Funderingar mellan 600 och 1000cc

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
har haft tl1000r riktigt bra vrid som en stångka ungefär gick upp på bakhjulet på gas vid 4000varv mycket nöjd vid landsvägs körning.

har köpt en 1100 med ännu mer vrid nu.

du kommer att vilja ha vridet efter ett tag om du köper 600:an.
tänk på att vissa 1000cc inte räknas som värsting hojar o e hyfsat billiga o försäkra.

körde gsxr 1000-09 förra året vilken skillnad på draget över 200,+
att bromsarna var helt sjuka höll på att slå runt bromsade ju som med den gammla 98:an.

cc är det som gäller.:tummenupp
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Motarden har bara 600.. :rolleyes:

Nä jag blev bara tvungen att skriva något som svar på att allt under 1000 är för tjejer och förlorare.
Motard / Sport går knappt att jämföra.

Prova en 600 r4, gillar du det så grattis kör på.
En 1000 eller 600 stånka behöver man inte varva ur som fan för att det ska röra på sig.
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Gixxer 750 is da shiiiat :tummenupp

600:a chassi, fast med ca 25-30 hk mer motor.
Kanon på bana, och funkar ypperligt på gata också.

Alltid kul vetskap o ha det värsta (1000cc), men hur många kan använda dom 180-200 hk till max...? (Oj nu blir det disskutioner igen) :D

:tummenupp:tummenupp

Håller med, lagom hoj, funkar bra på bana och på landsväg.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Finns väl gasregulator aka gashandtag även på 1000cc. Poängen är att man köra på ett trevligt sätt, inte vara mästare på att hantera en 1000 på toppvarv. Trådskaparen verkar vara en vuxen människa som vill åka bekvämt. Tips kolla på en fazer 1000 eller en vfr 800, trevliga och med vettig prissättning/försäkring.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Finns väl gasregulator aka gashandtag även på 1000cc. Poängen är att man köra på ett trevligt sätt, inte vara mästare på att hantera en 1000 på toppvarv. Trådskaparen verkar vara en vuxen människa som vill åka bekvämt. Tips kolla på en fazer 1000 eller en vfr 800, trevliga och med vettig prissättning/försäkring.

vi pratar sporthoj, inte gubbsporthoj.. :arsele
 

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Svenljunga
Hoj
KTM 690 SMC R
BUMP! Håller med! :tummenupp för 600

600cc är sjukt mycket mer underhållande på gata än 1000cc, i alla fall för mig. Att ligga och nöta kurviga vägar med en 1000cc sporthoj är rätt trist jämfört med an 600cc. 1000-kubikaren är större och trögare i kurvorna och helt ärligt "för" snabb för att vara riktigt rolig på gatan. Det finns inte många ställen (förutom spikraka vägar) att varva ur en sådan hoj på gata när 2:ans växel sträcker sig till runt 200km/h.
En 600cc känns mycket rejsigare, du kan kasta runt den smidigt på kurviga vägar, och framförallt: du kan varva ur den hyfsat aggressivt utan att nå sinnesjuka hastigheter på några sekunder.

Visst, till och från jobbet kan det vara skönt med lite mer bottenstyrka i motorn, men det var inget som störde mig speciellt mycket på 600:an. En 600:a accar bättre på 6:ans växel än de flesta bilar gör på fullt spett, så att köra om utan att växla ner upplevde jag sällan som något problem. Det bästa med 1000-kubikaren vid längre körningar anser jag är det lägre varvtalet i landsvägshastighet.

Hojarna jag har ägt är förresten R6 -01 och R1-07.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Finns väl gasregulator aka gashandtag även på 1000cc. Poängen är att man köra på ett trevligt sätt, inte vara mästare på att hantera en 1000 på toppvarv. Trådskaparen verkar vara en vuxen människa som vill åka bekvämt.

Ohh.. Tack! :)

Nä att lalla posera vid kiosken eller köra ifrån poliser är inte riktigt min grej.
Jag vill ha en skön sporthoj med vrid i om jag ska byta.

Något att kunna finåka 20 mil för en kvällsfika med om lusten faller på, släppa lös på motorvägen när jag är på de humöret och som känns smidig nog att inte behöva växla ihjäl sig på om det bjuds på kurviga lantvägar..

Oj.. nu kanske jag krävde mycket :tungan
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Övervägt v-twin?

Ska man vardagsanvända en MC så är både 600cc och 1000cc sporthojar rätt kass om du frågar mig. Visst, de är snygga, snabba och dyra men inte så mycket mer.

Fråga dig själv vad du vill använda hojen till och välj därefter.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kör idag en 600 rad 4 och att de skulle vara döda i botten eller mellanregistret stämmer naturligtvis inte. Precis som Fred00 skriver klipper du samtliga 4-hjuliga fordon på nästan samtliga växlar och varv. Det är dessutom fantastiskt att slänga runt en 600 på kurviga vägar jämfört en literhoj och i min bok är det detta som är kul med att köra hoj, inte ligga på tanken och köra 275 km/h på en spik rak E4.

MEN...600-kritikerna har rätt! Förr eller senare tröttar man lite på 600:a och vill uppåt, främst för att det saknas lite vrid och lite topp. Men det är betoning på "lite". Därför sällar jag mig till 750-gänget. Jag menar att detta är den perfekta kompromissen. GSX-R 750 känns som en literhoj med ett 600 chassie, vilket gör att du hänger med alla hoj rakt fram och du slipper slita som ett djur om vägen börjar svänga.

Försäkringsmässigt är det skit samma. Bolagen stoppar in i stort sett alla RR-hojar oavsett kubik i samma försäkringsklass, eftersom körstilen brukar vara densamma på RR-hojar och personskador, inlösenpris och kåpreparationer skiljer sig inte mellan olika kubikstorlekar.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Ohh.. Tack! :)

Nä att lalla posera vid kiosken eller köra ifrån poliser är inte riktigt min grej.
Jag vill ha en skön sporthoj med vrid i om jag ska byta.

Något att kunna finåka 20 mil för en kvällsfika med om lusten faller på, släppa lös på motorvägen när jag är på de humöret och som känns smidig nog att inte behöva växla ihjäl sig på om det bjuds på kurviga lantvägar..

Oj.. nu kanske jag krävde mycket :tungan

Låter som att det är en hajabyza tyrbo du ska ha!! Allt annat är för knarkare och pedofiler.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har haft zx6r och r6, helt underbara cyklar. Snabba o kvicka. Kassa i stan pga växling mellan ettan o tvåan hela tiden. Tokhärlig effektpuckel vid 12k varv, som en hästspark!

Obekväma för längre, därför köpte jag r1 04, kommer ALDRIG att köra annat än 1000 igen. Fan vad gött vrid o kräm det är! Rymlig som fan, åker som en kung, även långa sträckor.

600cc är underbart, men 1000cc är fantastiskt!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mest gata/landsväg: 1000
Mest bana: 600

Nu finns det grader i helvetet såklart men generellt tycker jag hojar som R6, zx6r, gixxer 600 mfl kräver en förare som är mer "på" för att vakna till liv. Skitkul på bana men för all annan körning är det bara tröttsamt.

Detsamma gäller motarder...körde KTM 640 förra sommaren och det var väl kul -i korta doser. Men jag saknade moset -ofta

Blir aldrig något mindre än 1000 kubik för mig i fortsättningen och gärna två cylindrar i vinkel:tummenupp
 
Last edited:

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
fan vilken onödig jävla fråga och ställa på ett sånt här dårhus ;)
du kommer ju få 1000 olika svar från alla fanboys

så vad väljer du?
600 eller 1000 ?

går du på vad folk skriver här så är du rätt pantad

ett tips:
provkör och välj den som du tycker passar bäst
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Visst, till och från jobbet kan det vara skönt med lite mer bottenstyrka i motorn, men det var inget som störde mig speciellt mycket på 600:an. En 600cc accar bättre på 6:ans växel än de flesta bilar gör på fullt spett, så att köra om utan att växla ner upplevde jag sällan som något problem. Det bästa med 1000-kubikaren vid längre körningar anser jag är det lägre varvtalet i landsvägshastighet.

Hojarna jag har ägt är förresten R6 -01 och R1-07.


Jag tror att jag skulle ha svårt att dra en KIA på 6ans växel i landsvägsfart
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag tror att jag skulle ha svårt att dra en KIA på 6ans växel i landsvägsfart
Här är accelerationssiffror från Motorrad för 6:ans växel på en ZX-6R -09:

60 - 100 km/h 4,3 s
100 - 140 km/h 4,5 s

100-140km/h på 4.5 sek är ungefär vad en BMW M3 med 321hk gör på 3:ans växel. 60-100km/h på runt 4 sek är ungefär vad en 200hk sedan gör vid fullt spett.

Din hoj är bara någon sekund långsammare i varje intervall, så om du har problem med att dra en KIA när du ligger på 6:an så är det nog något fel på den.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top