Funderar på köpa Suzuki SV 650N?

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Hej!

Funderar på köpa Suzuki SV 650N, men jag tänkte höra med er här på
SH först, så man inte gör bort sig. Själv är jag nybörjare så jag är tacksam för råd.

Vill absolut ha en 2 cylindrig nakenhoj, så då borde en SV650N vara perfekt... eller? De verkar små och smidiga oxå...
Så det jag undrar är om de är bra kvalité på dessa hojar... och om man bör tänka på nått speciellt?

Buell XB9S och Ducati Monster verkar lite dyra, och har inte samma kvalité som Japanska hojar va?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Den är perfekt att lära sig köra på. Drar bra på låga varv och inte för mycket vid 7000-8000 varv så risken är liten att du drar av vägen i en kurva. Sen är motorbroms på en twin finfint. Det finns ju självklart bättre alternativ om du ska köpa en naken hoj men de kostar mer. I annat fall skulle jag rekommendera street triple eller z750. Nakdelarna med sv:n är främmre fjädring samt att du kommer tröttna på de 72 pållarn efter ett tag. Vilket vägs upp av låga ägarkostnader samt att du idag kanske inte kan utnyttja all kraft.

//Dafe
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Sv is the shit.

Hade en sån som första hoj och aldrig några problem. Som tidigare inlägg så är fjädringen i mjukaste laget ok för inspirerad körning men det går att åka fort med en SV också :tummenupp
 

Flisan

Mickiz
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV605 S -03
Själv så har jag en Suzuki SV650 S 03:a och är super nöjd med henne. Köpte henne i vintras och det är min första hoj:) bra att lära sig köra på och lagom med kåpor
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
I mina ögon så ser en ER6-N bättre ut, mer prisvärd, lite mer vrid och fler att välja bland på begagnadmarknaden .
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Ett annat budget alternativ är ju Hysongen Comet 650 (eller hur det stavas) som ju bygger rätt mycket på SV:n. Har även ytterligare några hästar. Går att får för ca 20.000.
 
Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Kolla på triumph street triple, prisvärda och riktigt trevliga att köra..
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Eller BMW F800. Lite mer mos i motorn men ändå billig försäkring och billig i drift.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
SV650 är en kanontrevlig hoj som man inte behöver vara rookie för att uppskatta: smidig, lättkörd, låga driftkostnader och med en motor som känns större än vad den faktiskt är. Mkt kul per krona skulle jag säga.

Den kåplösa varianten har dock inte sålt lika bra som den med halvkåpa så begpriset ska ligga ett snäpp lägre.

Modellen har hängt med ett tag nu så några barnsjukdomar ska det inte behöva vara. Det är den vanliga begkollen som ska göras. Är hojen fräsch och fått sin service så är den ett tryggt köp (precis som de flesta japanska hojar)

Alternativ på twinsidan är ER6 (parallelltwin iofs) och självfallet Ducati Monster. Framförallt Monstern har ett chassi som matchar motorn bättre, SVn är lite mjuk i hullet, plus en svårdefinierbar italiensk charm som man antingen går igång eller helt igonerar. ER6 är en storsäljare av lätt kända skäl. Jag tycker dock den känns lite påver i utförandet, detaljarbetet höjer inte min puls. Men smaken är ju olika...
 

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
Ett annat budget alternativ är ju Hysongen Comet 650 (eller hur det stavas) som ju bygger rätt mycket på SV:n. Har även ytterligare några hästar. Går att får för ca 20.000.

Är det nån som har/har haft en sån? Skulle vara kul att få veta lite om hur de är, verkar vara mycket hoj för pengarna i alla fall. Även om de inte är jättecharmiga borde de duga som transportmedel om de är tillförlitliga.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Ta även en titt på Yamaha TRX 850 som jag tycker är riktigt sjysst. Den har motorn från en TDM 850. Mäktigt vrid och ljud med rätt blås och gör bra ifrån sig i kurvorna. Gaffeln är dock lite i mjukaste laget. Jag tycker personligen att TRXen är bra mycket fetare men åsikter är ju som rövhål som Anal ankan uttryckte det ;)

Här är några tips.

http://www.blocket.se/kristianstad/Trx_850_rod_2800mil_23810266.htm?ca=23_11&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_Trx_850_23084394.htm?ca=23_11&w=3
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
svn är super! liknande alternativ är ER6. Bägge är kanon /R
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
SV:n är en riktigt bra hoj.
Bra drag för att va så pass liten, bra kvalitet, bra känsla rakt över, relativt billig i inköp och i försäkring.
Framgaffeln är lite för mjuk för bankörning men den funkar, har tävlat med SV:n en säsong nu och den går att köra riktigt fort med tack vare att den är så mjuk och lättkörd.
Kanske skulle önska ett bättre känsla i bromsarna men bettet är det inget fel på, inga problem att bromsa upp den på framhjulet.

Ska du inte köra bana så kommer du aldrig att behöva bättre fjädring eller bromsar som väl är de svagaste punkterna på SV:n.
Effekten räcker gott och väl men man vänjer sig ju vid allt så visst skulle det sitta fint med lite mer, speciellt om man ska skjutsa.
 

3rik

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Jönköping/Lund
Hoj
Suzuki SV650N
Köpte en sv650N som första hoj i sommras som jag övningskörde och körde upp på. Har inte kört något annat en min egen hoj än så ja har ju lixom inget att jämföra me men jag tycker den har funkat kanon till allt utom motorväg, men de finns ju dom som klarar av att toura med nakenhojar me. (men inte jag :näsblod)

I början hade jag lite jobbigt med krypkörningen pga av att twinen går lite hoppigt på låga varv men de lärde man sig me tiden.

Ska du strypa? Min är strypt men när jag började köra (fick kortet) räckte kraften gott o väl iom att kraften finns på ganska låga varv, fyrcylindiga alternativ ska ju tydligen va ganska tråkiga strypta (har jag hört).

Sen e den ju grymt snygg me :tummenupp
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Släng i ett par Öhlins fjädrar i framgafflen på SV:n och du får en väldigt rolig hoj!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top