Funderingar ang bensin.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Det slog mej lite idag med funderingar kring bensin.
Oftast tankas det eller ska göras,blyfri 95 eller 96/98.
Men vad händer med hojen om du tankar vanlig 98/96 bensin?.
Där sitter ju inte nån katalysator på hojarna (jo kanske de nyaste som kommer ut) kan motorn ta skada på något viss?.
Som man tänker nu så borde det ju kvitta om du kör blyfri eller inte? eller är jag helt ute o reser?.
Bara lite nyfikna funderingar o någon kanske har nåt svar eller bra förklaring på hur det egentligen är.
Mvh R1 racer

Eftersom bly förstör katalysatorer så ska man inte använda det i hojar med kat. Men det har inte funnits bly i vår bensin på ... en massa år utan något som ersätter bly. Det kommer säkert någon som komihåg vad det ämnet heter snart...
Hursomhelst så tror jag att det inte har någon som helst invekan på smörning av ventilsäten, effekt eller nått annat om du tankar "blyad" bensin.

Utan kat är det bara att välja bly el blyfritt. (Förr var det (ventiler och ?) ventilsäten som behövde den lilla smörjningen av bly. Sen länge används bättre material i dom delarna.)
/u

Finns det blyad bensin nu för tiden? Har för mig att man har tagit bort blyet från all soppa.....eller snackar jag bajs?

På alla "vanliga" bensinstationer så säljs det enbart blyfri bensin. Har man en motor som kräver tillsatser finns det att köpa på flaska på vilken mack som helst.

Varför håller folk på att tanka i 98 oktan när det ändå bara är dyrare??
Om det inte är tillverkarens rekommendationer eller höjd kompression eller vad det nu kan vara som kräver 98 oktan??

Riktigt bly har varit förbjudet att använda i bensin i många år, fram tills för några år sen använde man ett blyersättningsmedel (kalium tror jag) i den blyade bensinen men det är också borttaget nu för att folk tankade den utan att deras motorer behövde det.
Har man en motor som behöver blyersättning så får man köpa en flaska och blanda i det själv.
Dom flesta motorcyklar (även gamla) behöver ingen blyersättning.

Asken skrev:

Varför håller folk på att tanka i 98 oktan när det ändå bara är dyrare??
Om det inte är tillverkarens rekommendationer eller höjd kompression eller vad det nu kan vara som kräver 98 oktan??

Dom brukar väl blanda ut 95 oktan med etanol eller metanol som har lägre energiinnehåll?
I så fall borde ju motorn dra (lite) mindre bensin när man kör den på 98 som kanske kompenserar för det (lite) högre priset?

Jo, det är riktigt att kalium användes som blyersättning. Men alla moderna (från tidigt 80-tal o framåt) japanhojar klarar sig utan bly, kalium med mer. Såvitt gäller oktantalet är det så att de flesta standardhojar klarar sig på 95. Men min TLR tenderar att spika något (ytterst lite) på riktigt låga varvtal, jag kör den därför på 98. Katanan har turbo = 98.
Något som kanske inte alla känner till:
En motor som är uppsatt för 98 ger oftast något _lägre_ effekt på 98. Detta till följd av att högre oktantal oftast medför något lägre förbränningshastighet. Tror dock inte att skillnaden är märkbar. OBS detta gäller alltså om motorn i _båda_ fallen är uppsatt för 95. Omjustering av tändning för 98 resulterar i högre effekt.

Robban_C skrev:

En motor som är uppsatt för 98 ger oftast något _lägre_ effekt på 98. Detta till följd av att högre oktantal oftast medför något lägre förbränningshastighet. Tror dock inte att skillnaden är märkbar. OBS detta gäller alltså om motorn i _båda_ fallen är uppsatt för 95. Omjustering av tändning för 98 resulterar i högre effekt.
Du menar kanske att en motor inställd för 95 oktan ger lägre effekt med 98 oktan?
Men det är ju inte säkert att det är meningen att man ska köra den på 95 oktan från början, i manualen till min GPZ står det att man ska använda minst 91 oktan.
Betyder det att den skulle ge lite mer effekt om man använde 91 oktan (om den inte skulle spika) än om man använder 95 eller 98 oktan?

Men det är väl inte lägre energiinnehåll i 98 utan 98 oktan är mindre benägen att självantända i förtid = knackning.

Som sagt ger det inga fördelar att tanka i 98 oktan om motorn inte kräver det för att fungera korrekt utan knackningar (spikning)

Asken skrev:
Men det är väl inte lägre energiinnehåll i 98 utan 98 oktan är mindre benägen att självantända i förtid = knackning.

Normalt sett inte, oktantalet är ett mått på kompressionstålighet, men bensinbolagen brukar blanda ut 95 oktan med metanol eller etanol för att tjäna mer pengar.
Och det borde göra att energiinnehållet minskar.
EDIT: 95 oktan utblandad med metanol eller etanol borde innehålla mindre energi än 98 oktan som är outblandad.

Last edited:
Jag har alltid tankat 98 oktan i tron att högre oktan = Högre energiinnehåll = Ger något högre effekt. Är det inte så? Eller skulle det vara så om det var "äkta" 98 oktan istället för 95 utblandad??? :confused:

När vi var på MC-semester i Tyskland i juli så skyltade alla Shell-mackar stort med deras ny bensin, V-Power, 100 oktan. Vi vågade aldrig testa den men jag läste nyss på deras hemsida:
Shell V-Power: Neuer Kraftstoff mit garantierten 100 Oktan

Schumacher: "Shell V-Power ist der beste Kraftstoff, den ich je gefahren habe"

Shell V-Power - so heißt das neue Premium-Benzin, das die Shell & DEA Oil, Hamburg, ab 6. Mai sukzessive an allen Shell Tankstellen einführt. Dieses Benzin ist der einzige bundesweit angebotene Ottokraftstoff mit einer garantierten Oktanzahl von 100. Shell V-Power enthält einen sogenannten "Friction Reducer" eine innovative Komponente, die die Reibung im Bereich des oberen Kolbenringes reduziert. Shell V-Power wird allein in Shell Raffinerien produziert und besteht aus einer Formulation hochwertiger Bestandteile. Der Vorteil für den Autofahrer: V-Power verbessert die Beschleunigungs- und Leistungswerte. Formel-1-Weltmeister Michael Schumacher stellte anlässlich der Vorstellung des neuen Benzins am 15. April in Berlin fest: "Shell V- Power ist der beste Kraftstoff, den ich je gefahren habe."

Als derzeit einziger Kraftstoff auf dem deutschen Markt garantiert Shell V-Power 100 Oktan. Die Oktanzahl ermöglicht es, die Beschleunigung, das Ansprechverhalten und die Elastizität des Motors positiv zu beeinflussen: Speziell in modernen Fahrzeugen mit Klopfsensor wird das Potential des Motors so besser ausgenutzt und mehr Energie in Antriebskraft umgesetzt. Das Auto wird spritziger.

Reibung kostet Leistung. Im Motor entstehen beim Verbrennungsvorgang Reibungsverluste durch die Kolbenbewegungen im Zylinder, insbesondere im Bereich des oberen Kolbenringes. Das einzigartige Shell V-Power Additivpaket mit der innovativen Komponente, dem "Friction Reducer", ist entwickelt worden, um die Reibung zwischen Kolbenring und Zylinder gezielt zu verringern. Das Ergebnis ist eine deutlich verbesserte Beschleunigung bereits ab der ersten Tankfüllung.

Die positiven Eigenschaften von Shell V-Power ermöglichen im praktischen Fahrbetrieb, je nach Motortyp, bis zu 10 Prozent mehr Leistung und bis zu 5 Prozent mehr Drehmoment : Diese eindrucksvollen Ergebnisse haben die Shell Forscher und Entwickler mit V-Power in Flottentests festgestellt. Shell V-Power ist für alle Ottomotoren geeignet.

Shell Tankstellen-Chef Istvan Kapitany: "Shell V-Power setzt neue Maßstäbe: Das Benzin ist Champagner für den Motor - auch Motoren schätzen einen guten Tropfen. In die Entwicklung von Shell V-Power flossen das gesamte Know-how und die Erfahrung ein, die Shell als exklusiver Kraft- und Schmierstofflieferant des Ferrari-Formel-1-Teams über Jahre gesammelt hat."

Hinweis an die Redaktionen:

Die Oktanzahl hat maßgeblichen Einfluss auf die Benzinqualität und auf das Beschleunigungsverhalten moderner Motoren. Die Shell Forschung hat in jüngster Zeit auf diesem Gebiet verstärkt gearbeitet und Teile ihrer Forschungsergebnisse veröffentlicht. Zu den Publikationen gehören:
- Prof. Gautam Kalghatgi: Fuel Anti Knock Quality Part 1; Engine Studies. SAE 2001.01.3584
- Prof. Gautam Kalghatgi: Fuel Anti Knock Quality Part 2; Vehicle Studies. How relevant is MON in modern vehicles?
SAE 2001.01.3585
Det står ju faktiskt i klartext att V-Power kan ge upp till 10% mer effekt och och upp till 5% mer vridmoment... ...speciellt i moderna motorer med knacksensorer...

Någon som vet något mer om detta?

Kolla också dessa testresultat när Auto & Verkehr testade olika "super"bensin (98-100 oktan) och att de gav både bättre effekt och lägre bensinförbrukning.

Om man fyllde några jeepdunkar nästa gång man var i Tyskland och tankade detta i sin tävlingshoj, skulle det vara tillåtet?

Last edited:
Oktan-talet är ett (av flera) mått på hur högt tryck o temp soppan tål innan den självantänder. Har inte ett dugg med energiinnehåll att göra.

Att man kan få ut högre effekt på 98 är självklart, annars skulle den inte finnas. MEN motorn måste vara gjord o justerad för att kunna utnyttja den högre knacktåligheten. Turbo m knacksensorer anpassar sig (mer eller mindre bra) till olika oktan.

Men 'till vardags' är det bara att prova vilken man tycker hojen känns bäst med, 95 el 98. Och köra på den. Enkelt och bra.

Däremot om man tänkt bänka hojen med tändningsjustering (nån av Pow. Com versionerna kan justera tändningen ?) så kan man ju fundera innan om man ska ha 98 el 95 i tanken vid justeringen.
/u

Som sagt så står det i manualen till min GPZ att man ska använda bensin med minst 91 oktan, men att man bör använda "Premium, Super eller Four-star"(som troligen är högoktanig), då finns det ju ingen anledning att tro att den är optimerad för just 95 oktan som anses vara "normalbensin" här i sverige.
Den skulle lika gärna kunna vara optimerad för 91 eller 98 oktan, nån som vet hur det ligger till?
Hur ska tändningen ändras beroende på oktantal, mer eller mindre förtändning?
Vissa bilar kan visst själv justera tändningen för olika oktantal, t.ex audi.

Sköld testade sin hoj i bänk med Shell racing 98 samt Shell superbike 102 oktan.. Ingen kunde se eller märka någon skillnad..

/B

Micke_Lindstrom skrev:
Hur ska tändningen ändras beroende på oktantal, mer eller mindre förtändning?
Vissa bilar kan visst själv justera tändningen för olika oktantal, t.ex audi.

Alla bilar med knacksensor kan justera förtändningen i realtid.

Med mera förtändning kan det vara värt att köra på ett högre oktantal än vad man rekommenderar i manualen då risken för knackningar är högre vid det maximala vridmomentet.

En motor med låg kompression har lägre förbränningshastighet i förbränningsutrymmet än en motor med högre kompression. En högkompmotor har två negativa inverkningar, först värmer den upp blandningen mera i kompressionsfasen samtidigt som det maximala förbränningstrycket blir högre lite fortare. Båda sakerna har en negativ inverkan på förmågan att motstå knackningar.

Micke_Lindstrom skrev:
Du menar kanske att en motor inställd för 95 oktan ger lägre effekt med 98 oktan?
Men det är ju inte säkert att det är meningen att man ska köra den på 95 oktan från början, i manualen till min GPZ står det att man ska använda minst 91 oktan.
Betyder det att den skulle ge lite mer effekt om man använde 91 oktan (om den inte skulle spika) än om man använder 95 eller 98 oktan?
1. "Du menar kanske att en motor inställd för 95 oktan ger lägre effekt med 98 oktan?"
Japp. Men jag tvivlar verkligen på att man märker skillnaden. Däremot vet jag av egen erfarenhet att man märker skillnad om man _samtidigt_ justerar tändläget. Dvs en motor ( i min Renault) med mycket kompression som nästan spikar på 95 ger klart bättre drag på 98 med tändningen omjusterad så att den nästan spikar på 98. Och det är säkert det som bensinbolagen refererar till när de marknadsför högoktanigt som "vassare" soppa. Som noterats ovan så anpassar många moderna bilar tändläget optimalt (inom vissa gränser, en mappning i datorn) baserat på vad knacksensorn säger. Jag tror inte särskilt många knarrar har knacksensor.
Bil med knacksensor:
Prova (på eget ansvar) att knacka lite lätt med ett skruvmejselskaft på knacksensorn. Den "tror" att motorn spikar och datorn skjuter tillfälligt fram tändningen för att skydda motorn med resultat att tomgången sjunker.
Skyll inte på mig om du slår sönder knacksensorn.

2. 95 och 98 borde vara mer eller mindre exakt samma energiinnehåll. Men som någon skrev, metanolen (eller etanolen) har lägre energiinnehåll. Alltså borde ju 95 ha aningens lägre energiinnehåll. Om det nu är enbart 95 som innehåller sprit. Tänkte inte på det.
Men vänta nu. Innehåller verkligen 95 mer sprit (med eller utan inledande 'm') än 98? Metanol (och i viss mån även etanol) kyler ju förbränningen och ger därigenom _högre_ tålighet mot knackningar. Enligt detta resonemanget skulle 95 klara sig bättre mot spikningar och det vet vi ju att det inte gör. Så hur är det med spriten?

Snabbfakta om sprit:
Metanol (träsprit) har väsentligt lägre energiinnehåll än bensin men kyler mycket bra. Etanol (dvs helt rent brännvin) har lite högre energiinnehåll men kyler inte lika bra. Återigen: Jag har siffror på detta om någon vill.

EBS skrev:
Jag kör på 98 pga. höjt komp. och i tron om att det är bättre kvalité på den 98 oktaniga soppan.

Det är snarare så att 95 oktan har en jämnare kvalitet än 98 oktan eftersom det säljs mindre av 98 oktan och däremed kan blir lite gammal i mackarnas tankar + att du får mer kondensvatten med upp i tanken med 98 oktan. Kör du 98, använd lite K-sprit - även på sommaren.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick