Funderingar mellan 600 och 1000cc

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Jag går och funderar på byta hoj för säsongen och har klämt lite på en ZX-6r.
Jag har dock inte hunnit med någon provkörning än, pga att vädret i Norrland inte riktigt tillåter sånt på ett par veckor.

Men hur som helst.

Som gammal touringåkare och nu, sedan 2 år motardpilot, så har jag lite dålig koll på sport.

Hur är 600cc i jämförelse med 1000cc för någon som mig, som till 95% kommer köra gata/landsväg?
Funkar det med längre körningar, på ca 20-30 mil utan att man vill gå upp ett par hundra cc till? Varvar dom ihjäl sig? :rolleyes:

Jag ska givetvis ut och testköra allt jag kommer över när våren behagar stämpla in.

Tack för kommentarer!

//N
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Sport 600 passar bäst på bana men funkar ju såklart i trafiken. Det blir mer varvande och växlande vilket är kul på sitt sätt men samtidigt mer tröttsamt. Är det inte någon kostnadsskillnad skulle jag nog rekommendera 1000 eller ännu mer typ blackbird eller så om du tänker touringåka.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Dom varvar absolut inte ihjäl sig. Du kan åka precis lika långt på en 600 som en literklubba, men du får växla lite oftare. Att påbörja en omkörning av framförvarande på 6:an (om ni håller samma fart) kan bli segt, men bara att kugga ner två och gasa så rör det på sig. Sen har ju en literhoj självklart ett helt annat vrid och toppfart, och är även rymligare för större förare,men en 600 är iaf ingen begränsning på hur långa dagsetapper man kan köra.

Varva och växla-köp 600
Köra om på 6:an och maxa närmare 300-köp 1000..

Båda är trevliga på sitt sätt.. :tummenupp

Edit: på bana kör iaf. jag hellre 600:an
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
600 radfyra för vardagsåka är det lilla jag kört svintråkigt. Köp en 1000 annars kommer du bli galen på allt varvande i längden. En 600 r4 är fan död i botten jämfört med en 600 stånka.
 

sportbike

Guest
En 600 får du piska om det ska hända nåt.
En 750 har bättre vrid och ytterligare lite mer effekt på topp, min favorit.
Åker du mest landsväg så välj en tusen, du kommer att älska vridet och pulvret hela vägen ut på mätarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man bara transporterar sig behöver du sällan växla ner.Vid omkörning tittar du lite längre fram och anpassar farten så du inte behöver slå av så mycket i väntan på fritt från möte.
Vid gatkörning dar en 1000 mindre soppa. Tyvärr drar den mer däck, 20-50% kanske, pga. att det är lätt att gasa mer än man "behöver".
Tycker nog att 600 har roligare effektutveckling, snärtigare liksom.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Kolla upp föräkringspriser också. Tror att det kan skilja en del mellan en sexhundra och en tusenkubikare.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
beror ju lite på vilken årsmodell du ska ha men har du klämt på en zx6a så kan du gott klämma vidare tills du kommer till en zx10a, ungefär samma chassi och mer kraft än man kan önska, min gamla 04a var helt fantastisk att åka på, kortare hjulbas än polarens r6a också så rätt smidig får man ju säga..:tummenupp
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Kolla upp föräkringspriser också. Tror att det kan skilja en del mellan en sexhundra och en tusenkubikare.

Som jag förstått de så går väll försäkringen upp ett par lappar när man säger 1000cc åt försäkringsbolaget.
Men så fort vädergudarna sopat bort de sista skiten på vägarna, så ska jag ut och provköra allt ja kommer över. =)

Bäst vore om man hade råd att ha kvar både motarden och köpa sporthoj, men jag har svårt att tro att sambon skulle gilla den idén.. :va
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Varför inte en 0.9 liters.? Sjukt förmånlig försäkring med mer pulver än man behöver :)
Snakker om ZX9R :krama

good at many things, but gods at nothing. typ :Bugar
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Gixxer 750 is da shiiiat :tummenupp

600:a chassi, fast med ca 25-30 hk mer motor.
Kanon på bana, och funkar ypperligt på gata också.

Alltid kul vetskap o ha det värsta (1000cc), men hur många kan använda dom 180-200 hk till max...? (Oj nu blir det disskutioner igen) :D
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vänta till det går att provköra, och provkör.

Subjektivt så det ryker om det men jag skulle aldrig befatta mig med en 600 R4 på landsväg när det finns 1000.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Finns ingen egentlig anledning till att du ska välja en 600cc om det bara är gatkörning det handlar om och gällande försäkring så har de samma försäkringsklass så några stora pengar är det inte tal om i skillnad!

Du kommer garanterat att tröttna på din 600cc efter ett par mil på norrländska vägar men literklubban är svårare att tröttna på samt att det här med växlingarna inte är överdrivet. Du måste växla hela tiden och skulle du av någon märklig anledning skjutsa någon så blir det lite löjligt med det dåliga bottendraget.

Att en 600cc på något sätt skulle vara snällare är bara skitsnack då du verkligen måste hetsa den då du står på lite vilket du inte behöver göra med 1000cc!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
600cc är sjukt mycket mer underhållande på gata än 1000cc, i alla fall för mig. Att ligga och nöta kurviga vägar med en 1000cc sporthoj är rätt trist jämfört med an 600cc. 1000-kubikaren är större och trögare i kurvorna och helt ärligt "för" snabb för att vara riktigt rolig på gatan. Det finns inte många ställen att varva ur en sådan hoj på gata (förutom spikraka vägar) när 2:ans växel sträcker sig till runt 200km/h.
En 600cc känns mycket rejsigare, du kan kasta runt den smidigt på kurviga vägar, och framförallt: du kan varva ur den hyfsat aggressivt utan att nå sinnessjuka hastigheter på några sekunder.

Visst, till och från jobbet kan det vara skönt med lite mer bottenstyrka i motorn, men det var inget som störde mig speciellt mycket på 600:an. En 600cc accar bättre på 6:ans växel än de flesta bilar gör på fullt spett, så att köra om utan att växla ner upplevde jag sällan som något problem. Det bästa med 1000-kubikaren vid längre körningar anser jag är det lägre varvtalet i landsvägshastighet.

Hojarna jag har ägt är förresten R6 -01 och R1-07.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bar att du inte ändrat dig sen senaste 1000-600 tråden Fred00 :)

1000-600=400 dvs antalet växlingar sparade per km
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Äh, kom igen, 600a är ju heeelt värdelöst. Slö som en påse potatis och inget drag. Näfan, allt under tusen är fan töntigt och enbart för tjejer och förlorare! Du kommer tröttna direkt på en 600a och det är mycket svårare att dra snuten!
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Äh, kom igen, 600a är ju heeelt värdelöst. Slö som en påse potatis och inget drag. Näfan, allt under tusen är fan töntigt och enbart för tjejer och förlorare! Du kommer tröttna direkt på en 600a och det är mycket svårare att dra snuten!

Motarden har bara 600.. :rolleyes:

Nä jag blev bara tvungen att skriva något som svar på att allt under 1000 är för tjejer och förlorare.
Motard / Sport går knappt att jämföra.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top