funderingar kring uppkörningen!!

Snowman89

Guest
fick idag reda på att jag har uppkörning på onsdag kl 9 och dom på körskolan sa att jag MÅSTE köra med deras motorcykel, stämmer med? isåfall varför måste man köra upp på deras cykel?

har man fler chanser på sig på dom olika delmomenten på kryp/högfart och bromsningen eller är de så att misslyckas man en gång så e man körd?
hur är det med hastigheten i krypbanan då med 4koner måste man i princip stå still eller går de bra om de går 5-6km/h och man slirar på kopplingen?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Snowman89 skrev:
fick idag reda på att jag har uppkörning på onsdag kl 9 och dom på körskolan sa att jag MÅSTE köra med deras motorcykel, stämmer med? isåfall varför måste man köra upp på deras cykel?

har man fler chanser på sig på dom olika delmomenten på kryp/högfart och bromsningen eller är de så att misslyckas man en gång så e man körd?
hur är det med hastigheten i krypbanan då med 4koner måste man i princip stå still eller går de bra om de går 5-6km/h och man slirar på kopplingen?

Låter som skitsnack.
Verkar mest som dom vill tjäna pengar.
Jag körde upp på min dt-125a.
Och dom 2 andra körde också sina egna cyklar.

Du får nog bara 1 chans igentligen.
Men du får ju värma upp innan typ.

Dock så fick båda 2 andra ja körde upp flertalet chanser då dom misslyckades på garagevändningen dom första försökena.

Dom har väll ändrat reglerna tills iår, vet inte riktigt hur banan ser ut längre.
Men helt klart skaru nog slira på kopplingen.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Körde nyss upp själv, om provledaren tycker att du verkar ha kontroll, då kan du få flera chanser, om provledaren är på det humöret vill säga, en tjej som körde upp samtidigt som mig fick köra kryp två gånger, då gick det bra, sen sket det sig för henne i trafiken, men det är en annan historia. Köra upp på egen hoj går fint, trafikskolan snackar skit där.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Snowman89 skrev:

De där med att du måste ha deras hoj köper jag inte heller riktigt....men de kanske har att göra med försäkringar osv. eftersom du är anmäld till VV av körskolan (de kan då ha ökat ansvar för dig).

De brukar variera rätt kraftigt hur mycket "fel" man får göra på uppkörningen men tar man det bara lungt och inte kastar in handuken om de skulle gå dåligt....de ser VV snubben och då är man illa ute.

Ja menar det är ju bättre att sätta ned en fot än att lägga hojen om de skulle börja gå åt pipan sen ute i "verkligheten".....osv.

Krypkörningen ska gå i gångfart så håll upp blicken och tänk inte och titta inte ned så mycket å leta efter konerna....balansera hastigheten genom att sänka farten lite med hjälp av frambromsen och öka genom att släppa lite på kopplingen (minska lite på bromsen ovh vice versa).

Gasen använder du väldigt lite, i starten så att du kommer iväg, sen i med frambromsen och hitta rätt hastighet och sen korrigera med kopplingen.....när du svänger så ger du lite gas och håller blicken dit du ska redan innan du gjort svängen......hade lite svårt med blicken först men sen när du fått in den tekniken så blir allt kanon lätt...

Tänk oxå på att när du kör höghastighetsbanan så ta i för kung och fosterland....du kan svänga sjukt mycket mer än man tror (tänker på undanmanöver i början).

Lycka till!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kör du upp via skolan kör du upp med deras hoj, åtminstonde om dom säger det

Dom vill inte ha massa skit som kan uppkomma med din cykel, dom vet ju inte hur pålitlig den är. Dessutom har dom förmodligen ingen lust att "besiktiga" den

Snowman89

Guest
Ljunghusen skrev:
Kör du upp via skolan kör du upp med deras hoj, åtminstonde om dom säger det

Dom vill inte ha massa skit som kan uppkomma med din cykel, dom vet ju inte hur pålitlig den är. Dessutom har dom förmodligen ingen lust att "besiktiga" den
meeen, finns inte en chans att jag kommer klara några test med deras skit cykel, iof lika som min men koppling och bromsar är SKIT KASSA, frambromsen tar knappt alls, 0 tomgång, konstig koppling, den är helt slut :4skrika :gnissla

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Snowman89 skrev:
meeen, finns inte en chans att jag kommer klara några test med deras skit cykel, iof lika som min men koppling och bromsar är SKIT KASSA, frambromsen tar knappt alls, 0 tomgång, konstig koppling, den är helt slut :4skrika :gnissla

Klart att du får köra upp på egen hoj om du vill, om den är skattad och bes så, finns inget som säger att du inte får, däremot tror jag de är lättare att ha körskolans hoj då du förmodligen är van vid den även fast den värkar vara risig, men de är ju klart att du får ha din hoj om du vill, körskolan har ingen rätt att tvinga dej använda deras hoj.

Snowman89

Guest
Saabmosare skrev:
Klart att du får köra upp på egen hoj om du vill, om den är skattad och bes så, finns inget som säger att du inte får, däremot tror jag de är lättare att ha körskolans hoj då du förmodligen är van vid den även fast den värkar vara risig, men de är ju klart att du får ha din hoj om du vill, körskolan har ingen rätt att tvinga dej använda deras hoj.
körskolan har lika hoj som mig fast deras är MYCKET sämre skick, ska ner och höra med dom imorrn, självklart är den skattad och besiktad!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Saabmosare skrev:

Körskolan bestämmer nog tyvär.. Han kör ju upp med dom

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Ljunghusen skrev:

Kan dom ju inte, annars om du inte får så boka en privat uppkörning istället.

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Ljunghusen skrev:
Klart dom väljer själva! Du kör ju med dom på deras krav

Ja det är väll självklart att de bestämmer om du kör upp med skolan och på deras tider.

Snowman89

Guest
Ljunghusen skrev:
men varför egentligen?
förstår att dom kanske tycker så eftersom då vet dom att man har en "bra" cykel (inte min körskolan....)
men det är väl mitt eget val om jag vill köra med min cykel som kanske inte är lika bra men i det här fallet är min mycket bättre än körskolans, ska ner och höra imorrn hur det blir

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
ingen för tillfället
Tudor_66 skrev:
Körde nyss upp själv, om provledaren tycker att du verkar ha kontroll, då kan du få flera chanser, om provledaren är på det humöret vill säga, en tjej som körde upp samtidigt som mig fick köra kryp två gånger, då gick det bra, sen sket det sig för henne i trafiken, men det är en annan historia. Köra upp på egen hoj går fint, trafikskolan snackar skit där.

På min uppkörning var det endel killar som fick upp till 4 försök på lågfatsdelen... själv klarade jag den galant på första försöket ;P
men på högfatsdelen råkade jag låsa bakbromsen hela 50 bromsningen, utan att jag märkte det... men det gick ju bra ändå! Det var uppkörningskillen första dag på jobbet, så jag tror han var lite snäll :tummenupp

Alla hade egna hojjar tror jag...
jag tror man ska få ha egen hoj, kan väll inte uppkörningskillarna bestämma från gång till gång...? :va

Snowman89

Guest
zippo skrev:
På min uppkörning var det endel killar som fick upp till 4 försök på lågfatsdelen... själv klarade jag den galant på första försöket ;P
men på högfatsdelen råkade jag låsa bakbromsen hela 50 bromsningen, utan att jag märkte det... men det gick ju bra ändå! Det var uppkörningskillen första dag på jobbet, så jag tror han var lite snäll :tummenupp

Alla hade egna hojjar tror jag...
jag tror man ska få ha egen hoj, kan väll inte uppkörningskillarna bestämma från gång till gång...? :va
tycker inte det heller, nu kör jag ju inte för körskolan längre utan nu är det ju vv som jag kör för så då borde ju dom bestämma

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Kör med din egen hoj, det gjorde jag även fast körskolan hade beställt uppkörningen. Glöm bara inte att ta med registreringsbeviset och id-kort lr pass eller liknande.

lycka till :tummenupp

Last edited:

dj_flovar

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
HONDA NSR 125R kawasaki z500
kör med din egen hoj du har två chanser .....
varva den som fan i manöver provet så tror dom att du kör i 50 km/h

Snowman89

Guest
Färjestad skrev:
Kör med din egen hoj, det gjorde jag även fast körskolan hade beställt uppkörningen. Glöm bara inte att ta med registreringsbeviset och id-kort lr pass eller liknande.

lycka till :tummenupp

tackar, gick jättebra att köra med egen cykel, tydligen visste hon vi pratade med tidigare inte riktigt...
räcker det med att ta med den del där kw står?
alltså inte där det står vem som äger den osv men den där kw och regnummer/ramnummer står?

kl9 då gäller det då...
var ute och körde lite koner med lågfart nyss, körde 3ggr från varje håll satte alla :D så hoppas att det ska gå bra!

dj_flovar skrev:
kör med din egen hoj du har två chanser .....
varva den som fan i manöver provet så tror dom att du kör i 50 km/h
behöver inte varva, klarar den ändå ;) :D :D :D

Snowman89

Guest
coolrob skrev:
lycka till du får berätta hur det gick imorgon :tummenupp
sitter och halvt skakar nu :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla
ska duscha och äta frukost sen ska jag ut sen liten sväng sen bär det iväg till körskolan :4skrika :galen

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy