Fula tändstift på nätet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det har länge funnits NGK stift som säljs från Alibaba i 100 pack som folk sedermera säljer på Tradera Ebay osv...

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är surt att betala fullpris för piratgrejer. Sett några videos där man jämför kopior med äkta vara. Det är svårt att se skillnad, som tur är, tändstift är ändå relativt billiga

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är surt att betala fullpris för piratgrejer. Sett några videos där man jämför kopior med äkta vara. Det är svårt att se skillnad, som tur är, tändstift är ändå relativt billiga

Det är väl "fulverkstäder" som är målgruppen, och/eller grossister med rymligt samvete...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det pirat-pirat då? Jag tycker det har tjatats om sånt här i i alla fall 20 år om både "internetdäck", kamaxlar till bilar och annat utan att det verkar funnits någon äkta substans bakom.

Känslan är snarare att det är "provserier" som kommit på avvägar eller något.
Eller?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det pirat-pirat då? Jag tycker det har tjatats om sånt här i i alla fall 20 år om både "internetdäck", kamaxlar till bilar och annat utan att det verkar funnits någon äkta substans bakom.

Känslan är snarare att det är "provserier" som kommit på avvägar eller något.
Eller?

Med erfarenhet av Kina så finns det definitivt "fejk"-produktion. Mina super GP-pro handskar som skulle kostat 4000 kostade 600. Om jag vet vad jag skall titta efter kan jag se att de är kopior, men jag ser dem regelbundet på blocket för 1500-2000. Sedan kan fejk ibland vara bra. Mina crosshandskar för 60 Sek har överlevt fler krascher än de flesta "riktiga" för 300 klarat. Det finns inget enkelt svar och en produkt som är enkel att kopiera och producera men dyr att utveckla kan vara nog så bra i piratutförande. Det är snarare så att ryktet om provserier och tredje skift som visar sig vara luft.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den startsolenoid jag köpte från Ebay till Banditen var en exakt kopia av originalet. Det man externt såg skillnad på var att plasten inte var svetsad och internt att kontaktytorna inte var försilvrade. Jag lär sparka på sidan av hojen när startmotorn inte vill sluta snurra.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Handlade vad jag trodde var riktigt vassa t'ändstift från Ebay till ett förmånligt, men inte superbilligt pris (ca halva jämfört med i Sverige). Satte ena uppsättningen Denso Iriduim i min 2 liters sugtrimmade 260-kusars bilmotor och den andra i min R1:a (givetvis inte samma sort, men samma märke och typ).
Hojen började bete sig underligt efter tre säsonger (OBS jag kör lite). Trodde det var min Power Commander som slaskade, men nej. Det visade sig vara stiftens elektroder som försvunnit på max 1000 körda mil.

Bilen hade jag glömt bort, men när den åkte upp i bromsbänk för att justera in efter lite nya modifieringar så menade han som skötte justeringen att något var vajsing. Den svarade konstigt på både soppa och tändningsjusteringar. Ur med stiften, och samma visa där! Elektroderna var uppätna!

Dessa stift såg helt identiska ut med originalen. Kartonger, själva stiften och allt. Möjligen att den som utvecklat stiften själv kunnat hitta något fel på dem förutom att elektroderna inte var av iriduim, utan av myggstift.

Nu blir det bara stift jag kan lita på är äkta!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sett några videos där man jämför kopior med äkta vara. Det är svårt att se skillnad, som tur är, tändstift är ändå relativt billiga
Du har inte länk till några bra sådana där tester?

Jo, jag kan leta själv också, men tänkte om du kände till någon bra som är värd att följa :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har nog råkat köpt pirat Denso Iridium stift den här gången men jag är ju inte säker. Jag köpte dem från Ebay och valde inte de billigaste och från England i tron att de skulle va säkrare :näsblod Jag granskade dem noga och kunde inte direkt se något udda förutom att Iridiumstiften hade olika tjocklekar mellan stiften de skiljer så pass mycket att jag tror de är fejk. Hur i hela friden ska man veta att man köper äkta stift för säljarna är ju smarta nog att ha rel högt pris...………………..:va
Vid provkörning av stiften i en Snöskotermotor trippel 1000cc gav de mer misständningar än NGK billiga eya stift vilket inte varit fallet tidigare då jag kört Denso Iridium i den motorn eller annan motor.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har nog råkat köpt pirat Denso Iridium stift den här gången men jag är ju inte säker. Jag köpte dem från Ebay och valde inte de billigaste och från England i tron att de skulle va säkrare :näsblod Jag granskade dem noga och kunde inte direkt se något udda förutom att Iridiumstiften hade olika tjocklekar mellan stiften de skiljer så pass mycket att jag tror de är fejk. Hur i hela friden ska man veta att man köper äkta stift för säljarna är ju smarta nog att ha rel högt pris...………………..:va
Vid provkörning av stiften i en Snöskotermotor trippel 1000cc gav de mer misständningar än NGK billiga eya stift vilket inte varit fallet tidigare då jag kört Denso Iridium i den motorn eller annan motor.

Jag tror att det är din Thundercat 1000 som har dålig CDI-box och misständer, kan bli jääävligt dyrt det där !
Jag kan bespara dig utgifterna genom att köpa den av dig för 5000kr

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den startsolenoid jag köpte från Ebay till Banditen var en exakt kopia av originalet. Det man externt såg skillnad på var att plasten inte var svetsad och internt att kontaktytorna inte var försilvrade. Jag lär sparka på sidan av hojen när startmotorn inte vill sluta snurra.

Gäller och upptäcka detvoxå , kört omkring en timma med startmotorn...
Den var ganska sluttt slutt :D

Startmotorknappen var nedisad , vinterkörning

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja ja hehe nä den går bra med alla stift även pirat Denso sålänge man har den injusterad bra i bränslet. Men med äldre Denso Iridium så har jag aldrig märkt några misständningar även med fet bestyckning.

Hittade en bra länk så nu ska jag ut och kolla in stiften mot denna Denso fejkstift koll.

https://www.driven2automotive.com/blog/how-to-spot-fake-denso-iridium-power-spark-plugs-2017/

Grym länk! Får ta och och kolla mina iridium-stift för att se om de är äkta. Också köpt från England till lågt men inte misstänkt lågt pris. Satan vad drygt. Snart kommer det väl hela piratkopierade motorcyklar också :gnissla

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Du har inte länk till några bra sådana där tester?

Jo, jag kan leta själv också, men tänkte om du kände till någon bra som är värd att följa :)

Sorry missade din fråga. Jag sökte bara på fake sparkplugs på Youtube. Till och med några tillverkare som lagt upp videos. Det är bra

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin