Funderar på vattenfri glykol

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En fråga som kommer till mig är:
Har någon haft ett problem med detta?
Alltså, helt seriöst?

Håller med dig. Känns som att folk har förmycket fritid att sitta och fundera. Det enda kylproblem jag märkt efter 30års mc åkande var om det blev lite strul på startgrinden en varm sommardag vid cross tävling så man inte kom iväg.
På landsväg aldrig någonsin rätt att man suttit fast i trafik i stora sydeuropa städer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså, helt seriöst?
Med tanke på utbudet av produkter så har rätt många haft det.
Har träffat en man med en nyinköpt begagnad ZX-10R som överhettade.
Vi lyckades inte lösa det men efter läst inläggen i den här tråden så kan jag gissa en orsak.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Mängden produkter och en artikel från ett företag som säljer lösningar för att ”rena” vattnet är enligt mig ingen ”verklighet”.
Det finns ju oändligt med hälso och hudvårdsprodukter…men har vi egentligen problem som dom löser, eller sitter problemet innanför skallbenet?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har alltid kört etylenglykol och blandat med vatten direkt ur kranen och det har orsakat exakt noll problem med kylsystemet på alla fordon jag ägt hittills...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vad har folk här i kylaren när de kör bana?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vad har folk här i kylaren när de kör bana?
Waterwetter (eller motsvarande) och batterivatten eller möjligen kranvatten.
Det är tvingande om du ska tävla och att rekommendera annsrs då glykol blir otroligt halt och svårsanerat om det hamnar på banan. Dessutom kyler Waterwetter betydligt bättre än vatten och glykol.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ser några fördelar med det, som vissa människor som totalt skiter i service, brukar inte se vackert ut med 10år gammal glykol i kylsystem.

Att det absorberar mindre energi än vatten borde inte spela någon större roll, vätskan behöver ju bara transportera värmen mellan motorn och kylaren vilket inte tar lång stund. Så länge värmeöverförings-förmågan är liknande eller bättre jämfört med vatten/glykol-blandning. Även om motorn skulle gå någon grad varmare finns det ju så gott som alltid goda marginaler om kylsystemet är i bra skick. Är ju termostaten/kylfläkten som styr temperaturen i >99% av fallen ändå.

Men onödigt och onödigt dyrt är det defenitivt.

Men vänd på frågan. Om du köpt ett fordon som har vattenfritt kylmedium i sig som tillverkaren hävdar inte behöver bytas på 20 år och du inte märker några problem med fordonet, hade du bytt tillbaks till glykol?

Jag hade nog låtit det ligga kvar tills jag var tvungen att dränera kylsystemet av någon annan anledning.

Men betala för det ur egen ficka gör jag inte, speciellt när man behöver köra "pre treatment"-prylar för att få ut allt vatten med så drar ju kostnaden iväg och känns helt onödigt så länge man byter kylvätska med några års mellanrum.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså, helt seriöst?
Jag kan tänka mig att en topp med kalkavlagringar i kylkanalerna på avgassidan spricker pga av temperaturskillnaderna på godset mellan insugsidan och avgassidan.
Citat: The most common cause of a cracked cylinder head is overheating. slut citat
1699185295456.png

Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag kan tänka mig att en topp med kalkavlagringar i kylkanalerna på avgassidan spricker pga av temperaturskillnaderna på godset mellan insugsidan och avgassidan.
Citat: The most common cause of a cracked cylinder head is overheating. slut citat
View attachment 491579

Undrar var uppgiften om en diesel som ger värme nog till en 7-rumsvilla vintertid kommer från?

Sedan commonrail så har i vart fall mina dieslar varit så effektiva att dom ibland måste bränna olja vid sidan av motorn för att ge någon värme alls till kupén - eller ens själv komma upp i vettig arbetstemperatur.

• Gilla
Reaktioner: DaK

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Undrar var uppgiften om en diesel som ger värme nog till en 7-rumsvilla vintertid kommer från?

Sedan commonrail så har i vart fall mina dieslar varit så effektiva att dom ibland måste bränna olja vid sidan av motorn för att ge någon värme alls till kupén - eller ens själv komma upp i vettig arbetstemperatur.

JA bränslevärmaren standardmonteras ofta o har som enda funktion att fixa kupevärme , sen får folk betala extra för o få fjärr,klocka o kunna köra den pvärmare om dom inte köpt den med.

Elvärmehjälp finns också

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag vet ju iofs ställen där man har stoooora dieslar som fungerar både som UPS och värmekälla till fastigheten, och då snackar vi 7000-rummare ;) Inte enda värmekälla dock, men man tar tillvara på överskottsvärmen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC