Funderar på att börja med RR

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
nazurro skrev:
2308438 Är det något jag missar som "knäcker" min plan?

Missat å missat...men:
Det kostar en del att bygga om en cykel till en banhoj som i slutändan har ett lägre andrahandsvärde än din glänsande gathoj. Således är det bättre att avyttra din nuvarande cykel och köpa en banhoj som går att regga, då får du även ett par slantar över till en sunking skåpbil och ett rusta-tält.

Istället för att köpa trafikförsäkring kan du åka mer på bana, förutsatt att det inte är gatåkat som är kärnverksamheten i utövandet av ditt fritidsintresse ;)
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Åsa skrev:
2308087 Innan du avfärdar 250 helt rekommenderar jag dig varmt att prova. Det finns många här som kan intyga att det är hur kul som helst.
Och det utesluter ju inte att du senare kan gå över till Rookie 600, tänk så mkt giftigare du blir då när du redan har koll på alla prylar runt omkring racing, för det är MYCKET att hålla reda på.

Be a man enough, try 250 :D :) :tummenupp

Själv hade jag gärna provat 250 men då måste man ju ha någon man kan fjäska duktigt för. Inte lyckat att köpa hoj för massor av pesetas, köra en träning och inse att det inte var något som passade....
Hur går det med läkeprocessen förresten??

/Johan
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
flugan skrev:
2308535 Missat å missat...men:
Det kostar en del att bygga om en cykel till en banhoj som i slutändan har ett lägre andrahandsvärde än din glänsande gathoj. Således är det bättre att avyttra din nuvarande cykel och köpa en banhoj som går att regga, då får du även ett par slantar över till en sunking skåpbil och ett rusta-tält.

Istället för att köpa trafikförsäkring kan du åka mer på bana, förutsatt att det inte är gatåkat som är kärnverksamheten i utövandet av ditt fritidsintresse ;)

Ok bra tips...en sån här då typ?

http://www.roadracing.se/Sections/Classifieds/?action=view&GID=4612

Går den att regga? Vad är det som avgör OM den går att regga? Dyrt/svårt att regga?
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
bissmark skrev:
2308743 Själv hade jag gärna provat 250 men då måste man ju ha någon man kan fjäska duktigt för. Inte lyckat att köpa hoj för massor av pesetas, köra en träning och inse att det inte var något som passade....
Hur går det med läkeprocessen förresten??

/Johan
Just say the word, klart att du får prova min hoj. Varför har du inte frågat :va
Läkeprocessen består nu i att senorna stramat upp sig så att jag har mindre rörlighet när jag försöker ta armen bakåt. Men enligt sjukvårdsupplysningen var det helt normalt efter en sådan krasch, så svar på din fråga: Bra :)
Kommer du ut till Sturup idag så ses vi :hej
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Åsa skrev:
2308936 Just say the word. Varför har du inte frågat :va

Åsa, vill du... ehhh... jag menar får jag prova din moppe ett par varv en vacker dag?? Hygglo, det lyfter jag på hatten för. Har aldrig provat 2-takt på bana tidigare. Blir ju skitkul!!
Är för tillfället själv hojlös för tillfället, eller som det så fint heter - mellan 2 hojar.
skrev:
Läkeprocessen består nu i att senorna stramat upp sig så att jag har mindre rörlighet när jag försöker ta armen bakåt. Men enligt sjukvårdsupplysningen var det helt normalt efter en sådan krasch, så svar på din fråga: Bra :)
Kommer du ut till Sturup idag så ses vi :hej

Bra att det går bra med läkningen, även om det känns som en hel evighet tills man är bra igen. På din fråga om jag kommer till SRW idag måste jag tyvärr svara nej. Jobbar åt staten även denna helg... :3freak
Men nästa söndag funderade jag på att ta kameran med mig och fota lite.
Krya på sig nu!
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Lime skrev:
2308012 Medans du är konvalecent så kan du ta och ögna igenom den här: http://www.1000rr.us/multimedia/Keith.Code-A.Twist.Of.The.Wrist.Volume.II-fixed.zip

Då kommer du förmodligen också att förstå VARFÖR du hi-sideade och förmodligen slippa det i fortsättningen.

Hojåkning har blivit SÅ mycket roligare efter att jag läste denna.

varför jag high-sidade har jag förstått (de går inte att försöka ta de lungt in i en kurva i 70 på 3.ans växel lägga ner för att sen dra åt stumt med R1:an -04 för då släpper de bak, å fortsätter man hålla stumt så ställer den upp helt 90grader mot körriktning och sen hugger de :p)

och på tal om texten så har jag rdan börjat läsa den för ett par dagar sen :p

Åsa skrev:
2308087 Innan du avfärdar 250 helt rekommenderar jag dig varmt att prova. Det finns många här som kan intyga att det är hur kul som helst.
Och det utesluter ju inte att du senare kan gå över till Rookie 600, tänk så mkt giftigare du blir då när du redan har koll på alla prylar runt omkring racing, för det är MYCKET att hålla reda på.

Be a man enough, try 250 :D :) :tummenupp

betvivlar inte fö fem öre att de är mäktigt med 250 heller, de är nog minst lika mycket att hålla koll på där, de enda som känns är bara att de är lite skumt att sätta sig på en 250 när man kört 1000.. långt ifrån samma drag och acc

nazurro skrev:
2308438 Jag är i samma sits, har haft körkort sedan våren och har också precis kört bana första gången och vill bara ha mer! Det krävs bara EN bankörning för att inse att vanlig väg inte erbjuder det man vill ha. Men:



Varför skulle det bli dyrare att köra med sin gathoj även på bana? Till att börja med kan du ju göra den klar för rr, vilket är lite pill men inte alltför mycket. Naja lite prylar (oljeplugg, oljefilter, bromsar mm), fixa lite uppsamlingskärl osv, sedan får man pilla av blinkers och regplåtar varje gång du kör, samt tejpa lysen. En R1 är ju nästan en banhoj original! Ta licensen och vips så kan du köra både bandagar och licensträningar. Och det fina är ju att du fortfarande kan ta en repa en sommarkväll på allmän väg om du vill. Eller åka på semester för den delen. Det fina är ju också att du initialt slipper köpa nån form av buss eller bil med släp (om du bor nära en bana förstås).

