger bäst resultat? Det känns som att suga ut luft vore mest logiskt. Nån som haft liknande problem? Som ett andra steg kanske man borde tillsätta värme? Men det jag vill diskutera i första hand är en fläktlösning. Idéer?

Last edited:
Ska man i så fall suga ut luft eller blåsa in utifrån?
Om du suger ut luft så uppstår ett undertryck och färsk fuktig luft sugs in genom diverse springor. Det bästa är om du kan värma upp garaget något och dessutom använda en avfuktare. Då får du en torrt och fint garageklimat.
Om du håller ca +8 C, eller varmare, så fungerar en billig avfuktare från t ex Jula ypperligt.

(Budgetvarianten är en "torrboll".)

Jag har ett kallgarage där jag har hojen. Det är oisolerat. Nu är det så att det blir ganska fuktigt i garaget emellanåt. Funderar på en fläkt? Ska man i så fall suga ut luft eller blåsa in utifrån? Vilket ger bäst resultat? Det känns som att suga ut luft vore mest logiskt. Nån som haft liknande problem? Som ett andra steg kanske man borde tillsätta värme? Men det jag vill diskutera i första hand är en fläktlösning. Idéer?

Ända riktiga lösning är värme!! Fukten du får är kondens.Skall man slippa det på något vis så får man ha fläkten igånga på dagen å tätt på natten

Ända riktiga lösning är värme!! Fukten du får är kondens.Skall man slippa det på något vis så får man ha fläkten igånga på dagen å tätt på natten

Last edited:
Om du suger ut luft så uppstår ett undertryck och färsk fuktig luft sugs in genom diverse springor. Det bästa är om du kan värma upp garaget något och dessutom använda en avfuktare. Då får du en torrt och fint garageklimat.
Om du håller ca +8 C, eller varmare, så fungerar en billig avfuktare från t ex Jula ypperligt.

(Budgetvarianten är en "torrboll".)

Vanliga avfuktare med kompressor har väldigt dålig verkningsgrad vid kallare temperaturer idealet är ca 20-25 grader för dessa.

Den enda typen av avfuktare som funkar bra för kallförråd är Munters dessa används av försvaret i deras kallföråd mm, mer info om metoden finns här: http://www.munters.se

Last edited:
Akta för att köra för hårt med avfuktare,naturen har en vilja att jämna ut allting så du kan få fukt att tränga in istället.själv använder jag en lite kupefläkt för att hålla frostfritt och när jag är där så värmer jag upp det till 20+ med vanliga Rusta fläktar.

Akta för att köra för hårt med avfuktare,naturen har en vilja att jämna ut allting så du kan få fukt att tränga in istället.själv använder jag en lite kupefläkt för att hålla frostfritt och när jag är där så värmer jag upp det till 20+ med vanliga Rusta fläktar.

Lyfter en gammal tråd. Men frågan kommer att dyka upp igen. Kör med en fyrhåls sorptionsavfuktare typ Munters. Dvs du kommer att få samma tryck i garaget som utanför och ingen luft kommer att vilja komma in. Funkar bra även när det är många minusgrader. Ingen rost och inga andra fuktrelaterade problem heller för den delen. Blir MYCKET billigare att avfukta än att värma!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick