Funderar på att köpa videokamera...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
...Vad tror ni om denna?
http://www.cyberphoto.se/pana/gs10.php

Någon som har någon erfarenhet av just denna modell?
Vad är bra och vad är dåligt? Är priset bra?
Vad krävs för att man skall kunna redigera sina filmer i datorn? Räcker det med DV-ut?
Blir det några problem att sätta en sån här kamera på tanken om man vill filma när man kör?
Hur blir bilden vid höga hastigheter?

Kan inget om videokameror så hjälp mig tack! :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jidetoft skrev:
...Vad tror ni om denna?
http://www.cyberphoto.se/pana/gs10.php

Någon som har någon erfarenhet av just denna modell?
Vad är bra och vad är dåligt? Är priset bra?
Vad krävs för att man skall kunna redigera sina filmer i datorn? Räcker det med DV-ut?
Blir det några problem att sätta en sån här kamera på tanken om man vill filma när man kör?
Hur blir bilden vid höga hastigheter?

Kan inget om videokameror så hjälp mig tack! :)

Om du menar att du har dv ut på din dator så går det inte du måste ha dv in för o kunna ta in signalen...

Kameran för övrigt kan inte ta in någon signal dvs du kan inte spela in från datorn bara över till datorn.. och det går inte o koppla till en "hjälmkamera" till den heller..

för o kunna redigiera i datorn får du nog köpa ett videokort ca1000kr
annars låter det bra i mina ögon.. :va

Men jag e inte så jätte haj på såna saker.. så vänta på vad experterna säger... :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Köp ingen kamera, gå ihop ett par stycken och hyr en kamera istället, kostar ca:400 sek i månaden och då är den helförsäkrad, dessutom så kan ni byta till en nyare modell när ni tröttnat :tummenupp

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag har en GS30 och den är jag riktigt nöjd med. Liten och smidig. Det är exakt samma kamera fast på GS30 kan man köra tillbaka filmen från datorn till kameran efter att man har redigerat den om man vill (Firewire ingång). Enda nackdelen är den inte funkar jättebra i dåligt ljus (läs: t ex inomhus i dålig belysning).

Har inte provat att montera den på någon tank men jag filmade över axeln på polaren upp till drygt 240 och kameran lever ännu (han har svart kåpglas). Dock var micken tejpad vid det tillfället. Tyvärr ser man mest skog och asfalt eftersom jag hade fullt upp att hålla i mig och att titta i sökaren fanns liksom inte på kartan :)

Det du behöver är en Firewire port (IEEE1394) på datorn och massor av diskutrymme samt ett videoredigeringsprogram. DVD brännare är ingen nackdel heller. DV -film tar 3,55Mb/sek, alltså blir en timme film ca 13-14Gb.

Last edited:

MikkE

Guest
min: liten, smidig, lätt, ball, bra kvalle
Sharp VL-Z1

Men det beror också på vad du ska använda kameran till. En sån "klump" e inte direkt smidig att ha på hjälmen direkt..
Ring killarna på www.scandinavianphoto.se eller maila så kommer du få bra svar och jämnförelser.

Bifogat

• CIMG1304.jpg
    CIMG1304.jpg
    26.4 KB · Visningar: 41
  • CIMG1302.jpg
    CIMG1302.jpg
    27.9 KB · Visningar: 46
  • CIMG1298.jpg
    CIMG1298.jpg
    28.1 KB · Visningar: 43
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Köp en som man kan ha extern lins på, det är coolare än tankfilmade filmer... =)

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
GSXR1100R skrev:
Köp ingen kamera, gå ihop ett par stycken och hyr en kamera istället, kostar ca:400 sek i månaden och då är den helförsäkrad, dessutom så kan ni byta till en nyare modell när ni tröttnat :tummenupp

400 spänn i MÅNADEN??

VAR hyr man då??? :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM