Funderingar över Husqvarna sms 125

dandersson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Hoj
2011 Husqvarna SMS 125
Hejsan! Nu har jag snart kortet i handen så det har blivit dags att köpa en hoj :)
Har under längre tid haft siktet inställt på en rs125a men nu har jag fått upp ögonen för en
husqvarna sms 125a också :va

Det lilla jag vet om den är att det är husqvarna och 2takt :tummenupp Just how I like it.

Men helt säker är jag inte på hur pass bra den går och för / nackdelarna med den. (Det är 2011 modellen jag har funderat på). Om någon snäll person skulle kunna upplysa mig om hojjen skulle det vara mycket hjälpsamt :D

Det som jag mest vill veta är hur bra topphastigheten och axxen är på den, samt om man kan åka lite längre turer med den?

Tack! :D

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Ingen 2 takts 125cc enduro/motard är byggd för långkörningar. Ang: topphastighet och acc kan du helt styra själv... hög topphastighet = slöare acc... mer acc = lägre topphastighet... min EXC 125cc gör ca 110 km/h...(vet ej drevningen) men den mätaren lär ju inte vara pålitlig, så en bra bit under kan jag tänka mig... Varför just Husqvarna då? Finns ju KTM också!? ;) Ska du ha en enduro/motard så kanske du ska satsa på sms-4 om du nu är ute efter lite "långkörningar" också... bra mycket slöare, men skiten håller iallafall! =)

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Ingen 2 takts 125cc enduro/motard är byggd för långkörningar. Ang: topphastighet och acc kan du helt styra själv... hög topphastighet = slöare acc... mer acc = lägre topphastighet... min EXC 125cc gör ca 110 km/h...(vet ej drevningen) men den mätaren lär ju inte vara pålitlig, så en bra bit under kan jag tänka mig... Varför just Husqvarna då? Finns ju KTM också!? ;) Ska du ha en enduro/motard så kanske du ska satsa på sms-4 om du nu är ute efter lite "långkörningar" också... bra mycket slöare, men skiten håller iallafall! =)

Fast nu är det ju så att Sms 125 är mycket mindre servicekrävande en t.ex. en ktm 125 exc då dom har plockat ut mindre effekt ur den. Således ett utmärkt val om man inte känner för att serva så mycket som det krävs på en endurohoj.

Dock inget att rekommendera för långturer då det är en här på forumet som sagt att sadeln är stenhård.

dandersson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Hoj
2011 Husqvarna SMS 125
Fast nu är det ju så att Sms 125 är mycket mindre servicekrävande en t.ex. en ktm 125 exc då dom har plockat ut mindre effekt ur den. Således ett utmärkt val om man inte känner för att serva så mycket som det krävs på en endurohoj.

Dock inget att rekommendera för långturer då det är en här på forumet som sagt att sadeln är stenhård.

Aa det är just därför jag är mer intresserad av husqvarnan, den är väl gjord specifikt för landsväg, eller?

Men är det nån som har erfarenhet av sms 125 och kan kommentera på körglädjen? Undrar bara om den lite mindre effekten (än ktm exc) har påverkat "tvåtaktskänslan" som man vill ha från en supermotard. :D

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Har ingen SMS men den hojen bygger väll i princip på min hoj, fast de har förfinat den i 17 år och antagligen lagt till lite mer effekt.

--------- antaganden av mig, har ingen fakta att backa upp det med ---------
Hojen är byggd på en dual purpose-hoj som Husqvarna kallar det, alltså en litet klen enduro* - en sådan som min. De har monterat supermotard-hjul och kanske är fjädringen något hårdare. Vad jag vet har de även bytt växellådan till en med högre utväxling på 6:e växeln**, alltså gatanpassat en svag enduro.
----------------------------------------------------------------------------

Körglädje finns det gott om och tvåtaktskänslan har absolut inte försvunnit. Min kan lyfta hjulet på första och andra växeln utan koppling (och utan gungning) och SMS klarar det minst lika bra. Det är absolut inte så att det krävs en KTM för att ha skoj. Jämfört med en 4-taktare är även en SMS (2t) grymt mycket roligare!

Sadeln är stenhård men det får man väll uthärda. Har kört 10 mil i sträck och strax efter 10 mil tillbaks och det känns ju i rumpan, men det finns ju faktiskt ingen hoj som fungerar till allt. Serviceintervallen är så generösa att man får tänka bort träsmaken, KTM-ägare som ska åka lika långt måste ju tänka både på plånboken och rumpan :tungan Sålänge du inte har som krav att du ska kunna pendla 10 mil med hojen så går ju en tvåtaktare bra. När man nöjeskör sitter man inte helt still (och hojen är inte så still heller :hihi) vilket gör att man inte tänker på den hårda sadeln.

