Den ska tillverkas i någon typ av verktygsstål som kan härdas.Vilket material skall du svarva i? Stål så behöver du minst ett sparskär diameter 20 eller 25 (6-800 kr) som slipas till rätt dimension
Aluminium kan det gå att fuska till med att slipa en lämplig stålbit o härda skäreggen själv
Är det krav på snäva toleranser i själva spåret? 8+-? bredd +-?
Vad har du tillgång till, någon du känner som kan svarva?? Är nog inte billigt att få gjort som one-off på en mekanisk verkstad
Den ska tillverkas i någon typ av verktygsstål som kan härdas.
Bredden ska vara 16,7mm i botten av spåret och 21mm i toppen av spåret. Kanterna får då en lutning på 75 grader. Enklast förklarat är nog att titta på ritningen nedan.
Har tillgång till maskiner, är bara kunskap hur man gör för att enklast komma åt att svarva invändiga spår enligt ritning.
Jag kan beställa grejorna från en maskintillverkare men tyckte det kunde vara intressant o göra den själv.
View attachment 481227
Inledande varning:Antar att det finns medlemmar här som jobbar med svarvar.
Vilken typ av svarvbom/svarvstål har man för att komma åt o svarva invändiga försänkningar/spår såsom på bilden nedan.
Utvändig diameter är 121mm.
diameter på hålet är 43mm och försänkningen är 8mm djup
View attachment 481217
View attachment 481218
Måste det vara verktygsstål? Inte helt lättbearbetat.
Då toleranser, kast, planhetskrav etc saknas så är det svårt att föreslå tillverkningsmetoder.
Rent allmänt tycker jag denna bit ser knepig ut, och var det min bit så skulle jag ta mig en rejäl funderare på möjliga alternativ.
Ska halvorna göras separat och sedan svarvas ihop, eller ska de delas efter svarvning osv.
Den där biten är inget jag som amatör skulle ge mig på. Känns för mig mer som ett fall för verktygsmakare eller avancerad mekanisk verkstad om det ska bli någon precision. Med det är jag det ?Den detaljen eller bearbetningen av den är inte specielt knepig eller svår, men de beror väl mer på hur mycke man har jobbat med bearbetning..
Det är en klämkoppling som håller ihop 2st maskindelar. Kräver inte speciellt hög precision men är materialet mjukt så slits kopplingen fort. Ska klara temperaturer på typ 400°C också.Måste det vara verktygsstål? Inte helt lättbearbetat.
Då toleranser, kast, planhetskrav etc saknas så är det svårt att föreslå tillverkningsmetoder.
Rent allmänt tycker jag denna bit ser knepig ut, och var det min bit så skulle jag ta mig en rejäl funderare på möjliga alternativ.
Ska halvorna göras separat och sedan svarvas ihop, eller ska de delas efter svarvning osv.
Fast hur kul är det.Den där biten är inget jag som amatör skulle ge mig på. Känns för mig mer som ett fall för verktygsmakare eller avancerad mekanisk verkstad om det ska bli någon precision. Med det är jag det ?
Det kommer ju försvinna en viss mängd material när du sågar isär dom, så delen kommer ju inte vara rund på vare sig in eller utsida. Sen kanske det är en fördel att ha en spalt så att du kan klämma den rejält hårt mot inneraxeln, men då får du ju istället en glipa, vilket kanske inte är vad du vill ha?Det är en klämkoppling som håller ihop 2st maskindelar. Kräver inte speciellt hög precision men är materialet mjukt så slits kopplingen fort. Ska klara temperaturer på typ 400°C också.
Jag antar att det är lättast att tillverka bitarna i ett stycke och sen dela dom.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |