Full utrustning (första ställ)

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Hoj
Street Triple R -09
Har ett dilemma var och provade lite skinställ på lelles i helgen, iom att jag måste köpa allt nytt hjälm, handskar, boots, ryggskydd och ställ. Så springer priserna iväg. Jag vet att man bör ha bästa möjliga skydd (skinställ) notan sprang iväg till 21k för allt men med 15% rabatt så vart det 17,9k för allt.

Skinställ Berik 5832 = 8k Satt riktigt bra och är snyggt som fan.
Handskar A-star GP plus = 1,5k Random sporthandske som funka bra
Boots A-star (nån ny dojja) 3k Boots som känns som gympa dojjor sköna.
ryggskydd dainese = 1k Ryggskydd
Hjälm Shoei xr1000 tc6 = 4k Sitter tight på skallen satt bättre än Arai, X-lilte som jag prova

Priser efter 15% rabatt...
Ungefär de kostnaderna skilljer på några 100-lappar.

De ja undrar lite är eftersom jag är helt ny med mc har inte kortet än så vet jag inte hur saker slits etc.

Skinställ håller många år vad jag förstått med rätt vård.
Hur är det med handskar och stövlar?? Hur ofta byter ni generellt? Är mest boots som känns galet dyrt och hjälm kan man önska sig vore lite billigare..?
Hjälm borde ju hålla 3-4 säsonger??
Ryggskydd också flera säsonger?

Allt förutsett att man inte klotar och på det sättet skadar skydden. Utan bara vanligt slitage..

Känns som 3,6k som dessa boots kostar är väldigt mycket iaf om de bara håller 1-2 säsonger.

Kommer på min första hojsäsong köra fz6n kommer det se helt "hello" ut med värsta racestället eller ska jag helt enkelt köpa 2 delat textil eller liknande..

Vill helst inte ångra mig efter en säsong är många tusenlappar. Vet heller inte vilken sorts mc jag kommer köra om 1 år iom fz6 är min första ska ju försöka hitta rätt vilken slags hoj jag vill ha under året med provkörning.

Som vanligt blir det en uppsats men men ifall nån orkat läsa igenom skriv ett ord eller två :)

Summering = är det galet att köpa ställ för 17,9k när användningen är främst till att köra till jobbet i stan med en fz6n. Eller köpa mer budget med textil som går lättare av och på när man väl är framme. Och eventuellt ångra sig ifall man byter hoj till nästa sommar. Hade räknat med ca 15k för allt innan ja började prova.

/Movie

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hur länge saker håller beror helt på hur väl man vårdar dem.

Mina boots har jag haft i 4 säsonger. Har tvättat dom ett par gånger per säsong och smörjt in dem med skinnfett. Bytte dessutom kardborreband förra sommaren. De är fortfarande i bra skick.

En hjälm kan man om man inte kraschar eller tappar den använda i 5år säkert.

Ett ställ kräver oxå kärlek men om det får det så kan det hålla hur länge som helst..

Dessutom så är väl ditt liv och din hälsa ovärderlig. Snåla på vad som helst annat än skyddsgrejerna.,..

Mjölnaren

står på tå
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
Ktm Superduke 990
Jag tycker du har köpt bra grejer.
Underhåll dem bara som man ska ,så kommer du ha glädje av dem lång tid framöver.

:yoparty

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
HAHA i sann posör anda. :tungan
Finns juh billigare saker än de som du radar upp, det du kollat på är värstingsaker. Men visst är det kul med nytt och snygga saker. Men när jag ska köpa ställ nästa gång så får det bli et beggat. Finns juh människor som åker 10mil sen tycker det va tråkigt och säljer.

