full kontroll (körteknik)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu handlar ju inte trycket på ytterkurvspinnen om att styra cykeln mer eller mindre när du redan ligger i en kurva. (tror du verkligen att någon trodde det?)

Jag trodde inte det innan jag började läsa denna tråden, men blev lite oroligt. :hihi


Jag har förstått att trycktrampet är en bra hjälp att precist utföra styrkommando före svängen.
Sedan ska man behålla trycket på ytterfotspinnen för att få en låg och bra förankring i cykeln genom svängen.
Från boken:

Tackar för förtydligandet av vad de menar. :tummenupp

Jag använder redan den tekniken sedan länge. (Fast jag har kört så mkt supermotard de senaste åren att min sporthojs_köra_teknik blivigt lite lidande... iallafall enlig en god vän... hehe)
Ungefär som Sensei säger, jag tryker mot pinnen för att förankra benet/knät mot tanken. Annars trillar jag ju av hojen :hihi
Fattade dock inte innan att det var det de avsåg med "tramptryck"... :rolleyes:

:hej
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X

När jag ligger i en kurva vill jag inte att hojen ska resa sig, då hamnar jag inte där jag planerat. Däremot om man flyttar tyngdpunkten inåt i kurvan - alltså kroppen - så kan man lägga ner mindre.

Sorry, missuppfattade dig. Nej, min uppfattning är just bara att cykeln står högre när jag flyttar framåt/inåt med vikten på yttre fotpinnen - jag har inga problem med att den plötsligt vill resa sig.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
fick lite panik i morse

Jag har kört en hel del nu på krokiga småvägar och jag tycker att det är så roligt när jag känner att körningen flyter på.
Tryck tramp börjar sitta mer och mer naturligt nu och jag börjar få med blicken längre fram i körningen. (även om det fortfarande lätt blir så att man sitter som en passiv potatissäck när man slappnar av.)

Men i morse var det lite för nära kanten i en kurva som aldrig ville ta slut.
Fan vad fel man instiktiktivt gör när de naturliga reaktionerna vill ta över.
Släpper gasen, viljan att peta på bromsen blir större och större när jag med stela armar och blicken på vägkanten närmar mig diket mer och mer.

Det känns svårt att faktiskt göra rätt i dessa situationer.



Som en följd av dåliga körrutiner eller plötsliga förändringar i trafikbilden träffar du inte alltid rätt med styrkommandot. Då måste du korrigera, vilket är helt i sin ordning. Här kan dock varningsklockorna börja ringa och väcka de instinktiva felreaktionerna. Vid många tillfällen är de redo att överta kontrollen och kanske förvärra situationen.
Det är vid dessa tillfällen det gäller att lita på motorcykeln och på den inövade körtekniken: sjunk ihop i överkroppen så att underarmarna hamnar vågrätt, tryck-tramp och ge lite gas. Med kunskap och övning kan du övervinna instinkterna som frestar dig att släppa gasen, räta dig upp och ta ett hårdare grepp om styret. Även när underlaget är halt skall du ge lite gas i svängen. Att ge lite gas när du är rädd kan säkert upplevas som skrämmande, men du ökar chansen att helskinnad ta dig genom svängen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Definitivt bra läsning om än man känner till det mesta av erfarenhet. I annat fall kan man ju använda den som en liten "reminder" på hur hojen ska hanteras.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top