full ersättning vid stöld ???

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
Undrar lite ...
zx-10:an stals i oktober förra året då va den bara 5 månader gammal, borde jag inte fått full ersättning då???
funderar starkt på att ringa till Folksam, vad tycker ni??? :confused:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
NICE skrev:
Undrar lite ...
zx-10:an stals i oktober förra året då va den bara 5 månader gammal, borde jag inte fått full ersättning då???

om du skulle köpa en hoj som var 5 mån gammal, skulle du betala ny pris för den då?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
NICE skrev:
Undrar lite ...
Vad har du fått för ersättning då?Men givet ny hoj full ersättning....elle

__julle__

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Honda cbr1000rr 05 blå/svart/silver
GixxerJensa skrev:
om du skulle köpa en hoj som var 5 mån gammal, skulle du betala ny pris för den då?
Isåfall ska väl försäkringsbolaget fixa fram en fem månader gammal hoj som gått på milen lika??

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Lånar tråden lite. Får man ersättning för den extra utr som man påkostat hojen. Naturligtvis om man kan uppvisa kvitton.

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
dev va någon som sa det till mig att man borde få full ersättning om hojen är inte äldre än ett år.
jag fick 102.000 och nypriset är 132.000.
Hojen stals i oktober förra året ovh va 5 månader gammal då...

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
Fürstenhoff skrev:
Låter helfel i mina ögon då den i försäkringsbolagens ögon skall klassas som "NY".

Ring Fbolaget och om dom vägrar höja ersättnings beloppet så nämner du för dem att du vill anlita en opartisk värderingsman i från SVENSKA HANDELSHUSET (tror det heter så) som gör en värdeiring på ditt förlorade fordon!!

/Fürstenhoff.

Svar nej till 99% då bolaget med all rätt hänvisar till att du ersatt en befintlig del på fordonet, tex om du bytt bakstötdämpare, styrdämpare eller monterat ett effektsystem - dock skall dom självklart ersätta saker som xtra packväskor mm!!

/Fürstenhoff.
jag ringer på måndag och kollar....

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
NICE skrev:
jag ringer på måndag och kollar....
Tänk på att om värderingsmannen oxå kommer fram till samma bud som fb så får du pröjsa arvodet till honom. Kommer han fram till en högre summa står fb för arvodet

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
repan skrev:
Lånar tråden lite. Får man ersättning för den extra utr som man påkostat hojen. Naturligtvis om man kan uppvisa kvitton.
Vissa bolag ersätter även utbytt utrustning, men med åldersavdrag+ alla andra avdrag de kan hitta på.
Dessutom så måste även orginaldelarna lämnas in, annars gör de avdrag för orginaldelarna.
Tex om du har ett akra helsystem men inte har orginal kvar så tror jag org va dyrare än ett akra mao ingen extra ersättning i det fallet.
Fan det är nog bara vid besiktning och i det här fallet som orginalsystemet värderas så högt.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hitecfrollo skrev:
Vissa bolag ersätter även utbytt utrustning, men med åldersavdrag+ alla andra avdrag de kan hitta på.
Dessutom så måste även orginaldelarna lämnas in, annars gör de avdrag för orginaldelarna.
Tex om du har ett akra helsystem men inte har orginal kvar så tror jag org va dyrare än ett akra mao ingen extra ersättning i det fallet.
Fan det är nog bara vid besiktning och i det här fallet som orginalsystemet värderas så högt.

Det där med att originaldelar har jag aldrig varit med om?? :va

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
Rasorblade skrev:
Tänk på att om värderingsmannen oxå kommer fram till samma bud som fb så får du pröjsa arvodet till honom. Kommer han fram till en högre summa står fb för arvodet
Här är det frågan om jag hade rätt till full ersättning eller inte?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det där med full ersättning upp till ett år gäller bara bilar, de har bättre villkor. Jag fick en enduro stulen efter fem veckor och fick inte full ersättning i alla fall.

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Rasorblade skrev:
Det där med att originaldelar har jag aldrig varit med om?? :va
Bra bra men det har endel börjat med nu iallafall.
De skär väl där det minst syns när man tecknar försäkringen...
Eller så var det en nitisk jävel i det här fallet :mad:
Ha det, nu ska jag kolla på film fastnade vid SH när jag skulle hämta en kall :) :fyllisar

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hitecfrollo skrev:
Bra bra men det har endel börjat med nu iallafall.
De skär väl där det minst syns när man tecknar försäkringen...
Eller så var det en nitisk jävel i det här fallet :mad:
Ha det, nu ska jag kolla på film fastnade vid SH när jag skulle hämta en kall :) :fyllisar

jo för i dec förra året så blev jag bestulen och då var det inget prat om att lämna in originaldelar :va

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
SP1
Dom brukar jämföra den stulna hojen med vad en liknande hoj kostar att köpa beggad, det är väl rättvist tycker jag. Den svåra biten är att få pengar för den. När min hoj stals fick jag beskedet att jag var tvungen att köpa en ny hoj från en mchandlare! Jag krigade i över en månad och fick till slut pengar mot att jag fick 5000 kr mindre, kände mig lite lurad..
Försäkringsbolagen och mchandlare samarbetar vid stölder. Bolagen har rabbat och slipper betala ut lika mkt och mchandlaren blir av med en båge. Alla är glada utom du som vill köpa privat! :mad:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0