Funderingar kring bostadsrätt

Snowman89

Guest
Låter onekligen som en stor förening med 464 lgh, men som Agile skriver, plöj genom årsredovisningarna ett par år tillbaka, är den utförd av en kompetent person så framgår det mesta där. Hur gammal är föreningen?
Den startades 1971 ifall jag såg rätt.

Är det HSB?

Krasst.. Är det en så stor förening så sköts det oftast via externa rådgivare (typ HSB eller Riksbyggen) vilket i regel är rätt bra.

Sen, om det är 400+ lägenheter så lär de ju nte ligga i samma hus. Att då göra stambyten i alla hus samtidigt är inte realistiskt, men alla i föreningen betalar för det. Vilket bvetyder att ÄVEN om pengarna inte skulle räcka, så tar DU bara kanske en tiondel av smällen.

Vart är det nånstans? Har ju letat själv i Lkpg nyligen (flyttar om 10 dar ;)).
Det är faktiskt 29st hus som ingår i föreningen. Det är Riksbygden.
Jag skickar ett PM med vilken lägenhet det är ;)
Gick löpet på lånen ut, eller bindningsperioden på räntan? BIG difference!
Bindningsperioden på räntan tror jag det var.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Tack för ett bra svar!

Föreningen verkar faktiskt vara väldigt välskött. Jag har bara kikat i bokslutet 2011-2012 men det ser väldigt bra ut. De hade bland annat 2st lån på 2,5miljon vardera som var låsta till 6% ränta, men som gick ut i somras 2012 :yoparty Så om inget otroligt händer så bör det inte bli några hyreshöjningar till nästa år i alla fall.

Däremot tyckte jag det var lite halvskumt med lånet föreningen hade. Föreningen består av 464st lägenheter. Föreningen har totalt 10miljoner i lån. Är det verkligen rimligt att föreningen har så "lite" i lån? En arbetskamrat var helt säker att jag kikat på fel siffror tills han också såg dem. Han kunde dock inte förklara hur de bara verkade ha så lite i lån..
Men är det rimligt att en så stor förening fördelad på så många hus enbart har 10miljoner i lån?
De om något bör väl tyda på en välskött förening, eller?

Vår förening har en stor summa kontanter sittandes på banken beredda till en stamrenovering, inga lån alls :D

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Föreningen är som jag skrev från 57 och med ett m2 pris på 36,50kr/mån. 100/100Mbps bredband ingår även i avgiften :).

Snowman89

Guest
Hur är utbudet här i stan? Jag är lite sugen på att flytta.

Har du en djup plånbok så är det bara att handla. Men då jag kommer från en hyresrätt och bor själv så kikar jag på mindre lägenheter.

Är man beredd att pendla eller åka en bit så finns det ju en del lägenheter som inte är alltför dyra ute i lambohov-trakten. Däremot om du vill bo nära centrum, typ gottfridsberg, så startar väl priserna kring miljonen för en 2a..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag uttalar mig bara om tapetseringen nu för det andra kan jag inte säga så mycket om förutom att stammarna från 1972 kan hålla många år till men de kan vara utdömda redan nu. Svårt att säga utan inspektion men i regel så är många byggen från 70-talet helt ok när det gäller stammar.
För mig tar det ca 15-20 timmar att tapetsera ett rum på 25kvm. Då spacklar jag alla tapetskarvar och dylikt, målar tak 2ggr, lister och foder första dagen, tapetserar andra dagen. Ska väggarna målas är det mer underarbete men det går snabbare att måla än att tapetsera.
En målare kostar väl i runda slängar 400-450kr/timme men han gör det snabbare än mig. Så i runda slängar 4-6 tusen innan rot exklusive material.
Material runt 3000kr med en tapet för 250kr/rulle.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Säljs lägenheten via mäklare så är det hans/hennes skyldighet att representera både säljare och köpare, så tveka inte att fråga mäklaren om det.

Misstaget att förlita sig på en mäklares ord har fått många att gå rejält på pumpen. En mäklare är en säljare.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Min erfarenhet är att banktjänstemän läser balans och resultatrapporter som fan läser bibeln...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du en djup plånbok så är det bara att handla. Men då jag kommer från en hyresrätt och bor själv så kikar jag på mindre lägenheter.

Är man beredd att pendla eller åka en bit så finns det ju en del lägenheter som inte är alltför dyra ute i lambohov-trakten. Däremot om du vill bo nära centrum, typ gottfridsberg, så startar väl priserna kring miljonen för en 2a..

Jag är ledsen att break it to ya´.. Men priserna ligger runt millen för mindre ettor också, men med lite lägre avgifter.

Ut mot Johannelund osv börjar priserna komma ner till 5-600´ för en etta, men Vasastan, Gottfridsberg etc är galet dyrt och har skjutit sista 2 åren bara. Allt enligt en kompis som köpt och sålt en del sista tiden och som har järnkoll på hemnet, följt massa budgivningar osv för att ha koll på vad hans lyua är värd. Men tendenserna finns i Nkpg också även om prisläget är betydligt lägre generellt.

Snowman89

Guest
Jag är ledsen att break it to ya´.. Men priserna ligger runt millen för mindre ettor också, men med lite lägre avgifter.

Ut mot Johannelund osv börjar priserna komma ner till 5-600´ för en etta, men Vasastan, Gottfridsberg etc är galet dyrt och har skjutit sista 2 åren bara. Allt enligt en kompis som köpt och sålt en del sista tiden och som har järnkoll på hemnet, följt massa budgivningar osv för att ha koll på vad hans lyua är värd. Men tendenserna finns i Nkpg också även om prisläget är betydligt lägre generellt.
Haha jo det är jag fullt medveten om. Just därför kikar jag just nu på en mindre lägenhet ute i ekholmen :)
Jag har inget emot avståndet in till centrum, frågan är bara hur området är..

Annars kan man använda sig av http://www.booli.se/ för att se vad lägenheterna slutade på för summa.

Snowman89

Guest
Jag uttalar mig bara om tapetseringen nu för det andra kan jag inte säga så mycket om förutom att stammarna från 1972 kan hålla många år till men de kan vara utdömda redan nu. Svårt att säga utan inspektion men i regel så är många byggen från 70-talet helt ok när det gäller stammar.
För mig tar det ca 15-20 timmar att tapetsera ett rum på 25kvm. Då spacklar jag alla tapetskarvar och dylikt, målar tak 2ggr, lister och foder första dagen, tapetserar andra dagen. Ska väggarna målas är det mer underarbete men det går snabbare att måla än att tapetsera.
En målare kostar väl i runda slängar 400-450kr/timme men han gör det snabbare än mig. Så i runda slängar 4-6 tusen innan rot exklusive material.
Material runt 3000kr med en tapet för 250kr/rulle.
Ah okej. Då vet jag ungefär vad det kan tänkas kosta samt hur lång tid det tar ifall man gör det själv.
Kan ju bli ett kul projekt om inte annat, även fast jag aldrig gjort det tidigare :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ah okej. Då vet jag ungefär vad det kan tänkas kosta samt hur lång tid det tar ifall man gör det själv.
Kan ju bli ett kul projekt om inte annat, även fast jag aldrig gjort det tidigare :)

Har man tid och det minsta intresse är det rätt kul att göra sånt själv, men lägg på 250% på tiden mot vad en "riktig" målare gör det på.. Minst :(

Snowman89

Guest
Har man tid och det minsta intresse är det rätt kul att göra sånt själv, men lägg på 250% på tiden mot vad en "riktig" målare gör det på.. Minst :(

Hehe jo visst är det så. Alternativt om man är snål som bara den :gnissla
Om Anders kan göra ett sånt rum på 15-20h så borde jag och en kompis förhoppningsvis kunna klara av det på 20-30h, med lite :fyllisar så kan man säkert övertala någon som gjort det tidigare att hjälpa till. Tur att det bara är en 1,5a jag kikar på. Så det blir inte så många rum som behöver fixas :D

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
De är väl sällan intresserade av att låna ut pengar till en lägenhet i en rutten förening?

Självklart inte, ta inte min kommentar allt för seriöst, enbart baserad på den erfarenhet jag själv har då jag levererat x antal rapporter för kunds räkning till banken som en gymnasieekonom hade kunnat skjuta i sank...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hehe jo visst är det så. Alternativt om man är snål som bara den :gnissla
Om Anders kan göra ett sånt rum på 15-20h så borde jag och en kompis förhoppningsvis kunna klara av det på 20-30h, med lite :fyllisar så kan man säkert övertala någon som gjort det tidigare att hjälpa till. Tur att det bara är en 1,5a jag kikar på. Så det blir inte så många rum som behöver fixas :D

Är det grogg inblandat gör jag det lätt på halva tiden :fyllisar But, results may vary :D

Snowman89

Guest
Är det grogg inblandat gör jag det lätt på halva tiden :fyllisar But, results may vary :D

Haha precis :D Nackdelen är väl ifall det blir för mycket och man vaknar dagen efter och inser att färgen tog slut halvvägs, så vi tog min burk med KTM orange på den delen...

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Bor i en BRF, huset från -72. Re-lining och renovering av badrum med kakling, flytt av brunn osv skulle ta 4 veckor... det tog 7 månader. Jag är helnöjd!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping