På min 450 -08 kontrollerade jag ventilspelet efter 5H, 15H, 50H, därefter kontroll var 50H. tar väl ca 1 H varje gång, en piss i mississippi om man lägger ihop all mektid som allt annat tar, så sluta tjata om att ventiler är så himla krångligt! är man inte beredd att meka lite ska man inte köra enduro... däremot att meka med gammal SKIT kan få vem som helst att tröttna
Fan vilken TUR att du finns här för oss, med din ödmjuka visdom. Led oss o leken O herre......
0á
Word.Resultat från Bikes endurotest från nr 4/2010:
1. KTM 250EXC (2-takt)
2. KTM 125EXC (2-takt)
3. Husqvarna TE310 (4-takt)
När det gäller geggmoppar...så är mekandet en stor del av det hela, och att kolla ventilspel lite då och då (för en normal motionär 2-3 ggr /år om man åker 60 timmar sisådär) är inte en anledning nog att välja den ena, eller den andra.
...för det stora jobbet är byten av däck, sköta fjädringen, tvätta luftfilter, smörja lager och hålla den rullande. Slitaget är helt bisarrt jämfört med gathojar.
Är man noga är det mer eller mindre samma tid i meck&pyssel som man kör.
...och det är här det skiter sig med äldre hojar som gått genom 4 motionärer, och har 10 år på nacken - allt är slut, i bästa fall har man bytt kolv i den gamla tvåtaktaren.
Det kostar att få ordning på sådant, lite länkagelager, hjullager, bromsskivor och renovering av gaffel, och varför inte ekrar/fälgbana för tidigare ägare aldrig spänt en eker - drar lätt iväg närmare 10'...och det är bara för att ha en hoj som fungerar.
Köpa lik billigt är att köpa sig en dyr renovering, som gör att hojen blir stående istället för att man är ute och vrider rullen i bött'.
My 2 c som det heter.
I skogen är fyrtakt är lite snällare och mer förlåtande, tvåtakt roligare/smidigare, skall det åkas grusväg så går tvåtakt fetbort direkt (av/på-grejen).
/J
Kapar tråden för en fråga..
Hur väl funkar en motardkittad 450 till banåkning? Spränger man motorn på rakorna?
Är sugen på att ha en två-i-en-hoj, men har bara kört 690 på bana
tidigare, och det funkar ju fint.
Någon med erfarenhet?
Ta hellre en 525 då!
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |