Fullpower Aprilia.

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Tjenare Sporthoj! (Låter som en dålig insändare till en ungdomstidning, jag vet)
Efter en lång tids observation av detta fina forum, så har jag registrerat mig. Anledningen till att jag inte gjort detta tidigare är att det inte känts som om jag har haft ngt att tillföra, eller för den delen lära mig ( Det mesta finns ju redan bevarat).

Nu till frågan: Jag har införskaffat mig (Eller ja, fått) en Aprilia RS, som tydligen alla andra har, och jag undrar hur jag kan ta reda på om den är såld FP.
Den enda indikation jag har fått är att tändstiftet som, enligt manualen, endast skall finnas orignal på FP-versionen är monterat på min. Detta är ju inte det säkraste kortet för ett avgörande, då man kan byta ut tändstiftet hursomhelst.

Innan jag joxar med en rostig morakniv i CDI-boxen, så vill jag veta om jag får ngt ut av det.

Nu kommer förmodligen ngn säga "Provkör så märker du!", men nu är fallet sådant att den iaf inte är HELT strypt, utan antingen ostrypt till en viss grad (Läs: allt förutom CDI) ELLER fullpower-såld.


Den konkreta frågan: Hur tar jag reda på om den är fullpower-såld?

Registreringspapper och dylikt är ej till ngn nytta, de har jag redan kollat igenom.

Tack på förhand.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Ja du, hur menar du fullpower såld? från första försäljningstilfället?
(i så fall, ta reda på vart den är såld, och fråga!)

Eller om du fått den och den blivit ostrypt i vilmmlet av ägare?
Det där med manualer kan vara svårt att lita på då det är enkelt för en person att byta tändstifft:fakta

Men vill du ta reda på om din hoj är ostrypt eller styrpt så är det bara gå in och läsa längst ner i den HÄR tråden. Där finns det en detaljerad beskrivning på hur man stryper ur sin rs125.

vill dock informera om att det är högst olaglit att "trimma" och att jag avsäger mig allt ansvar. :tungan
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Kolla så att du har en avgasport och en 34 mm förgasare, då borde den vara FullPower!

Om du inte har någon avgasport ska det tydligen inte vara någon idé att ens försöka ostrypa den pga av den inte kommer kunna gå riktigt bra hur du än gör.
 
Last edited:

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Jag undrar alltså om den är från fabrik fullpower, och jag har egentligen ingen nytta av den tråden som hänvisias till, då den är delvis ostrypt, förmodligen bara CDI-boxen som är kvar. Och om CDI-boxen i huvud taget är strypt så måste jag joxa med en rostig morakniv för att ta reda på det. Så innan jag fördärvar min CDI-box, undrar jag om det finns ngt lättare sätt att se om den är fabriksostrypt, ex ngt i modellnumret eller dyl.


Men att kolla upp med affären är ett bra förslag, ska kolla var den såldes från början.... Kom just på att den kom via ett importföretag i Danmark till en person i Sverige. Personen var kanske inte världens mest ekonomiska snubbe, så den omhändertogs av ett företag 6 veckor efter att han hade köpt den. Varit avställd sedan 2003 pga det. Köptes av mig på auktionsfirma.
 
Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Svanen skrev:
Kolla så att du har en avgasport och en 28 (?)mm förgasare, då borde den vara FullPower!

Om du inte har någon avgasport ska det tydligen inte vara någon idé att ens försöka ostrypa den pga av den inte kommer kunna gå riktigt bra hur du än gör.

Tyvärr har du fel, finns även 80km/h som har 28mm=:fakta
finns en annan tråd här på forumet, som inte har avg.p men 28mm fögasare!!!! :fakta :7peta :)

sismo skrev:
[Jag undrar alltså om den är från fabrik fullpower, och jag har egentligen ingen nytta av den tråden som hänvisias till, då den är delvis ostrypt, förmodligen bara CDI-boxen som är kvar. Och om CDI-boxen i huvud taget är strypt så måste jag joxa med en rostig morakniv för att ta reda på det. Så innan jag fördärvar min CDI-box, undrar jag om det finns ngt lättare sätt att se om den är fabriksostrypt, ex ngt i modellnumret eller dyl.


Men att kolla upp med affären är ett bra förslag, ska kolla var den såldes från början.... Kom just på att den kom via ett importföretag i Danmark till en person i Sverige. Personen var kanske inte världens mest ekonomiska snubbe, så den omhändertogs av ett företag 6 veckor efter att han hade köpt den. Varit avställd sedan 2003 pga det. Köptes av mig på auktionsfirma.
Sismo, har aldrig hört talas om att det skulle rulla cyklar på gatorna som är FP från fabrik, och så är det med det :fakta
För att dom ska klara vissa bullerkrav är dom strypta i cdi boxen.
Ang. CDI boxen är det jätte lätt att se om någon varit på den, om du hade LÄST tråden jag länkade så hade du sett att det står att orginal så är det en svart silicon liknadnde massa i botten, på en som är orörd.
Det är det i regel aldrig efter att man klippt bryggan, så har du fortfaranade en svar jämn massa i botten, som ser ut som den ligger kant i kant osv, och att den inte sticker upp någe exdtra osv.... då är den strypt där!!!!
 
Last edited:

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Jag är fullt medveten om vad som står i den tråden och hur jag avgör om ngn har varit där och pillat.

Men min tanke var som sådan, att då FP och "street" klassas som två olika både i manualen och aprilias hemsida, skulle det vara möjligt att om man från fabrik köpte denna FP skulle det icke finnas ngn brygga att klippa. Därav FP.
Och om så hade varit fallet, så hade det väl varit onödigt att joxa runt i CDI-boxen?

Jag hoppas att mina intentioner klarnats upp.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
sismo skrev:
Jag är fullt medveten om vad som står i den tråden och hur jag avgör om ngn har varit där och pillat.

Men min tanke var som sådan, att då FP och "street" klassas som två olika både i manualen och aprilias hemsida, skulle det vara möjligt att om man från fabrik köpte denna FP skulle det icke finnas ngn brygga att klippa. Därav FP.
Och om så hade varit fallet, så hade det väl varit onödigt att joxa runt i CDI-boxen?

Jag hoppas att mina intentioner klarnats upp.

hm... njae nu när du säger det så, så har jag för mig att aprilia har gjort FP cdi boxar, men det förstör knappast något igenltigen om du öppnar upp och kikar lite.
Men som jag sa, en av anledningarna till att cdi boxen är stypt är att cykeln ska klara vissa bullerkrav.
mer än så här kan jag inte säga, och ingen annan på forumet, du får själv avgöra om du tycker att det är så pass onödigt att bara pilla lite och kika in om den är strypt eller inte.... för att om du inte är otroligt otäcknisk så skadar du inget....
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Jag är ungefär lika praktiskt teknisk som en mattant, tyvärr. Dock är jag teoretiskt teknisk, men det hjälper dock ej när det skall joxas.

Men men...Det är just denna CDI-box jag vill veta om jag har, och om det går att utläsa ur ngt eventuellt modellnummer.

Allt jag rör förstör jag, jag så om jag kunde ta reda på det utan att röra ngt skulle detta uppskattas :) . Denna varvtalssvacka som RS:en med stypt CDI-box skall ha kan tyvärr ej undersökas förräns om ett par veckor/månader, så det är därför jag frågar här och nu.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
sismo skrev:
Jag är ungefär lika praktiskt teknisk som en mattant, tyvärr. Dock är jag teoretiskt teknisk, men det hjälper dock ej när det skall joxas.

Men men...Det är just denna CDI-box jag vill veta om jag har, och om det går att utläsa ur ngt eventuellt modellnummer.

Allt jag rör förstör jag, jag så om jag kunde ta reda på det utan att röra ngt skulle detta uppskattas :) . Denna varvtalssvacka som RS:en med stypt CDI-box skall ha kan tyvärr ej undersökas förräns om ett par veckor/månader, så det är därför jag frågar här och nu.


Haha... mjooo det ska finnas ett modell nr. som sak vara vissa siffror, men kan dock inte det, ring dom på starol.se så kanske dom kan hjälpa dig, det är en ide :tummenupp
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Tilläggsfråga, Kan CDI-boxens strypning ge 1 KW om man tar bort den? Konstig formulering.
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Yippie, där är den försvunna kilowatten!
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Bumpar min gamla tråd lite..
Nu har jag tagit en liten provtur, och jag kan INTE på något sätt känna av en svacka någonstans i registret. Och det är ej joxat i boxen.

Detta bör tyda på en FP-cdi.

Bryr mig ej fruktansvärt mkt längre, men kanske kan vara en värdefull notis för andra som är osäkra.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
sismo skrev:
Bumpar min gamla tråd lite..
Nu har jag tagit en liten provtur, och jag kan INTE på något sätt känna av en svacka någonstans i registret. Och det är ej joxat i boxen.

Detta bör tyda på en FP-cdi.

Bryr mig ej fruktansvärt mkt längre, men kanske kan vara en värdefull notis för andra som är osäkra.

På min hoj märktes CDI strypning, kändes ungefär som att ha en gurka i arlset :tummenupp
Förjävligt, med andra ord!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top