Fundering vid köp av MT-09SP eller Mt-10?

Jawez

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha MT-09
Håller på att leta hoj, samtidigt som jag tar mitt A kort som blir klart nästa vår.
Problemet är att jag är 195cm på 110kg, vilket gör att jag blir begränsad till hoj val. Men dessa satt jag väldigt bra på men upplevde MT-09an som väldigt svampig i fjädringen. Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.
Svårt när man inte har möjlighet att prova innan köp. Har tidigare stor motorcross vana men inte på en vägmaskin.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller. Hur dem upplevs, och går det att köra längre sträckor problemfritt osv med likandade kroppsbyggnad??
 
Last edited:

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej!
Jag har ganska exakt samma kroppsstorlek och jag tycker mt09 är för liten och delar din uppfattning om dämpningen (inte kört SP dock). Jag hade inte velat åka längre än ca 15-20mil på en dag på en sån.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen. :tummenupp
 

Jawez

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha MT-09
MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen. :tummenupp

Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
jag har nog aldrig kommit under 0.72/milen om jag minns rätt.....

men klart lägger du dig på tanken och drar in armbågarna så lär du kunna få ner det lite....med tanke på att du har hela din överkropp som fångar vinden....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?

Om du gillar MT-10 bättre, varför köpa en MT-09?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".

Gäller det hos alla yamahacenter ? Var in i veckan hos en och då låg -19 i lager på 139’
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
En Yamaha handlare i närheten hade nersatt till 139 för nya 2020. 130 lät möjligt :)
Diskuterade inte mer eftersom jag inte var beslutsmässig även om jag var sugen...
 

steeldo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Ort
Å-berga
Hoj
Mt-09 sp, Romet Pony 125
Köpte en 09sp i våras.
Är 190cm ok 90kg
Jag testade mt10 och 09 ej sp och tyckte båda va riktigt svampiga.
Sp gjorde stor skillnad. Och upplevde 09ans sittställning mer som motard vilket gjorde all skillnad för mig!
 

Syncron

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Östergötland
Hoj
2017 Yamaha MT-10 SP
170 cm och hela 65 kg här.
Jag har en MT-10 SP och även jag får ont i knäna och baken nära jag åker längre sträckor.
Annars är det en jättefin hoj som du får besöka bensinmacken ofta med :hihi. MT-09 upplever jag också som svampig.

Skulle dock inte rekommendera en MT-10 som första hoj.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.

Har man en tuono och kört mt10 så är ju frågan given , vad tycker du i den jämförelsen ?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8):lol. Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8):lol. Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.

Om man bor i Trollhättan (inte så långt från Gbg) var lämnar man då in Tuonon för service ?
Eller service sköter du själv ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jawez skriver:
Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.

Om du kör hojen i Standard mode så måste du vrida mycket på gasen för det ska hända något.
Så det enklaste sättet minska risken för problem är att köra hojen i Standard mode i början.
Och inte köra i B (snabbare gasrespons=mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard)
eller i A mode ännu mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard.
https://www.manualslib.com/manual/1287441/Yamaha-Mt-10.html?page=20#manual

Suzuki Hayabusa 2008 har ett liknande system.
Och när jag ett par veckor efter jag köpt Busan 2013 testat Max läget (måste ju testa :)) så räckte det med det testet (skrämmande) så under de följande åren fram till
2018 Min läget. Dvs 14,15,16,17 4 år alltså på MIN (motsvarande Standard mode på MT-10) och först 2018 började jag använda MAX läget motsvarande mode A på MT-10.
Jag lär mig långsamt och har aldrig kört motocross så det kommer nog gå mycket snabbare för dig tills du föredrar mode B (mode A)

För att inte villa till det med ännu mer bokstäver har jag valt att kalla lägena på GSX1300R för MIN och MAX, de heter på Suzuki MIN=C=Standard MT-10, mellanläge B, MAX=A som på MT-10.
På Suzukins manual står också att man bara kan ändra lägena när hojen står stilla men jag har upptäckt att drar jag in koppling och slår av gasen till noll, så kan jag ändra medan jag kör. Vilket innebär att vid starten inne i Göteborg alltid MIN=C för mycket lättare köra i stadstrafik med MIN=C och sedan ute på landet i god tid innan omkörning slå av gasen, dra in kopplingen och byte till MAX=A med "upp" knappen på höger styre.
Det är väl något liknande på MT-10, upp och ner knappar för byte av mode eller kanske enda knapp som för blinkers.
 
Last edited:

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.

Tackar, visste inte att Biscaya också servade Aprilia.
Körde förbi Marcussen för någon månad sedan.
Han verkade ha fullt att göra med tanke på alla hojar i väntan på service.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Bara till att tjöpa . Mt10 är den bästa gördetallt hojen på marknaden tycker jag . Finns touring kit om man gillar sånt . Wheelie kung , bara en sån sak och ljudet är i klass med tuono v4 . Lättkörd och lättsvängd och förvånandsvört stabil . Vad finns det mer att önska haha . Den har ett mellanregister med rejäl kraft det är riktigt skoj för gatåka .

IQ kööööp :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top