Funderar på motard ??

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Som topicen lyder så går jag i köpa motard tankar...

Vart ska man börja nånstans?
vilket märke? Vilken cc ska man ha?
Hur ofta byter man olja på dom?

Ni som åker motard kom gärna med synpunkter om era hojar, nackdelar/fördelar...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ska du ha en effektstark och pålitlig motard som inte behöver service varje vecka då ska du ha en KTM 660 smc!
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
2Wheeldrive skrev:
2201995 Ska du ha en effektstark och pålitlig motard som inte behöver service varje vecka då ska du ha en KTM 660 smc!


eller en 625 så slipper du att kicka igång skiten :rolleyes: bytte från fajeblajd till ktm 625... har aldig varit lyckligare :) Motard e fan det bästa på 2 hjul :yoparty
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
KTM 660 är som sagt ett hett tips! :tummenupp Bra med effekt, inge mycke service och en otrolig körglädje. Nackdelar är vikt och svängmassa i motorn på till ex endurospår mm men de har du inte tänkt köra nåt antar jag.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Vad ses som många mil/timmar på en Motard??
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
A© skrev:
2202054 Vad ses som många mil/timmar på en Motard??
Min medelhastighet har varit 40km/h, så vi kan utgå därifrån. På en husaberg har du oljebyte vid 5-6 timmar och ventiljustering vid 10. Det är alltså drygt 20 mil innan du byter olja och filter. På KTM 660 har du 250 timmar mellan samma service vilket skulle motsvara en sträcka på 1000 mil före oljebyte, det är ju "lite" mindre meka om man så säger, mer köra och mindre meka, ändå är det en ruskigt fin hoj. Ofta är de ju så att desto mindre meck ju mindre lek, de är ofta de hojarna som håller som är tråkiga att köra men 660n ska tydligen hålla sig väldigt bra.
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
philsson skrev:
2202071 På KTM 660 har du 250 timmar mellan samma service vilket skulle motsvara en sträcka på 1000 mil före oljebyte, det är ju "lite" mindre meka om man så säger

Nog är 660:n lite touring men det var väl att ta i? :)

250 mil mellan oljebyte menar du nog, och ventiljustering vart 500:e mil. Enligt boken, jag bytte oftare på min.

Till trådskaparen: 660:n är en grym hoj om man inte åker bana lite mer seriöst, helt klart en av de bästa vägmotarderna.
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Fire Power skrev:
2202020 eller en 625 så slipper du att kicka igång skiten :rolleyes: bytte från fajeblajd till ktm 625... har aldig varit lyckligare :) Motard e fan det bästa på 2 hjul :yoparty


har också funderat på att byta till motard. har kört motocross i hela mitt liv o det verkar vara en mycket roligare hoj att köra. dessutom flyttar jag snart in till stan o då vill jag ha en lite busigare hoj. men kicka igång den vill jag ju inte, och serva jä,t vill jag ju inte heller. har funderat på 625/660. då är det alltså 625 som gäller? sen undrar jag också om nån vet några större skillnader mellan 625 och 640? eller några nackdelar med 640´n? finns ju även en som heter 640 LC-4 Supermoto Prestige.. e det bara utsseendet som skiljer? tacksam för svar :tummenupp
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Bara dra in på supermotard/offroad forumet där finns tusen trådar om ktm 625/640/660 och alla andra modeller! Ktm 660 är en grym maskin och att kicka 1-2 gg är inte hela världen :tungan vikten är inte så farlig på 660 torrvikten är 131 på 04, de nyare har några extra kilon.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
trasher84 skrev:
2202196 har också funderat på att byta till motard. har kört motocross i hela mitt liv o det verkar vara en mycket roligare hoj att köra. dessutom flyttar jag snart in till stan o då vill jag ha en lite busigare hoj. men kicka igång den vill jag ju inte, och serva jä,t vill jag ju inte heller. har funderat på 625/660. då är det alltså 625 som gäller? sen undrar jag också om nån vet några större skillnader mellan 625 och 640? eller några nackdelar med 640´n? finns ju även en som heter 640 LC-4 Supermoto Prestige.. e det bara utsseendet som skiljer? tacksam för svar :tummenupp


Det enda som skiljer är väl svarta fälgar och Duke speglar på Prestigen,annars är det samma som den vanliga 640 ,det är iaf ingen motorskillnad.

Motoriskt är det bara förgasaren som skiljer 640 och 625 åt.


640 har vaccumförgasare ,625 slide.

Dvs byter du förgasare på en 640 så har du i princip en 625 motor.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Läs i motardforumet. Enligt mina åsikter så är 640 ingen idé att köpa, finns egentligen ingen anledning. 660 rekommenderar jag helst (eftersom jag trivs som handen i handsken på min!) och 625 om du nu av någon anledning inte vill kicka. Som sagt tidigare är kickandet inga som helst problem, väldigt lättstartade hojar.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Emmi skrev:
2202266 Läs i motardforumet. Enligt mina åsikter så är 640 ingen idé att köpa, finns egentligen ingen anledning. 660 rekommenderar jag helst (eftersom jag trivs som handen i handsken på min!) och 625 om du nu av någon anledning inte vill kicka. Som sagt tidigare är kickandet inga som helst problem, väldigt lättstartade hojar.

Lättstartade? :hihi 50 första milen var en ren plåga för mig. Kunde inte tekniken hur man kunde kicka :D Och det gäller väl alla andra 660 förare också antar jag
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
A© skrev:
2201963 Som topicen lyder så går jag i köpa motard tankar...

Vart ska man börja nånstans?
vilket märke? Vilken cc ska man ha?
Hur ofta byter man olja på dom?

Ni som åker motard kom gärna med synpunkter om era hojar, nackdelar/fördelar...

I service manualen till min Husa 650 Fs E -05 så ska olja, filter och ventilspel bytas och kollas var 15h lr vid 100 liter bensin..
Fast ja byter olja och filter vid 10h och kollar ventilspelet efter 15h
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Who'sYourDaddy skrev:
2202190 Nog är 660:n lite touring men det var väl att ta i? :)

250 mil mellan oljebyte menar du nog, och ventiljustering vart 500:e mil. Enligt boken, jag bytte oftare på min.

Till trådskaparen: 660:n är en grym hoj om man inte åker bana lite mer seriöst, helt klart en av de bästa vägmotarderna.
Ja förlåt, fick slint i hjärnan där ett tag. Det är som du säger 250 MIL :tummenupp

RandomHero skrev:
2202597 I service manualen till min Husa 650 Fs E -05 så ska olja, filter och ventilspel bytas och kollas var 15h lr vid 100 liter bensin..
Fast ja byter olja och filter vid 10h och kollar ventilspelet efter 15h
Brukar du behöva justera det ofta?
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
A© skrev:
2201963 Som topicen lyder så går jag i köpa motard tankar...

Vart ska man börja nånstans?
vilket märke? Vilken cc ska man ha?
Hur ofta byter man olja på dom?

Ni som åker motard kom gärna med synpunkter om era hojar, nackdelar/fördelar...
yamaha xt660x är oxå en bra hoj.
service var 1000:e mil vibrerar inte lika mycket som dom andra stånkorna.
perfa hoj om man vill busa lite, åka till jobbet o även dra iväg på en långfärd..
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Rekomenderar Honda XR650R Mindre service än 660 men lite slöare och tyngre!

Effekten går att fixa med bättre förgasare och lätt portning med annat avgssytem osv!
+ Bänkning då också! Min Xr har mera nw än 660 generellt så jag är nöjd iaf ; )

(Det är det ända som är viktig är att man har mer pulver än 660 då alla Uppsala
motardhulliganer har en sådan ; )
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
Sålde min 954 till förmån för en Husqvarna 510 06'a, har haft oändligt sköjj hittils, den är ganska jämförbar med husaberg 650 å ktm 525 fast med längre intervall mellan service, billigare inköp. Personligen är jag lite svag för nya husqvarna 610 som är jämförbar med 660/625, även den är billigare än ktm och mindre vibrationer :lol
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
philsson skrev:
2202616 Ja förlåt, fick slint i hjärnan där ett tag. Det är som du säger 250 MIL :tummenupp


Brukar du behöva justera det ofta?

ja tycker det är så jäkla bökigt att få in ett bladmått så ja brukar ställa om dom..det går ju ganska fort..
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Eller varför inte Ducces nya hybridmotard, 695cc...
 

Bifogat

  • Ducati_HM_695_1r.jpg
    Ducati_HM_695_1r.jpg
    124.2 KB · Visningar: 109
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top