Funderingar och frågor om att bygga en Café Racer

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tjena! Då jag sålt min 125a och är nu sugen på något större. Är nu väldigt sugen på en Café Racer och har då lite frågor, ifall det är någon idé eller om man helt ska glömma detta. Planerna är att bygga om en Honda CB750 till en Café Racer. Hade då tänkt beställa tank och säte(Dolphin Gas tank and seat Combo), avgassystem(4 into 4 full Stainless Exhaust) och gaffelskydd(BCR's Stainless Steel Fork Cover Kit) från http://www.benjiescaferacer.com. Detta är såklart inte allt som skall köpas utan saker som styre, lampa, instrumentering m.m. Frågorna är flera och de kommer här:

1. (Största och viktigaste) Kommer man behöva omregistrera den då jag bytt ut tank och bakdel?
2. Kommer jag behöva en battbox(http://www.benjiescaferacer.com/battbox.html)?
2. Då grejerna jag pratat om tillverkas i USA, går det att få hit dem? Isåfall, blir det väldigt dyrt?

Väldigt tacksam för hjälp! Är inte alls insatt i det här med hojbygge så be nice:p:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Flyttade tråden til CR/SF-forumet då det inte var en tråd om ditt hojbygge eller tja du hade inte en hoj att bygga om ännu, utan hade bara lite frågor runt omkring det hela. :)

1. Så länge man inte ändrar om saker i chassit så borde man inte behöva registrera den som ombyggt fordon.
2. vart du placerar batteriet är väl upp till dig själv. I bakdelen funkar ju men det blir iofs lite mer högplacerad vikt på hojen.
3. Import från USA är oftast pris+frakt + moms&tull. Sök lite på usa import så borde du få upp några trådar om det här på SH.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tackar för hjälpen! Skall kolla runt lite mer här på forumet då.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
igentligen ska den regbesiktigas bara. skriva in annan tankvolym. typ strax över tusingen med viktkollen har jag för mig.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
igentligen ska den regbesiktigas bara. skriva in annan tankvolym. typ strax över tusingen med viktkollen har jag för mig.

Hur menar du med viktkollen? Strax över 1000 kr för allt det eller...? Förstår inte:p
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag passar på att hoppa på den här tråden...

Det verkar som att de flesta bygger sina caferacers på gamla Honda CB 70-talsmaskiner.
Finns det några generella för och nackdelar mellan de olika modellerna (500-750) när man skall bgga en caferacer?
Finns det någon bra hemsida typ "Honda CB for dummies" där man kan läsa på om skillnaderna mellan årsmodellerna? Det blir ju lite lättare när man letar objet om man vet vilken årsmodell som hade vilken tank etc..
 

eter242

Rävas MC
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
HARLEY-DAVIDSON FXSTBI, XVS1100, Crescent Compact
Bikez.com listar ganska många modeller av hojar...olika märken och årsmodeller också...dock kan den vara lite slö och ofullständing ibland...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hur menar du med viktkollen? Strax över 1000 kr för allt det eller...? Förstår inte:p

dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..
 
Last edited:

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..

Okej, Vad är sfro-bes? Vad är det för skillnad på det, reg-bes och vanlig besiktning? Annars, tack så mycket för hjälpen!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mmhmm! Men du, har dom verkligen koll på om man bytt till en annan tank å småjox på en vanlig bes? Tycker dom brukar vara rätt väck och inte ha nån direkt koll på annat än LJUDNIVÅ, lampor och glapp i hjullagren?

dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Instämmer med föregående talare!

Jag tänker spela dum som fan.. det värsta du kan åka på är ju att "återställa" och sen besikta om. Jag har byggt allt i mitt bygge så att det går att "reversera" inför en besiktning. Att pröjsa 3 lax för att en snubbe skall kolla på min hoj i 5 min och konstatera att det mesta kommer från en R1:a tänker jag då fan inte betala för. Att dessutom ev. åka på att få den inskriven som en 09:a med allt vad det innebär i premiehöjning är bara att glömma.

Min gamla CB900 som enligt mig är ett betydligt mkt bättre utgångsmaterial till Cafébygge hade jag inga probs att besikta, och den var rätt så ombyggd.

Ställ dig följande frågor innan du börjar bygga:

- Vad får det kosta?
- Hur lång tid får det ta?
- Vad skall du använda hojjen till?
- Hur kör du (som en gubbe, aktivt etc)

Välj sedan utgångsobjekt därifrån!

