Fullgas axx från 0 km/h

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Hur gör ni.
Hastigt kopplinssläpp? Högt varv?
Spinn på hjulet?
Start på tvåan?

Vilken teknik används av dom som kan?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Halvgas, ha kopplingen på 3/5.

Start, slå på gas och släpp ut koppling itll 4/5. Slira med kopplingen en bra bit och justera ner framhjulet om det reser med kopplingen. Gasen ska oavsett vad du gör vara på fullgas.

Gissar jag på iaf........
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Frågan är ju om det är på asfalt eller grus.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror eliten startar på 2:an då 1:an är på tok för låg.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tror eliten startar på 2:an då 1:an är på tok för låg.

Beror på hoj. Och förare.
Jag som kör med 644cc startar alltid på tvåan medans jag tror de flesta 450cc startar på ettan. VET inte hur andra gör såklart men det är högst kvalificerade gissningar.
"Startknapp" är att rekomendera (se t.ex www.startshot.se), finns mängder med varianter i aolika utförande och prisklasser.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Daniel Jansson och Stefan Ahl är nog dom bästa startare vi har i motardsverige. Dom skulle svarat i denna tråd. Ingen av dom kör tyvärr i år.

Växelval: Det har ju med drevning att göra. Dom som kör Zuka och den nya 4 växlade "kotten" startar nog alla på 1an. Jag startar på 1an. Sen tycker jag Micke beskriver fint hur det går till. Koppling/gas ska samspela.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Beror helt på växellådan & drevning vilken växel man väljer. Cyklar med crosslåda startar man som regel på 1:an & med endurolåda som regel på tvåan.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag förstår! Svårt :)
När man kör mx är det ju bara med på med gasen rejält och släppa kopplingen snabbt och låta hjulet spinna iväg från plattan, grovt förenklat :)

men på asfalt låter man nån gång hjulet spinna ? eller försöker man undvika spinn?
vad jag mest tänker på är, hur man hindrar framhjulet att sticka för högt.
Får man fäste på ett spinnande hjul på asfalt kanske framhjulet sticker iväg för mycket???eller????
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Beror på hoj. Och förare.
Jag som kör med 644cc startar alltid på tvåan medans jag tror de flesta 450cc startar på ettan. VET inte hur andra gör såklart men det är högst kvalificerade gissningar.
"Startknapp" är att rekomendera (se t.ex www.startshot.se), finns mängder med varianter i aolika utförande och prisklasser.
Hur funkar en sån egentligen?


(inte tänkt köpa, bara nyfiken...)
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Hur funkar en sån egentligen?


(inte tänkt köpa, bara nyfiken...)

Man komprimerar bara gaffeln och trycker in knappen så hakar den fast i detta läge. När sedan gaffeln komprimeras hårdare krokar den loss och en fjäder trycker ut knappen så den inte fastnar igen och vips fungerar gaffeln som vanligt. Både enkelt och billigt faktiskt.
 
Last edited:

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
På crossbanan så brukade ja börja på 2an med 250n då 1an var på tok för lågt växlad. Med 525an så började ja på 4an, då va det fullgas å slira på kopplingen. Sen nästan sitter jag på tanken så man trycker ihop dämparna då ja gör starter.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Med mina amatörtester jag gjort kör jag på 1:an, jämngas typ halvgas. Slirar på kopplingen till halva registret ungefär, sen fullt ös. Svårt att hålla ner framhjulet, men fort går det. :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag förstår! Svårt :)
När man kör mx är det ju bara med på med gasen rejält och släppa kopplingen snabbt och låta hjulet spinna iväg från plattan, grovt förenklat :)

men på asfalt låter man nån gång hjulet spinna ? eller försöker man undvika spinn?
vad jag mest tänker på är, hur man hindrar framhjulet att sticka för högt.
Får man fäste på ett spinnande hjul på asfalt kanske framhjulet sticker iväg för mycket???eller????

Du vill inte ha spinn vare sig i Mx eller i Motard. I Mx är det ju dock svårt att undvika.

Du ska samspela så bra mellan gas och koppling att framhjulet ligger 2-3 dm upp i luften hela startrakan. Då tar du starten garanterat!!!

Har faktiskt lyckats ett fåtal gånger i Mx tävlingar, men dem kan man nog räkna på en hand.....

Mx & motard känns ändå som att det är hyfsat likt. Bättre fäste på asfalt då givetivs....
 

Morphed & Milla

eat my dust!
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Sala
Hoj
KTM 450 SX-F/505 SX-F -07 Honda cr 500 kart
På crossbanan så brukade ja börja på 2an med 250n då 1an var på tok för lågt växlad. Med 525an så började ja på 4an, då va det fullgas å slira på kopplingen. Sen nästan sitter jag på tanken så man trycker ihop dämparna då ja gör starter.

vad är de för mening o starta med 4an?? de lär ta mer tid att slira med kopplingen än att starta med 2an o peta 2 snäpp uppåt?

Ni uppe i nordpolen åker för mkt skoter så ni glömmer hur man växlar :D :tungan
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top