Funderar om någon vet?

All hail :Bugar Steffo_b den vise , alla dessa kloka ord - skål tamigfaan! :fyllisar

Som sagt. Jag vågar inte lova att det är 100% korrekt. Men det är den slutsats jag dragit utifrån vad jag läst i ämnet på diverse mer eller mindre obskyra sidor på internet.

Om trampcyklar har Steffo_b en trovärdig förklaring. :Bugar
När det gäller motorcyklar är det nog som med människor, en del är högerhänta och andra vänsterhänta.
Det vill säga slumpmässigt.
Men en möjlig förklaring är att många tidiga motorcyklar hade trampor.
När man hängde på en motor var högersidan redan upptagen av cykelkedjan, så då satte man drivremmen till vänster. Så småningom kompletterades drivlinan med en frikoppling och senare en växellåda. Bromsar var inte så noga med till en början. Många tidiga motorcykeltillverkare köpte in sina motorer och då fick man nöja sig med var utgående axeln satt.

Tack för svaren :-)

Rubriken gjorde jag med flit. Har nu även fått svar varför stödet är på vänster sida. Självklart när man tänker efter och fått en bra förklaring.

Kul läsa om Vincent också. En kompis till mig köpte en Vincent Black Shadow -51. Året var 1961 när han köpte den och då för 300:-. Idag står den i hans vardagsrum och är som han säger en pensionsförsäkring. Tror fan han någonsin kommer att sälja den rariteten. Lär följa med i graven...

Varför har trampcyklar frambromsen på vänster sida medan motorcyklar har den på höger och varför har man inga problem med det förrän man kör en PW50 med fram- och bakbroms på styret fast omvänt mot en trampcykel?
-

Jag flyttar alltid bromshandtaget på en cykel till höger sida, om det är möjligt (och det är det oftast). Klart som f_n jag ska frambromsa med höger hand... :tummenupp
/H
-

-

Jag flyttar alltid bromshandtaget på en cykel till höger sida, om det är möjligt (och det är det oftast). Klart som f_n jag ska frambromsa med höger hand... :tummenupp
/H
-

Snubben jag köpte min mountainbaike av hade gjort så, jag drog på röva rätt hårt första provturen.
Inget för mig, jag trodde jag skulle vänja mig men icke detta.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back