Funderingar kring router

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Tjenare! Har lite funderingar kring att köpa en router... Vad ska man köpa? Bör det vara samma tillverkare på både modemet och routern eller kan det vara vilket som helst? Vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand! :)

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Köpte mig själv en ny igår av D-links nya serie, DIR-635 (lillebror till den dyrare 655an).. bra pris gentomot prestanda, nedsänkt till 499kr.

Beror väl lite på, kör du IP-telefoni, trådlöst lr trådat, för över stora mängder data mellan datorerna i nätverket osv, hur snabb uppkoppling osv ?

CuTiVe

FaSt AnD FuRiOuS
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
YZF R1-06
Beror väl lite på vad du skall ha den till, men antar att du vill kunna komma åt internet trådlöst i första hand..:confused:

Skall du köra någon spelkonsoll mot den ex. xbox360 eller så.
Hur som helst tycker jag du skall satsa på en Router som klarar wireless N.
Kör själv med en Linksys wrt300N som funkar helt okej.

Glöm inte att det trådlösa nätverkskortet oxå måste klara "N" för att få ut full kapacitet.

/CuTiVe

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Köpte mig själv en ny igår av D-links nya serie, DIR-635 (lillebror till den dyrare 655an).. bra pris gentomot prestanda, nedsänkt till 499kr.

Beror väl lite på, kör du IP-telefoni, trådlöst lr trådat, för över stora mängder data mellan datorerna i nätverket osv, hur snabb uppkoppling osv ?

Kör inte IP-telefoni. Kör trådat med 8Mbit.. Men allt det där har jag koll på redan. Men bör det vara samma tillverkare på både modemet och routern eller är det skitsamma?

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Kör inte IP-telefoni. Kör trådat med 8Mbit.. Men allt det där har jag koll på redan. Men bör det vara samma tillverkare på både modemet och routern eller är det skitsamma?

Spelar ingen roll alls. Så lägg pengarna på en trevlig router :tummenupp
Kör en D-Link DGL4300 och den fungerar perfekt. Dock är den utan N-standard men det klarar jag mig utan.

FreddaGädda

Guest
Linksys är the shit.

Dede, du är den första människan jag kommit i kontakt med som haft en fungerande D-Link.
Ingen, och jag upprepar, INGEN har någonsin mig veterligen varit nöjd med sin D-Link.
Man brukar via MSN kunna avgöra vilka som har D-Link och vilka som intne har det. Ganska enkelt. De som försvinner och loggar in på nytt varannan minut, de som inte kan skicka och ta emot filer, och de som förklarar att de endast har sporadisk uppkoppling som bäst. De.. De har D-Link.
Bra att det går bra för en av er i alla fall. :tummenupp

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
kan bara hålla med.

Kan bara hålla med ovanstående. Linksys is da shit.
Fattar inte att folk fortf.. köper dlink-skiten.
Jag har heller aldrig hört någon som varit nöjd med sin dlink. Köp en linksys ( cisco) så blir du nöjd.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Linksys är the shit.

Dede, du är den första människan jag kommit i kontakt med som haft en fungerande D-Link.
Ingen, och jag upprepar, INGEN har någonsin mig veterligen varit nöjd med sin D-Link.
Man brukar via MSN kunna avgöra vilka som har D-Link och vilka som intne har det. Ganska enkelt. De som försvinner och loggar in på nytt varannan minut, de som inte kan skicka och ta emot filer, och de som förklarar att de endast har sporadisk uppkoppling som bäst. De.. De har D-Link.

Har kört DLink i flera, flera år utan några som helst av de problemen. Kör nu med en DIR-655

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Har också enbart kört d-link, har faktiskt en fullt fungerande(!) D-link 604 som körts med i flera år utan några problem alls (visserligen gick den första jag hade sönder lika fort som jag kopplade in den :gnissla, fick en ny illa kvickt men som sagt, den har fungerat lysande.)

Köpte mig dock en DIR-635 igår för att jag ville ha lite nya funktioner och den funkar klockrent hittills.

Test av lite N-routrar om det är intressant.
http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar_i_stort_test

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den absolut snabbaste och pålitligaste routern kan du bygga själv av en gammal datorn, t.ex. en P3 500Mhz, långsammare funkar det med, med två nätverkskort och programmet IpCop. Konsumentrouters i alla ära men under 3k finns det inget som slår ett gammalt härke med IpCop. Jag köpte mig ett DIR-655 efter att ha läst recensioner om dess fina prestanda - men ingen berättade att den bootar om ca 1 gång i timmen med tung trafik pålagd.

Alternativet är ett Linksys körandes en Linux-dist om man är ute efter en liten burk och inte en gammal dator.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Linksys är the shit.

Amen. Jag rekommenderar:

http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Prioriterar man stabilitet över prestanda kör man G, N är en ännu ej spikad standard. Å andra sidan kan ju firmware:n uppdateras allt eftersom.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har kört D-Link ganska länge.
Började med en DI604 för en jäkla massa år sedan. Ostabil tills man uppdaterade mjukvaran. Sen funkade den bra.
Har kört mot en DIR635 (tror jag det var) utan problem i över ett år utan omstart. Fungerade klockrent hela tiden.
4300:an går också som en klocka :tummenupp

Men jag har kanske bara haft tur :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Fördelen med t.ex. IpCop på ett gammalt härke visas bl.a. här (senaste snort-uppdateringarna) - dvs routern funkar som en primitiv men väldigt effektiv virus-blockare av t.ex. Quicktime's senast upptäckta säkerhetshål som ännu inte patchats av Apple.

Loading /var/ipcop/snort/oinkmaster.conf
Copying file from /var/log/snort/rules.tar.gz... done.
done.
Setting up rules structures... done.
Processing downloaded rules... disabled 0 enabled 0 modified 0 total=10319
Setting up rules structures... done.
Comparing new files to the old ones... done.
Updating local rules files... done.

[***] Results from Oinkmaster started 20080104 13:03:00 [***]

[+++] Added rules: [+++]

12714 - WEB-CLIENT WebEx GPCContainer ActiveX clsid access (web-client.rules)
12715 - WEB-CLIENT WebEx GPCContainer ActiveX clsid unicode access (web-client.rules)
12716 - WEB-CLIENT WebEx GPCContainer ActiveX function call access (web-client.rules)
12717 - WEB-CLIENT WebEx GPCContainer ActiveX function call unicode access (web-client.rules)
12718 - SPYWARE-PUT Hijacker side find 1.0 runtime detection - initial connection (spyware-put.rules)
12719 - SPYWARE-PUT Hijacker side find 1.0 runtime detection - hijacks search engine (spyware-put.rules)
12720 - SPYWARE-PUT Adware pestbot runtime detection - update (spyware-put.rules)
12721 - SPYWARE-PUT Adware pestbot runtime detection - purchase (spyware-put.rules)
12722 - SPYWARE-PUT Hijacker sexyvideoscreensaver runtime detection (spyware-put.rules)
12723 - SPYWARE-PUT Trackware winzix 2.2.0 runtime detection (spyware-put.rules)
12728 - WEB-CLIENT RealNetworks SMIL wallclock stack overflow attempt (web-client.rules)
12729 - WEB-CLIENT AOL Radio AmpX ActiveX clsid access (web-client.rules)
12730 - WEB-CLIENT AOL Radio AmpX ActiveX clsid unicode access (web-client.rules)
12731 - WEB-CLIENT AOL Radio AmpX ActiveX function call access (web-client.rules)
12732 - WEB-CLIENT AOL Radio AmpX ActiveX function call unicode access (web-client.rules)
12733 - WEB-CLIENT ComponentOne FlexGrid ActiveX clsid access (web-client.rules)
12734 - WEB-CLIENT ComponentOne FlexGrid ActiveX clsid unicode access (web-client.rules)
12735 - WEB-CLIENT ComponentOne FlexGrid ActiveX function call access (web-client.rules)
12736 - WEB-CLIENT ComponentOne FlexGrid ActiveX function call unicode access (web-client.rules)
12737 - WEB-CLIENT Xunlei Thunder PPLAYER.DLL ActiveX clsid access (web-client.rules)
12738 - WEB-CLIENT Xunlei Thunder PPLAYER.DLL ActiveX clsid unicode access (web-client.rules)
12739 - WEB-CLIENT Xunlei Thunder PPLAYER.DLL ActiveX function call access (web-client.rules)
12740 - WEB-CLIENT Xunlei Thunder PPLAYER.DLL ActiveX function call unicode access (web-client.rules)
12741 - EXPLOIT Apple Quicktime TCP RTSP sdp type buffer overflow attempt (exploit.rules)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Linksys är the shit.

Jag har haft två olika D-link routers. En 624+ som strulade lite i början men efter en firmwareuppgradering så var den stabiliteten själv. Det enda som återstod var att den inte tålde för många samtidiga anslutningar från exempelvis torrents. Det gäller för övrigt för många routers som är lite äldre och åtgärdades enkelt genom att sänka inställningen för max antal tillåtna anslutningar lite i torrentprogrammet.
Nu kör jag en D-link DIR-655 som klarar n-standarden trådlöst och gigabit trådbundet. Den har inte strulat en enda gång på dom 3 månader jag haft den.
För övrigt så fick DIR-655 bäst i test av M3 när dom testade n-routrar. Framför allt fick den plus för att den var stabil och snabb och inte bråkade trots många samtidiga anslutningar.

Så att påstå att D-link generellt är skit är att uttala sig utan kunskap. Köper man den billigaste modellen så kommer det givetvis att finnas risk för en del strul men det gäller ju oavsett märke. Många som gnäller har köpt den billigaste routern och tror attt dom ändå får den bästa. Det är i alla fall min erfarenhet. Vi har en D-link på jobbet som funkar utmärkt och jag har flera kompisar med d-link och alla är nöjda.

I samma test fick Linksys likvärdiga variant på pälsen ganska ordentligt. Den klarade inte konkurrensen från DIR-655. Men det är ju givetvis bara ett test av en av modellerna från respektive tillverkare.

Något som däremot brukar kunna diagnosticeras genom att kolla vilka som studsar in och ut ur msn är vilka som uppgraderat till Vista och kör trådlöst nät.
Vista i kombination med trådlöst nätverk har lett till oerhört stora problem med stabiliteten för många. Jag tror att det är där man ska börja söka.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...