Funderingar framgaffelrenovering Kawa Z250.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
(- Ja, jag har sökt.)

Jo. Det är mitt lilla - helt onödiga - projekt som står i fokus denna dag.
Hojjen är en kawa Z250-A2 '80.

Det är framgaffelrenovering (packboxar) som står på programmet. Gaffeln är
isär och allt är frid och fröjd FÖRUTOM följande:

Var f-n skall jag hålla på oljan? Där man traditionellt häller på oljan finns det
en plugg. Svarvad och utan tillstymmelse till något sätt att få ur den.

Skall jag hälla i oljan när innerbenet är uppochner och sen montera allt när
gaffeln är - just det - uppochner?

Det är (givetvis) alltså ingen USD-gaffel vi pratar om, så följdaktligen har jag
en skruv längst ner i ytterdelen, så där kan jag ju knappast hälla i någon olja.

Några tips?


Ps... Ingen som vet hur mkt olja det skall vara? :rolleyes: ... Ds
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu är jag inte med. Kan du inte bara hälla i oljan högst upp med gaffeln rättvänd?
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
PacMan skrev:
2468467 Nu är jag inte med. Kan du inte bara hälla i oljan högst upp med gaffeln rättvänd?

Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Turbo-Puh skrev:
2468475 Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...

Kool båge att meka med, önskar att jag hade kvar min gamla kawa.

Om du ringer till spinnin-wheel i stockholm borde de veta hur mycket olja det ska vara i gaffeln.
Annars kan du ringa till Addemoto i Lomma, de brukar vara hjälpsamma i såna här lägen
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Kapten Stofil skrev:
2468483 Kool båge att meka med, önskar att jag hade kvar min gamla kawa.

Om du ringer till spinnin-wheel i stockholm borde de veta hur mycket olja det ska vara i gaffeln.
Annars kan du ringa till Addemoto i Lomma, de brukar vara hjälpsamma i såna här lägen

Tack för tipsen. Jag köpte den för typ ingenting och gjorde stage 1, dvs
upp and running samt rent papper hos SBP. Håller just nu på med stage 2,
dvs vidarekonvertering till cafe-moppe med clipons, samt allmän rensning
av instrumenten (läs: borttagning samt ersättning). Dock finns det annat
att pilla med så vill är du sugen så är den till salu...
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Turbo-Puh skrev:
2468505 Tack för tipsen. Jag köpte den för typ ingenting och gjorde stage 1, dvs
upp and running samt rent papper hos SBP. Håller just nu på med stage 2,
dvs vidarekonvertering till cafe-moppe med clipons, samt allmän rensning
av instrumenten (läs: borttagning samt ersättning). Dock finns det annat
att pilla med så vill är du sugen så är den till salu...

Förvisso är jag sugen, men nu e man student igen, så då får jag nöja mig med bara en båge åt gången.
Tack för erbjudandet.
 

NickeN

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XL250 SR400 NTV650
Turbo-Puh skrev:
2468475 Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...
Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet. Om så är fallet kan man trycka ner "pluggen" med en kraftig mejsel el. liknande, lirka loss "spännringen" och FÖRSIKTIGT släppa upp "pluggen" (gaffelfjädern trycker på underifrån!). Kan vara ett 2-mansjobb! Oljemängd - ingen aning!

Nicke
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
NickeN skrev:
2470798 Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet.

Satt JUST och spånade på en sprängskiss, och kom fram till att det borde
vara precis så som du beskriver det... Jag tittade allt efter en låsring igår
när jag pysslade med det, men utan resultat. Men jag skall titta igen! :tungan

G-L skrev:

Onekligen! Får nog ta och skaffa mig en sån. Grejjen är ju bara att frakten tar
ett tag och jag grejjar _nu_! Känns problemet igen? :rolleyes:

Men tack!
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
NickeN skrev:
2470798 Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet. Om så är fallet kan man trycka ner "pluggen" med en kraftig mejsel el. liknande, lirka loss "spännringen" och FÖRSIKTIGT släppa upp "pluggen" (gaffelfjädern trycker på underifrån!). Kan vara ett 2-mansjobb! Oljemängd - ingen aning!

Nicke

Jag tror också att du ska trycka ner "proppen" för att komma åt låsringen.
Häll i olja så att läget där fjädern står försvinner i oljan +3-4 cm (när gaffeln är iturdragen.

Har gaffeln inte varit meckad på ett tag får man nog banka på lite för att proppen ska lossa.
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Mats757 skrev:
2473796 Jag tror också att du ska trycka ner "proppen" för att komma åt låsringen.
Häll i olja så att läget där fjädern står försvinner i oljan +3-4 cm (när gaffeln är iturdragen.

Har gaffeln inte varit meckad på ett tag får man nog banka på lite för att proppen ska lossa.

Ja, det verkar som sagt vara det som är den troliga lösningen... Enligt SH,
sprängskiss och sunt förnuft.

Fick igår tag på packboxar (efter sjukt många onödiga turer) och även en
uppgift på 1.45-1.55 dl olja... Får väl prova och se. Skall till verkstan om
en stund så jag vet svaret ikväll!
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Resultat: Gav mig på uppgiften igår, och precis som tråden kommit fram till
så blev det till att trycka ner 'pluggen' och vips så dök en låsring upp.

Bytte packboxar, fyllde på ny olja. Fick uppgift av verkstaden på bike att
det skulle vara 1.5 dl. Monterade ihop och joxade lite. Dock känns den helt
knasig... Känns som om det går alldeles för lätt.

Finns det något jag 'borde tänkt på'? Skall yttre benet luftas eller liknande? :va

1.5 dl känns rätt lite, men jag jämförde med storebror Z400 och den skulle ha
1.45 dl med samma dimension på gaffelbenen så det kanske inte är helt
orimligt.

Förslag?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top