Kör hårt! Vi supportar så gött vi kan!
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Instämmer med föregående talare!

Jag tänker spela dum som fan.. det värsta du kan åka på är ju att "återställa" och sen besikta om. Jag har byggt allt i mitt bygge så att det går att "reversera" inför en besiktning. Att pröjsa 3 lax för att en snubbe skall kolla på min hoj i 5 min och konstatera att det mesta kommer från en R1:a tänker jag då fan inte betala för. Att dessutom ev. åka på att få den inskriven som en 09:a med allt vad det innebär i premiehöjning är bara att glömma.

Min gamla CB900 som enligt mig är ett betydligt mkt bättre utgångsmaterial till Cafébygge hade jag inga probs att besikta, och den var rätt så ombyggd.

Ställ dig följande frågor innan du börjar bygga:

- Vad får det kosta?
- Hur lång tid får det ta?
- Vad skall du använda hojjen till?
- Hur kör du (som en gubbe, aktivt etc)

Välj sedan utgångsobjekt därifrån!

Kör hårt! Vi supportar så gött vi kan!

Okej, då jag inte haft MC så länge så är jag ganska grön. Har som tur är en far som är väldigt händig med motorer och sånt så:p Grejerna som jag vill beställa från den hemsidan görs efter ens motorcykel så de kommer ha samma fästen och så, så det kommer inte vara något problem att byta tillbaka om det behövs.
Vad menar du med "få den inskriven som en 09:a"?

vad är det för skillnad mellan en CB 900 och en CB 750(som jag tänkt bygga om isåfall) förutom, såklart, kubiken?

Då jag, just nu iallafall:p, inte vill ha någon annan hoj än en CafeRacer så får det kosta, men såklart inte hur mycket som helst. Vad kostade din på ett ungefär?
Det är ju klart man vill ha den klar så fort som möjligt men det får ta den tid det tar helt enkelt.
Vad ska man ha en motorcykel för om man inte skall köra den;):p?
Med min 125a körde jag väldigt aktivt, men sålde den då jag behöver pengar och skall in i lumpen så. Den kommer inte stå och samla dam, utan den skall få röra på sig kan:p:)

Tackar:) Känns skönt att veta!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mmhmm! Men du, har dom verkligen koll på om man bytt till en annan tank å småjox på en vanlig bes? Tycker dom brukar vara rätt väck och inte ha nån direkt koll på annat än LJUDNIVÅ, lampor och glapp i hjullagren?

förmodligen inte men om man vill göra de riktigt så :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
förmodligen inte men om man vill göra de riktigt så :)

Förvisso lite charmigt att ha ett reg bevis där det står "amatörbyggt fordon". Om det nu står så?

Kan man vara lite mer stolt över sitt verk än att kalla det för Honda eller nåt annat dumt påhitt! =)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Förvisso lite charmigt att ha ett reg bevis där det står "amatörbyggt fordon". Om det nu står så?

Kan man vara lite mer stolt över sitt verk än att kalla det för Honda eller nåt annat dumt påhitt! =)

de står nog bara om man sfro besiktigar.. detta står på typ "övrigt" :D
 

Realrocker

Still young and crasy!!!!!!
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Ljusdal
Hoj
1954 Velocette MSS 500, Honda CBX 1000 -81, Maraton 250 -52, Nåt koreanskt poketbike
de står nog bara om man sfro besiktigar.. detta står på typ "övrigt" :D

Om du besiktar så säg ingenting utan bara kör in me bågen. Som sagt tidigare så kollar dom att ramnummret stämmer, blinkers och megafonen och diverse glapp.:ajjabajja det som kan ställa till det är om du har cuts som bara du får plats så kan dom kanske gnälla å fråga var sambon ska sitta. Så försök att ha ett par fotpinnar i bakfickan att tejpa dit,:gnissla .
Har själv haft massa konstiga hojar som jag har kapat och svetsat under åren de brukar gå bra bara dom "vanliga" grjerna är ok.:fakta
Men om du ska bygga dej en "riktig" cafe racer så ska du leta upp nåt från England, tyvärr så är ju dessa kvalitetshojar dyrare än en japan, men ska de vara riktigt så ska de.
En Traja eller Norton är ganska läckert eller om man vill vara riktigt exclusiv så blir det en Velocette eller en BSA Goldstar.:rock
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top