FullHD hackar - akilleshälen?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Som topic, mina 1080p-filmer är mer eller mindre otittbara. Gamla Betten är väl för gammal med för dålig prestanda antar jag :( Men vilket är största akilleshälen i setupen:

C2duo 1.83GHz
3GB ddr2 (2-ch)
ATI HD3870
250GB sataII (40GB ledigt)
Vlc 32bit

Antar att det är professorn som är akilleshälen, men då kan man fråga sig varför den bara använder ca 50% kraft när den spelar upp HD-film? Och varför tar vlc bara upp 110MB minne? Borde den inte kunna buffra bättre?
Eller är det helt enkelt hårddisken som inte klarar att leverera tillräckligt med film onthefly eftersom jag är inne på de sista 20%en (det är ju där mina uppackade filmer hamnar)?

Skulle det hjälpa att köra i en 64-bits mediaspelare (kör ju w7/64)?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du har den inte i något energiläge?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
svengalie på youtube hade samma problem att det hackade när han skulle redigera filmen. Men han "encodade" eller vad det heter många gånger så gick det :va

Förmodligen någon saknad drivrutin?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
X: stationär så, nej.
C: Har coreAVC installerat. 720p funkar bra, och även en del 1080p verkar funka bra ser jag nu, bara vissa 1080p som flippar.
X: Det är väl inte gfx-kortet som avkodar film egentligen?
K: Alla drivrutiner finns och är uppdaterade.

Lutar mer och mer åt hårddisken, hdd-prestandan minskar drastiskt mot slutet av hdd:n (dvs när den börjar bli full).

Filmen jag reagerade på var full metal jacket, som hackar som fan vid mycket rörelse i filmen, men inte annars.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
X: stationär så, nej.
C: Har coreAVC installerat. 720p funkar bra, och även en del 1080p verkar funka bra ser jag nu, bara vissa 1080p som flippar.
K: Alla drivrutiner finns och är uppdaterade.

Lutar mer och mer åt hårddisken, hdd-prestandan minskar drastiskt mot slutet av hdd:n (dvs när den börjar bli full).

Filmen jag reagerade på var full metal jacket, som hackar som fan vid mycket rörelse i filmen, men inte annars.

Defragmentera?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle nog också säga defrag. Jag ser egentligen inte några problem alls med din dator, 40 GB är gott om utrymme kvar och resten borde palla. Testa de filmer som hackar på en annan dator och se om det inte helt enkelt är så att du hittat nån fulrelle.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker att den burken lätt ska spela 1080p-filmer.
Att du bara ligger på 50% av processorn är inget konstigt, den har två kärnor och vlc använder bara en "tråd".
Men som Anders säger, MPC klarar av det. VLC hackar på min burk med och då är den något snabbare än dina spec.
Även jag kan sakna någon mjukvara men det var lättare att bara testa en annan spelare.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har samma problem med 1080p på min Linuxdator, kör filmer med mplayer/xv.

Setup: helt standard HP 8710p-laptop (2x core2duo 2.50GHz + 4G ram) med 1680x1050 upplösning och hyggligt vasst Nvidia grafikkort. Några tips? Jag kör redan h264-codecen på 2 trådar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skalman: Tror inte att det är hårddisken som är ditt bekymmer, snarare den långsamma processorn och att du kör Win i 64-bit och VLC i 32-bit... de här grejerna tillsammans är nog din akilleshäl.

Zilog: Kanske att du kör 1080p på en upplösning som inte är 1080p och därmed måste skalas om hela tiden... annars vet jag inte då jag inte är så hemma på Linux, men hårdvaran bör kirra det.

Allstaar

Guest

Appapapa!!! Det är det, finns något som heter DXVA på grafikkort av lite nyare modell inte absolut nyaste då som kodar. Dvs man lägger över arbetet från CPU till GPU. Det gör så att t.ex små media spelare med atomprocessorer med nvidia ion klarar av att spela upp full hd filmer utan hack.

En full HD film kanske kör 70-100% på en CPU men använder du DXVA och lägger över det på GPU:n går cpun ned till 5-15%.

VLC har stöd för DXVA 2.0 i absolut nyaste VLC, jag gillar inte vlc utan kör MPCHC för alla mina filmer. Fungerar klockrent.

EDIT: Alltså din dator har ingen flaskhals om grafikkortet stödjer DXVA vilket jag är nästan säker på att det gör. Byt bara program till MPCHC och kör på. Skulle det va något problem byt i renderingsinställningarna i MPCHC.

Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Mpc verkar för bra för å vara sant. Avatar i 1080 med vlc så ligger cpu på 40-50%, hackar inte det minsta. Med mpc så går den inte över 25%men jag tycker bildkvaliten är sämre. Spelar mpc verkligen upp i högsta upplösningen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min "värsting-laptop" hackade också vid 1080p med VLC men så fort jag körde det genom XMBC (grymt bra mediecenter för övrigt) så funkade det klockrent. Så testa det om du inte redan har gjort det, de har lyckats knåpa in det mesta i den mjukvaran för att få till det. Gratis förvisso, men det får man ta :(
Nu får jag leva med lite sträck vid för snabb video, men det syns bara när jag kör till tv'n. Vilket iofs är hela tiden, men men...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
VLC för x264??
VLC kör väl sina egna codecs medans Media Player Classic kör externa per default.

1. Installera http://cccp-project.net/

2. Sedan finns det ett gäng trådar på nätet som beskriver "Hardware Acceleration" - konfig för att låta GFX ta över det mesta jobbet i stället för CPU. (tex http://www.cccp-project.net/forums/index.php?topic=2994.0)

Den überbraiga tråden jag ställt in efter är tyvärr delvis borta och du måste vara medlem på scenehd för att läsa den.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...