Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Det är ett fenomen att den där sista enheten av en vara blir nästan osäljbar av någon anledning, och det hjälper knappt att rea ut varorna. Det är nog orsaken till att funbike har så mycket udda prylar.
Det finns många aspekter på detta. Man kan tvingas sänka priset ganska ordentligt för att någon kund ska nappa och rear man inte kan man ha turen att rätt kund kommer in och vill ha just den där varan även till fullpris så på det viset är det inte säkert att rea lönar sig. Det kan helt enkelt vara bättre ekonomi att sälja några varor till fullpris och kasta resten i soporna.
En annan sak är att dessa varor kan stjäla exponering för varor så kunderna inte ser den här andra varan man vill sälja till kunden.
Och andra sidan går kunderna hellre in i en välfylld butik än en som har för tomt på hyllorna. Då kan prylarna fungera som en slags rekvisita.
Man når ju också någonstans en punkt där prylarna säljer så dåligt att dom inte betalar för den lager-/butiks-yta de tar upp.
Man kan ju faktiskt räkna ut vad varje centimeter av butiken kostar, per år eller dag och ser man då att en vara säljer mindre per år än vad ytan kostar så är det ju faktiskt affär att kasta varan på soptippen och istället fylla ytan med något som säljer. Om man inte har andra skäl att behålla varan som dragplåster.
Sen har vi det faktum att funbike haft ekonomiska problem och kan varorna inventeras och bokföras till ett värde kan man ju skapa en slags illusion av att det finns mer tillgångar än om varorna kastas bort eller reas ut under inköpspris.
Själv gav jag för några år sedan bort ett parti leksaker till en loppis för världens barn när jag började märka att prylarna inte betalade för sina kvadratmeter trots rejält sänkt pris. Det tar nog emot mentalt för de flesta affärsmän att skänka bort prylar men det kan alltså vara rationellt.
Det finns många aspekter på detta. Man kan tvingas sänka priset ganska ordentligt för att någon kund ska nappa och rear man inte kan man ha turen att rätt kund kommer in och vill ha just den där varan även till fullpris så på det viset är det inte säkert att rea lönar sig. Det kan helt enkelt vara bättre ekonomi att sälja några varor till fullpris och kasta resten i soporna.
En annan sak är att dessa varor kan stjäla exponering för varor så kunderna inte ser den här andra varan man vill sälja till kunden.
Och andra sidan går kunderna hellre in i en välfylld butik än en som har för tomt på hyllorna. Då kan prylarna fungera som en slags rekvisita.
Man når ju också någonstans en punkt där prylarna säljer så dåligt att dom inte betalar för den lager-/butiks-yta de tar upp.
Man kan ju faktiskt räkna ut vad varje centimeter av butiken kostar, per år eller dag och ser man då att en vara säljer mindre per år än vad ytan kostar så är det ju faktiskt affär att kasta varan på soptippen och istället fylla ytan med något som säljer. Om man inte har andra skäl att behålla varan som dragplåster.
Sen har vi det faktum att funbike haft ekonomiska problem och kan varorna inventeras och bokföras till ett värde kan man ju skapa en slags illusion av att det finns mer tillgångar än om varorna kastas bort eller reas ut under inköpspris.
Själv gav jag för några år sedan bort ett parti leksaker till en loppis för världens barn när jag började märka att prylarna inte betalade för sina kvadratmeter trots rejält sänkt pris. Det tar nog emot mentalt för de flesta affärsmän att skänka bort prylar men det kan alltså vara rationellt.
Last edited: