Funderingar ang bensin.

tjena! det här gäller iofs min bil men enligt färddatorn drar
det ca 1dl mindre när jag takar 98 i stället för 95 + ca 5 km/h
i slutfart på 420m.. bmw 535 -89

I mitt fall så tar effektkåtheten överhanden vid pumpen och plånboken får lida.
Jag tycker att den varvar ur renare och blir lite piggare men det är förmodligen bara jag som inbillar mig.
om det inte vore så jä**a dyrt så skulle jag gärna tanka metanol och ställ in hojen för det med höjt komp och dylikt.
Då den inte bara kyler bra på grund av ett högre blandningsförhållande. 1:4,5 faktiskt mot "premium unleaded" (stod att det motsvarade 95oktan) som har 1:12 (inte 1:14,7 som är Lambda=1).
Nitrometan: Racingbränslet har ännu högre blandningsförhållande: 1:2.
Dessutom har nitroMetan(5000 btu/lb) lägre energi innehåll än metanol(9800 btu/lb)(95oktan har 19000btu/lb).
Anledningen att det används är som jag förstått att den feta blandningen är väldigt motståndskraftig mot detonantion och klarar sjukt höga förbränningstryck.
Energimåtten vet jag inte riktigt hur man omvandlar till Kj eller nåt lättare.
Tog uppgifterna ur "Twostroke performance tuning" den är ju engelsk och där är dom ju lite skumma :)

sEiKo skrev:
Tog uppgifterna ur "Twostroke performance tuning" den är ju engelsk och där är dom ju lite skumma :)
Men den är bra! Samma författare har även skrivit en bok som heter Four Stroke Performance Tuning, båda kan rekommenderas för den vetgirige. Böckerna är inte helt färska men det är ju inte naturlagarna heller. :-)
Ang nitrometan så beror den höga effekten på att det innehåler en stor mängd syre som spjälkas (heter det så inom kemin?) loss vid de temperaturer som uppstår under kompressionstakten. Detta syre är den direkta orsaken till att man kan mata på så mycket bränsle utan att spisen går fett. Dessa stora mängder bränsle ger mycket effekt trots att bränslet i sig är riktigt dåligt sett till energiinnehåll relaterat volymen. Men det blir ohyggligt dyrt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick