Sådär, då var hojen igenom besiktningen då, fullt godkänd enligt alla konstens regler.
Som M:et påpekade var det ytterligare några saker som man skakar på huvudet åt redan under första besiktningen igår.
När jag rullade in började han med att kolla ljusbilden fram, när jag då släppte styret och la all vikt på bakdämparen så höjdes fronten lite och ljusbilden kom för högt. Jag såg det själv och lättade genast på belastningen mot sadeln och stod på fötterna istället för att sitta på hojen. "Ljuset står för högt" är det första han säger. Jag svarar att, nä, nu är det ju bra. "du ska sitta PÅ motorcykeln" får jag till svar. Sätter mig tillrätta, fattar styret och korrigerar in min vikt så att ljusbilden hamnar perfekt och säger åt honom att "nu sitter jag på hojen"...får bara ett grymtande till svar.
Kollar bromsljuset i spegeln och grymtar lite, går och ställer sig bakom och vill att jag ska bromsa. grymtar lite till om att "det var lite svagt det där".
Han lyckades ju inte sätta dit mig på framljuset så bakljuset ska väl gå då tänker han väl. Nog för att det kanske är lite svagt bromsljus beroende på att dioderna är monterade i vinkel neråt och lyser skarpt rakt men har dåligt sidoljus så står man rakt bakom hojen syns det lite dåligt. Jag argumenterar lite för vad som är gränsen för "dåligt" och får då veta att det är han som bestämmer det... vad ska man göra?
Rullar fram och ställer hojen på lyftbordet. Medan killen kollar noga på bromsklossarna konstaterar han att reflexen som jag köpt på Mekonomen 2 minuter tidigare och monterat på vänstra bakre fotpinnen med bultband ska sitta centrarat för nu syns den inte snett bakifrån höger då avgassystemet är i vägen. Jag säger att det finns tyvärr ingen bra yta att fästa den på i mitten varpå svaret blir att jag ju kan montera en till på andra sidan så blir det symetriskt ändå. Frågar om jag på allvar måste springa in på Mekonomen och köpa en till reflex..."Ja, det tycker jag" svarar han så det är bara att springa. 1 minut senare trycker jag dit en reflex på andra fotpinnen med och han säger att "sådär, nu ser det bra ut"
Resten tror jag att jag har beskrivit, tex hur han greja med ljudet från avgassystemet...
Idag då, kommer dit och säger att nu har jag fixat bromsljuset. Får rulla in och väntar återigen på att få se ett litet leende....nä, inte ens en tendens. Frågor honom om han inte tycker att monteringen ser rolig ut och får till svar att:
"Nä, nu ser det ju ut som det ska göra"
Vilken idiot säger jag bara. Frågor om jag får ta ett kort på honom bredvid cykeln (Taz ville ju se) men det fick jag inte. Tog ett kort ändå inne i hallen men det blev inte så bra.
Efter att ha pyntat ytterligare 180 kr för ca 3 minuters jobb är det bara att åka och nu nån timme senare ser hojen ut som den ska igen