Om du sedan märker att du vill satsa så kan du ju antingen återställa hojen och skaffa en ren racehoj, eller fortsätta bygga om din R1:a och köpa en billigare hoj att ha privat. Det är min plan iaf. Är det något jag missar som "knäcker" min plan?

för att, de blir massa extra jobb att nygga om hojen varje gång man ska på bana, dessutom vet jag att jag kommer vurpa bra många gånger mer med hoj, (jag är tyvärr så dum att jag kör precis på gränsen hela tiden när jag var på banan, men sen gick de ju fort med)
och denna gången hade jag råd som lyckades få försäkringen att täcka hojen.. den turen har man nog inte på tävlingsbanor mm.. dessutom så ökar slitaget enormt på hojen så fort du tar ut den på bana ju.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hitecfrollo skrev:
2307984 Hehehe när ska du sluta va nybörjare :tungan

Men jag har ju dig, och värre blir det för din nästa år. :pannkyss

nazurro skrev:
2308438
En R1 är ju nästan en banhoj original!
Är det något jag missar som "knäcker" min plan?

Nej du får inte ha orginalkåpor på. Underkåpan är inte tät. Eller orginal är den ju öppen och för RR ska den fungera som ett uppsamlingkärl.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Glöm inte att RR till 95% består av att lasta, packa, transportera, lasta av, vänta, skruva samt svära.

Sen har vi det här med pengar oxo, det är dyrt och mycket dyrare än vad man tror.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
GSXR1100R skrev:
2312588 Glöm inte att RR till 95% består av att lasta, packa, transportera, lasta av, vänta, skruva samt svära.

Sen har vi det här med pengar oxo, det är dyrt och mycket dyrare än vad man tror.

Och i dom 95% ingår också en massa social samvaro i depån med likasinnade människor.
En av alla positiva saker med RR är ju alla trevliga människor man lär känna.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Depåbitchen skrev:
2312619 Och i dom 95% ingår också en massa social samvaro i depån med likasinnade människor.
En av alla positiva saker med RR är ju alla trevliga människor man lär känna.
Du ska alltid vara så jäkla positiv du :fatta!





;) :pannkyss
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Depåbitchen skrev:
2312619 Och i dom 95% ingår också en massa social samvaro i depån med likasinnade människor.
En av alla positiva saker med RR är ju alla trevliga människor man lär känna.
Ja när man väl är på plats så är det kul, men hemma i garaget får man meka, packa, lasta samt träna på tålamod.

I depån är det alltid kul, speciellt med depåclownerna Jorpes & Mozzberrk :tomten :tomten
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Det med pengar/ekonomi brukar ju alltid vara "problemen".
om man skulle vilja köra Rookie 600 eller Rookie 1000 en säsong, vad bör man ha för budget innan man börjar. alltså när man står där bestämt sig för att, denna säsongen ska jag köra rr. jag har lite verktyg och så men det är allt.. hur mycket kostar en säsong? inkl hoj?
är de stor prisskillnad sen när de gäller rookie 1000 och superbike? jag kan inte direkt se de..?
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Spoox skrev:
2313805 Det med pengar/ekonomi brukar ju alltid vara "problemen".

är de stor prisskillnad sen när de gäller rookie 1000 och superbike? jag kan inte direkt se de..?
Prisskillanden R1000 > SuperBike är anmälningsavgiften, TV-avgift samt mera däckslitage (ju fortare du kör, desto oftar behöver du ju såklart lägga på nya sulor).

GSXR1100R skrev:
2313353 Ja när man väl är på plats så är det kul, men hemma i garaget får man meka, packa, lasta samt träna på tålamod.

I depån är det alltid kul, speciellt med depåclownerna Jorpes & Mozzberrk :tomten :tomten
Är det därför du nu satsar enbart på den kuliga biten :va
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Spoox skrev:
2313805 Det med pengar/ekonomi brukar ju alltid vara "problemen".
om man skulle vilja köra Rookie 600 eller Rookie 1000 en säsong, vad bör man ha för budget innan man börjar. alltså när man står där bestämt sig för att, denna säsongen ska jag köra rr. jag har lite verktyg och så men det är allt.. hur mycket kostar en säsong? inkl hoj?
är de stor prisskillnad sen när de gäller rookie 1000 och superbike? jag kan inte direkt se de..?

Hur menar du med hoj. Ska du kasta den sen? Visst finns risken att man totaldemolera den men så kan man ju inte tänka.

Den stor kostnaden är däck. Om du ska köra nya eller beggade. Om du bara ska tävla alltså. 5 st tävlingar. Du kommer behöva ca 6 par nya däck. Du monterar nya till rejset och kör sen beggade på kvalen tävlingen efter. Säg att du får ta på beggade att träna på men nya att tävla/kvala på. Då ska du nog räkna på 6000-9000 per tävling. Kraschbudget kan vara allt från 5000 - 100 000.

Enklast är att du kommer till nån tävling att pratar med några förare om hur de får ihop det. Klart du ska åka upp och kolla EM på Åsen (Karlskoga).

Har ingen aning om vad min säsong kostar. Men utan hojinköp men med att serva den blir det nog över 60 000.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top