Degenerate här på forumet kommer nog in och skriver lite snart, han har haft en SMS -07.

* Detta grundar jag på att en SMS inte har lika mycket kraft som Husqvarnas äkta endurohojar, WR (utan E), för det har de väll inte? WR har minst 33 hk.
** Min toppar bara strax över 120 km/h, SMS gör nog lite mer. Skulle tro att SMS har samma växellåda som WR och CR.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tjenare!
Varit utomlands en vecka så inte sett tråden förrän nu...
Har skrivit massor om hojen i tidigare trådar (det är en sådan hoj som dyker upp i alla vad-ska-jag-ha-för-hoj-trådar), sitter för tillfället på Landvetter och väntar på bagaget men ska checka igenom tråden när jag kommit hem och besvara alla dina frågor :)

Skickat via Fap-a-talk

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
* Detta grundar jag på att en SMS inte har lika mycket kraft som Husqvarnas äkta endurohojar, WR (utan E), för det har de väll inte? WR har minst 33 hk.
** Min toppar bara strax över 120 km/h, SMS gör nog lite mer. Skulle tro att SMS har samma växellåda som WR och CR.

Samma låda som wr & cr...? Ja då är den ju knappast mer gatanpassad än Ktm om du påstår att det sitter en sån låda i dom... Ang hastigheten, så tror jag nog inte dom är så pålitliga... lär ju fela ca 10 km/h... och topphastigheten beror ju helt vilken uppstättning inställningar du har på hojen samt skick!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Samma låda som wr & cr...? Ja då är den ju knappast mer gatanpassad än Ktm om du påstår att det sitter en sån låda i dom... Ang hastigheten, så tror jag nog inte dom är så pålitliga... lär ju fela ca 10 km/h... och topphastigheten beror ju helt vilken uppstättning inställningar du har på hojen samt skick!

Nu hajjar jag inte riktigt vad du menar. WR har en sjätte växel med hög utväxling, till skillnad från (åtminstone tidiga) WRE som har en sjätte växel som är nästan som den femte. Jag gjorde antagandet att det är en likadan växellåda i supermotarden eftersom att den egentligen annars är obrukbar på 90+ vägar.

Hög utväxling = gatanpassad. Om du då säger att din EXC gör 110 km/h så är ju en SMS mer/bättre gatanpassad ang. växellådan än en EXC.

Hade en konversation med en annan här på forumet angående växellådan i WR och han sade att hans sjätte växel var hög. Tyvärr har ju de gästboks-meddelandena försvunnit...

dandersson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Hoj
2011 Husqvarna SMS 125
Tack för alla svar :) Det blev en SMS125 2011 :D

Nu är det bara uppkörning nästa månad kvar! :banana

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
fler bilder kommer inom kort, den går som ett skott!! :yoparty Supernöjd :D

View attachment 356746

Nu är det jag som håller på att bli gammal och ser dåligt, men...
är det en fyrtaktare eller tvåtaktare? Den är väldigt ny så jag tänker att det borde vara en fyrtaktare, men röret ser ju så stort och fint ut?

Fint hursom, den kommer du ha mycket kul med :hojraket

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Det är en 2t Eas94 :) det ser du på röret som sagt men också på namnet sms125 är 2t smr125 är 4t :)

Lutnaes^

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660Z -14
Grymt snygg! :Bugar
Är själv inne på att köpa en Husqvarna 2-takt. Vet du vad för ändring Husqvarna har gjort med ramen och hasplåten där nere på de nya modellerna? :)

dandersson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Hoj
2011 Husqvarna SMS 125
Grymt snygg! :Bugar
Är själv inne på att köpa en Husqvarna 2-takt. Vet du vad för ändring Husqvarna har gjort med ramen och hasplåten där nere på de nya modellerna? :)

Sorry, vet inte hur det var på dom äldre modellerna, men hasplåten är gjord av plast på min om det hjälper nåt :)

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Har en likadan bara att 07a, men skulle jag vetat mera om lättviktare då jag köpte så skulle jag haft en WR eller EXC vid det här laget:hihi Men har lagt ut rejält med pengar på min SM 125 så nu har den dugliga 34 hk på hjul och 36 i motor.:yoparty

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år