Fundering om alternativ till bränsleregulator

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har funderat på en grej angående turbokonvertering; En dyr och uppenbarligen komplicerad detalj är regleringen av bränsletillförseln.
Istället för en bränsleregulator borde det inte gå att trycksätta tanken direkt?
En vanlig MC-tank klarar nog inte alltför höga tryck men PET-flaskor borde vara idealiska för ändamålet. Jag har trycktestat en tunnväggig flaska till 5 bar när jag försökte filtrera en vinsats. Sådana höga tryck uppnås knappast ens momentant med turbo och en tjockväggig flaska borde klara ännu högre tryck.
Har min idé några uppenbara logiska brister?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Wunder skrev:
2612060 Jag har funderat på en grej angående turbokonvertering; En dyr och uppenbarligen komplicerad detalj är regleringen av bränsletillförseln.
Istället för en bränsleregulator borde det inte gå att trycksätta tanken direkt?
En vanlig MC-tank klarar nog inte alltför höga tryck men PET-flaskor borde vara idealiska för ändamålet. Jag har trycktestat en tunnväggig flaska till 5 bar när jag försökte filtrera en vinsats. Sådana höga tryck uppnås knappast ens momentant med turbo och en tjockväggig flaska borde klara ännu högre tryck.
Har min idé några uppenbara logiska brister?


600 spänn för en regulator e väl inte så dyrt :va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
bara för att en flaska har tjockare plast betyder inte att den håller bättre,
Källa: jaja ni kommer garva läppen av er iaf MythBusters på discovery gjorde trycktest på flaskor för att skjuta i väg dem med vatten som drivmedel då testa de en stor vatten flaska för vatten automater som står uppåner å bubblar.. den hade sämmre tryckförhållanden än en 2L läskflaska. de va stor skillnad..

så att plasten är tjock tyder inget på att de håller bättre..
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Wunder skrev:
2612060 Jag har funderat på en grej angående turbokonvertering; En dyr och uppenbarligen komplicerad detalj är regleringen av bränsletillförseln.
Istället för en bränsleregulator borde det inte gå att trycksätta tanken direkt?
En vanlig MC-tank klarar nog inte alltför höga tryck men PET-flaskor borde vara idealiska för ändamålet. Jag har trycktestat en tunnväggig flaska till 5 bar när jag försökte filtrera en vinsats. Sådana höga tryck uppnås knappast ens momentant med turbo och en tjockväggig flaska borde klara ännu högre tryck.
Har min idé några uppenbara logiska brister?

det är varken dyrt eller komplicerat med bränsletrycks reglering så sluta fundera i såna banor!
dessutom är det en riktigt dålig ide att trycksätta bränsletanken, varför är uppenbart om man är lite insatt. om någon orkar får ni gärna fortsätta skriva varför!

mvh /// madmagnus
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
ozeo skrev:
2612103 600 spänn för en regulator e väl inte så dyrt :va
Dyrare än några pantflaskor...
wdac skrev:
2612104 bara för att en flaska har tjockare plast betyder inte att den håller bättre,
Källa: jaja ni kommer garva läppen av er iaf MythBusters på discovery gjorde trycktest på flaskor för att skjuta i väg dem med vatten som drivmedel då testa de en stor vatten flaska för vatten automater som står uppåner å bubblar.. den hade sämmre tryckförhållanden än en 2L läskflaska. de va stor skillnad..

så att plasten är tjock tyder inget på att de håller bättre..
Nej men sådana vattenflaskor är inte gjorda för tryck heller, vilket läskflaskor är.
madmagnus skrev:
2612608 det är varken dyrt eller komplicerat med bränsletrycks reglering så sluta fundera i såna banor!
dessutom är det en riktigt dålig ide att trycksätta bränsletanken, varför är uppenbart om man är lite insatt. om någon orkar får ni gärna fortsätta skriva varför!

mvh /// madmagnus
Bränsle satt under tryck sprutar ifall kärlet spricker, det kan nog alla räkna ut. Eller var det någon annan poäng du åsyftade?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Varför/hur skall du reglera bränsletillförseln?

-Är det så att bränslet inte rinner ner i förgasaren när flottörhuset blir det trycksatt ?
Det borde väl gå att lösa med en vanlig membranpunp som trycker på mer än laddtrycket.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Wunder skrev:
2612060 Jag har funderat på en grej angående turbokonvertering; En dyr och uppenbarligen komplicerad detalj är regleringen av bränsletillförseln.
Istället för en bränsleregulator borde det inte gå att trycksätta tanken direkt?
En vanlig MC-tank klarar nog inte alltför höga tryck men PET-flaskor borde vara idealiska för ändamålet. Jag har trycktestat en tunnväggig flaska till 5 bar när jag försökte filtrera en vinsats. Sådana höga tryck uppnås knappast ens momentant med turbo och en tjockväggig flaska borde klara ännu högre tryck.
Har min idé några uppenbara logiska brister?

Vad händer när du släpper gasen?
Du får 2 bar bränsle tryck som ligger kvar i 20 sekunder. Trycket måste sjunka lika fort som turbotrycket.
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Mats757 skrev:
2614780 Vad händer när du släpper gasen?
Du får 2 bar bränsle tryck som ligger kvar i 20 sekunder. Trycket måste sjunka lika fort som turbotrycket.

Precis, om du har konstant tryck på soppatanken så sprutar den ju **l/min på tomgång och då funkar det inte så bra:rolleyes: men om man däremot kör så att kompressorn (eller vad du hade tänkt att använda) som trycksätter tanken går på rem från motorn så att du får rätt mängd vid rätt varvtal så kan det funka efter lite pul.... men varför inte bara käka nudlar några middagar o köpa en riktig regulator för 600spänn:va (eller om du lyckas pruta lite vad vet jag:D )

Mvh Lukas
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Wunder skrev:
2614722Bränsle satt under tryck sprutar ifall kärlet spricker, det kan nog alla räkna ut. Eller var det någon annan poäng du åsyftade?

jag antar att du hade tänkt trycksätta tanken med laddtrycket och på så vis mata extra bränsle vid övertryck....?
jag antar det iaf för det är det enda jag kan tänka mig vara ens i närheten av en lösning.

några av de problem jag snabbt kommer på.

1: tanken måste vara tät! det är ingen bra ide eftersom bensin alstrar ångor, du kanske öppnat en jeepdunk en varm sommardag?
hursomhelst letar sig bensinångorna ut på något sätt, förmodligen fyller dom hela turboanläggningen och antänds vid start. en baktändning i en turbomaskin kan smälla rätt bra... boooooom! :D

2: det tar lång tid att trycksätta tanken i förhållande till plenum, oavsett hur det görs kommer det alldrig bli rätt bränsletryck i förhållande till laddtryck, å det är ju inge vidare.
och som de andra skrev, trycket ligger kvar i tanken långt efter du vridit av på gasen.

3: trycket i tanken kommer att variera beroende på hur mycket bränsle den innehåller för tillfället.

4: som du själv skriver är inte tanken avsedd/utformad för övertryck. skulle nog kännas lite olustigt att åka runt med en bränslebomb mellan benen.

finns nog 100 fler anledningar att låta bli detta.....

nog är det enklare och billigare att köpa sig en malpassi bränsletrycksregulator av Marklund för 600:- och en bränslepump från valfri personbil med insprutning, eller hur?

mvh /// magnus
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Pebl skrev:
Varför/hur skall du reglera bränsletillförseln?

-Är det så att bränslet inte rinner ner i förgasaren när flottörhuset blir det trycksatt ?
Det borde väl gå att lösa med en vanlig membranpunp som trycker på mer än laddtrycket.
Precis, det är därför en bränsletrycksregulator används. Jag är osäker på om det går att använda en membranpump eftersom du måste ha nån reglering på den också. Pumpar den med konstant tryck funkar det inte.
Mats757 skrev:
[Vad händer när du släpper gasen?
Du får 2 bar bränsle tryck som ligger kvar i 20 sekunder. Trycket måste sjunka lika fort som turbotrycket.
Japp, därför man kopplar tryckslangar från läskflaskan till plenum, på så sätt har man alltid tryckutjämning.
Bearing skrev:
Köp en begagnad på blocket eller skroten. Min kostade 100 kr, från en SAAB.
Det var ju en god idé, men klarar den samma saker som en malpassi då?
madmagnus skrev:
jag antar att du hade tänkt trycksätta tanken med laddtrycket och på så vis mata extra bränsle vid övertryck....?
jag antar det iaf för det är det enda jag kan tänka mig vara ens i närheten av en lösning.

några av de problem jag snabbt kommer på.

1: tanken måste vara tät! det är ingen bra ide eftersom bensin alstrar ångor, du kanske öppnat en jeepdunk en varm sommardag?
hursomhelst letar sig bensinångorna ut på något sätt, förmodligen fyller dom hela turboanläggningen och antänds vid start. en baktändning i en turbomaskin kan smälla rätt bra... boooooom! :D

2: det tar lång tid att trycksätta tanken i förhållande till plenum, oavsett hur det görs kommer det alldrig bli rätt bränsletryck i förhållande till laddtryck, å det är ju inge vidare.
och som de andra skrev, trycket ligger kvar i tanken långt efter du vridit av på gasen.

3: trycket i tanken kommer att variera beroende på hur mycket bränsle den innehåller för tillfället.

4: som du själv skriver är inte tanken avsedd/utformad för övertryck. skulle nog kännas lite olustigt att åka runt med en bränslebomb mellan benen.

finns nog 100 fler anledningar att låta bli detta.....

nog är det enklare och billigare att köpa sig en malpassi bränsletrycksregulator av Marklund för 600:- och en bränslepump från valfri personbil med insprutning, eller hur?

mvh /// magnus
1: Läskflaskor är täta! Om alstring av bensinångor är ett problem kan man ju alltid öppna korken när man kört klart. Men jag ser inte riktigt varför eventuella bensinångor skulle ta eld i plenumet, där finns ju ingen antändningskälla. Snarare sugs dom in i motorn och förbränns där.

2: En fri slang direkt från plenum till flaskan gör ju att trycket alltid är detsamma. Möjligtvis kanske en fördröjning på bråkdelen av en sekund, men det kan jag leva med.

3: Nix, samma svar som fråga 2.

4: Nej en vanlig tank är inte gjord för övertryck, men jag skall testa på ena tanken till min DR 800 hur högt tryck de tål innan de deformeras. Möjligtvis kan en originaltank användas till ett lågtryckssystem.
Min poäng är att läskflaskor tål höga tryck och det var sådana jag tänkte att man skulle kunna använda.

600 kr må vara billigt i vissas ögon, men ska man bygga ett budgetsystem är det ändå en kostnad och sedan måste man få det hela att lira också.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag insåg inte att du skulle använda förgasare. Då behöver du förstås en justerbar för att få lågt tryck. Min regulator ger antagligen några bars tryck.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Det finns komponenter man inte ska tulla på, inte ens i ett budgetbygge! Din idè fungerar säkert men har du regulatorn och en mätare så får du ordning på soppatrycket och det vill man ha! Dessutom vill man ha något högre soppatryck än laddtryck, något hekto iallafall, det skulle innebära att du hade behövt ha tanken en meter över förgasaren.. Åtminstone enligt min hjärna.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
är du så förbenat snål så bygg en egen bränsletrycskregulator :tungan
åk till lokala skroten ta med dej en kniv å en 10ans nyckel, sno en bränsletryckare från valfri bil, ford har lämpligen en WEBER historia som är justerbar mellan ca 2-4 bar, montera isär den å byt ut fjädern till en av mjukare modell, sätt ihop igen så har du dej en tryckare GRATIS.
vill du va hederlig så kan du säkert pruta ner en sån till dryga 50lappen. då är du uppe i priset av vad typ 2 colaflaskor kostar på macken, å slipper riskera livet när din motor baktänder vid första start å du har brand i insuget :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top