Iofs skulle jag aldrig köpa en beggad hjälm men resten kan du hitta billigt här på sh eller på blocket. Men om du fortfarande vill köpa nytt så prova ut alla strl och beställ ifrån andra sidan atlanten :)

PS: Du kan få köpa mitt Dainese ställ strl 52 billigt :tummenupp

///Micke

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Stövlar skyddar foten mot vrid etc vid vurpa.. håller garanterat många säsonger om du inte skrotar totalt eller kör extremt mkt..
Hjälm behöver inte motiveras
Ryggskydd är ett måste, men kan köpas beggat om så..
Stället i sig blir ofta dyrt av andra anledningar än att det är säkrare vid lågfartskrasch.. Tänk efter dina behov!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kolla med FC Moto vad du får ge där. Handskarna går för under tusenlappen och ett par boots (A-Star Supertech Racing) för under 2500:-.

HAHA i sann posör anda. :tungan
Finns juh billigare saker än de som du radar upp, det du kollat på är värstingsaker.
///Micke

Varför ska man inte köpa så bra saker som möjligt när det kommer till skydd? Posör eller inte, säkerheten först om du frågar mig :poser-de-luxe

Last edited:
Gick med
17 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Jag själv gillar inte skinnställ, orsak, otympligt och jobbigt när man skall till jobbet och hem. Har ett Polo gortex ställ med skydd på alla möjliga partier.
Sitter bra och är så händigt att slänga av sig.
Skönt att ha ett par jeans eller endast träningsbyxor under eller vad du nu önskar ha under själv :D
Man kan köra tidigt på våren och sent på hösten, under sommaren tar man bort fodret. Ännu en fördel är att du kan åka fram på stan, trycka ner allt i en ryggsäck/tankväska/box och glida runt i dina jeans..
Ja, som sagt, jag tycker gortex är att föredra, men dock så finns det gott om fördelar med skinn oxå.
Kostnad för gortex ca.5000kr, beror på märke oxå.
Good luck!!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Huruvida du ska köra med textil eller skinnställ är helt och hållet en fråga om prioriteringar.
Ska du köra lite bana eller liknande så är ett skinnställ att föredra. Att "skrapa knäpuck" i ett textilställ utan knäpuckar är ju inte bra. Dessutom får du helt naturligt en annan körställning med ett skinnställ.
Personligen valde jag att börja med ett textilställ. Inte lika coolt men min prioritering var att jag vill slippa krångla med regnställ och liknande om jag har kört till jobbet och det regnar när jag ska hem. Sen har det dessutom fickor så man kan ha med sig mobiltelefon, plånbok mm i fickan vilket jag tycker är praktiskt.
Skyddsmässigt så ska ett bra textilställ ge ungefär samma skydd vid en marksyning som ett skinnställ men det kommer troligen att se sämre ut efter att ha blivit lite skrapat.

Ställ håller många år med rätt vård. Stövlarna kan du väl använda tills dom börjar lukta för taskigt. Handskarna är väl också bara att köra med så länge du känner att dom känns OK. Det ska inte vara några problem att få handskar och stövlar att hålla i 5 år eller så.
Ryggskyddet ska ju hålla i princip tills du använt det (klotat) eller tills remmarna gett upp så det inte längre sitter på plats. 5 år ska inte alls vara några problem.
Hjälmen är väl den del av utrustningen som det är mest debatt om hållbarheten. Skalet håller länge om du inte klotar eller tappar den. Det är väl främst inredningen som torkar och tappar lite av sin stötupptagande förmåga. så länge som den känns fräsch och inte för sliten i inredningen så är det bara att köra på men 5 år ska inte vara några problem.
Handlarna brukar hävda att en komposithjälm ska bytas ut efter 4 år men dom vill ju å andra sidan att man ska köpa ny hjälm och kassera den gamla så ofta som möjligt.

visst är det mycket pengar men dom är ju för att hålla dig vid liv om det går illa. Vill du spara pengar så går det ju att gå ner lite på några grejor. Stövlar finns riktigt bra för kanske 2000 (Mina A-Star kostade ungefär det).
Hjäl finns ju Shoei Raid som är 1K billigare än XR1000 om den sitter bra.

Å andra sidan. Har du hittat grejor som sitter bra och känns bekväma så är det ju värt en del. Obekväma grejor gör ju ingen glad.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Att köpa allt nytt kostar ju en slant. Men det går att komma billigare undan. Jag köpte en komplett utrustning från Utomland för en vecka sedan. I Sverige hade denna utrustning kostat c:a 24 k. Nu betalade jag istället c:a 16 k. Det lönar sig att inte handla i Sverige.

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag har kört med samma ställ i tre säsonger nu och ska påbörja min fjärde och det ända som jag upplever är slitet, det är handskarna. Resten känns som att det kan hänga i hur länge som helst.:)

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Att köpa allt nytt kostar ju en slant. Men det går att komma billigare undan. Jag köpte en komplett utrustning från Utomland för en vecka sedan. I Sverige hade denna utrustning kostat c:a 24 k. Nu betalade jag istället c:a 16 k. Det lönar sig att inte handla i Sverige.

Mycket sant, speciellt nu när du redan har provat allt. Så länge de svenska handlarna tar nästan det dubbla priset från de i t ex tyskland får de skylla sig själva. Men glöm USA, tänk inte ens på det. Förutom att det oftast tar längre tid att få hem grejjerna tillkommer tull och moms vilket betyder att inköpspriset är lågt men med alla avgifter etc kostar ungf det lika mycket som i t ex tyskland. Dessutom blir det fett med knas om du måste skicka tillbaka något. EU är trots allt EU.

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Hoj
Street Triple R -09
Tack för alla svar. Behöver alltså inte direkt oroa mig över att de går sönder ifall man bara underhåller dom.

Posör javisst kan man säga det roligare med ett snyggt ställ med matchande delar än med olika färgkombinationer...

Det jag tänkte på när jag plockat ihop allt var att hem och kolla hos tyskarna... Stället fanns ingenstans av de ja kollade på louis.de, fc-moto, mlol, gp moto. Hjälmen ny modell för i år tror jag, hittade inte heller nämnvärt billigare, bootsen va nya för i år. (här måste ja kunna hitta billigare!) handskar som sagt kan hitta 1k handskar utan problem.. Ryggskydd finns ju billigare varianter också.

Vad finns det för sidor/affärer i Usa? Men då är väl risken stor att man åker på moms och tull avgifter??

Kan inte säga något om att åka bana iom inte kört nånting förutom övningskörning...

Blir en sväng till Ava MC i helgen å testa mer, vilka mer mc butiker i stockholms området har större utbud av kläder? helst söderort.

Edit:

Vad är ni vana mc-förares syn på full racekit på en vanlig fabriksfighter? :tummenupp ? köp ny hoj? eller kolla posören!! ? :p

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Spelar väl mindre roll.. Men det är självklart att det kan te sig mindre, ska vi säga effektfullt, att köra full racemundering när man enbart kör mammas 400-kubikare fram och tillbaka till korvmojen..

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Hur länge saker håller beror helt på hur väl man vårdar dem.

En hjälm kan man om man inte kraschar eller tappar den använda i 5år säkert.

Dessutom så är väl ditt liv och din hälsa ovärderlig. Snåla på vad som helst annat än skyddsgrejerna.,..

Det ligger mycket i vad du säger, men man bör lägga till att en hjälm åldras inte så mycket på utsidan som på insidan.

Är man varm och svettas mycket bör man byta hjälm oftare då det vita stötupptagande materialet tar mycket stryk av "saltvatten". Tre tusen mil kan vara ett riktmärke beroende på hur mycket man känner att man svettas. Åker man mycket bana och är välditgt aktiv så förkortas livslängden rejält. Samma gäller faktiskt numera för ryggskydd. Även de åldras och tar stryk på samma sätt.

Och jag håller absolut med att man bör inte snåla på skyddsutrustning.

Tänk på att hojåkares primära skador, är ben och fotskador. Handskador är heller inte långt efter... två skadetyper som kan vara oerhört svårreparerade.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så länge de svenska handlarna tar nästan det dubbla priset från de i t ex tyskland får de skylla sig själva.

Är du en av de som röstar rött ska du fan skämmas efter den kommentaren... Knappast handlarnas fel att det är dyrt!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...