Funderingar kring uppkörning

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Tjenare, min första tråd här på sporthoj! :) Jag håller på att ta A1 kort då jag bara är 17 år. Jag har övningskört sedan juni nu och börjar känna mig säker på körningen. Teoriprovet gick galant. Dock har jag endast tagit en lektion på körskola och jag har uppkörning privat hos trafikverket om 2 veckor. Anledningen till att jag inte bokade hos trafikskolan var för att jag får känslan av att de kommer kugga mig eftersom att jag endast tagit 1 lektion. Nu till stora frågan.

Är det någon skillnad på att köra upp hos trafikverket respektive körskola?
Är det omöjligt att klara uppkörningen med endast 1 lektion?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hej kul att du håller på med kortet! :tummenupp

Om du undrar om det skiljer sig att köra upp privat eller via skola så nej.

Helt omöjligt att svara på.

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Jag klarade uppkörningen på första försöket för typ tre veckor sedan:banana så grymt skönt:yoparty
Men jag körde inte en enda lektion på körskolan. Men jag hade en bra lärare som gav bra tips!
Tror inte det handlar om körskolan eller inte körskolan. Endast din körning är viktig.
Lycka till!

Last edited:

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Jag klarade uppkörningen på första försöket för typ tre veckor sedan:banana så grymt skönt:yoparty
Men jag körde inte en enda lektion på körskolan. Men jag hade en bra lärare som gav bra tips!
Tror inte det handlar om körskolan eller inte körskolan. Endast din körning är viktig.
Lycka till!

Tack så mycket, det jag ville höra. Att det faktiskt är möjligt att det går vägen utan en massa lektioner.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Hej kul att du håller på med kortet! :tummenupp

Om du undrar om det skiljer sig att köra upp privat eller via skola så nej.

Helt omöjligt att svara på.
A: Ja, min erfarenhet är att det är hårdare krav på privatister. Haft ett flertal elever som handledare både bil och MC.
B: Nej, det är inte omöjligt. Jag har varit handledare till flera st. som tagit mc-kort utan en enda lektion på körskola. Men du måste veta exakt vad man tittar på i bedömningen när du kör i trafiken. Det är oftast där man blir kuggad, om man nu inte missar totalt i manöverbanorna, men dom kan man ju nöta timtal på så det sitter.

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Tog mitt kort i sommras utan en enda körlektion och ynka 20 mils övningskörning:rolleyes: dock träna ja manöverbanor på gatan flitigt! Så ja de går:yoparty lycka till:)

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Sen är det också så att trafiken är nog den du kuggar på, om du kuggar..

Jag tyckte jag va grym som fan i trafiken. Men sen när jag körde upp... Ojoj vad man blir osäker. Framförallt så missar man, iaf jag,hastighetsbegränsningarna. Även fast jag kört i och omkring min stad i hela mitt liv så blir man sjukt osäker.
Mitt tips till trafiken är: håll upp blicken och se efter skyltar! Mindre fel hade iaf min uppkörare överseende med.

hoppas det går vägen för dig!

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
A: Ja, min erfarenhet är att det är hårdare krav på privatister. Haft ett flertal elever som handledare både bil och MC.
B: Nej, det är inte omöjligt. Jag har varit handledare till flera st. som tagit mc-kort utan en enda lektion på körskola. Men du måste veta exakt vad man tittar på i bedömningen när du kör i trafiken. Det är oftast där man blir kuggad, om man nu inte missar totalt i manöverbanorna, men dom kan man ju nöta timtal på så det sitter.

A: Att de personligen är hårdare emot privatister kanske stämmer men så skall det ju egentligen inte vara. Så länge du har kunskapen rent teoretiskt och praktiskt så skall de ju inte spela någon roll från vilket håll du lärt dig allt? Jag körde upp som privatist och märkte inte av att de var hårdare emot mig än andra.
B: Det är klart att folk har tagit kortet utan en enda lektion men jag antog att TS undrade om HAN kommer klara uppkörningen på EN lektions erfarenhet vilket är helt omöjligt för någon som inte sett TS köra att avgöra. Eller har jag fel?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
B: Det är klart att folk har tagit kortet utan en enda lektion men jag antog att TS undrade om HAN kommer klara uppkörningen på EN lektions erfarenhet vilket är helt omöjligt för någon som inte sett TS köra att avgöra. Eller har jag fel?
Nej, jag gjorde exakt samma reflektion.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Jojo, Med enbart 1 lektion och ingen privat övningskörning så kan man nog anta att det i stort sett är omöjligt. Framförallt för en 17-åring. Dom brukar vara extra hårda mot A1-tagare. Min erfarenhet. Men jag antog att TS körde privat med handledare.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vad jag vet i ämnet är att förr så blev fler privatister underkända när de många gånger bedömdes sakna den utbildning som man fått på en trafikskola.Och har man bara gått en endaste gång på körskola så måste man nog ha kontakter med högre makter för att klara sig igenom den uppkörningen.Men prova vetja nu när du väl fått en tid. :crash

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Vad jag vet i ämnet är att förr så blev fler privatister underkända när de många gånger bedömdes sakna den utbildning som man fått på en trafikskola.Och har man bara gått en endaste gång på körskola så måste man nog ha kontakter med högre makter för att klara sig igenom den uppkörningen.Men prova vetja nu när du väl fått en tid. :crash
Glömde att svara. Men det gick!

Sen blev det bilkörkort utan någon lektion alls, så hjälp av högre makter behövs ej, hehe :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning