Funderingar på glidare

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hej på er vänner. Det är så här att jag har funderingar på glidare men har svårt att bestämma mig då jag inte har någon alls erfarenhet av dem. Vad säger ni?
Suzuki LS Savage 650
Maruder
Intruder
Enda kravet är att den har sissy bar då jag ska köra barnen

finns det någon som kan skicka tips och länk på vad ni tycker vilken man skulle köpa

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Om jag hade valt en glidare (gud bevare mig) så hade jag valt en med två cylindrar varför Savage hade gått bort.

Men, den kanske är charmig och har remdrift så vad vet jag :hej

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Jag har bara kört en Honda Shadow 800 i mellansegmentet och det var nog den sämsta körupplevelsen jag har haft på hoj. Hade gått efter något större än 1000cc.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMW R1200C.
Jag säger inte att den är bra men jag garvar iaf varje gång jag ser en. Den ser dock inte lika löjlig ut på bild som i verkligheten.
1200px-BMW_R1200C-pjt.jpg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Twin eller single?

Valet står egentligen bara mellan två Yamahamodeller: XV 535 Virago och SR 250 Custom.

Mycket eftertraktade modeller bägge två.
Har jag förstått.
SR250 går bort. De köps upp direkt av samlare, och till fantasipriser. Andra spekulanter har ingen chans att komma över denna eftertraktade modell. Bättre att satsa på Virago 535 i så fall.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
BMW R1200C.
Jag säger inte att den är bra men jag garvar iaf varje gång jag ser en. Den ser dock inte lika löjlig ut på bild som i verkligheten.
Tror den har 61 hk eller så, när jag jobbade på BMW sålde denna bra men många kunder kom in och sa att "den rycker konstigt"
Svaret dom fick var: "nej den är inte konstig, du kör på varvstoppet, den orkar inte mer än så, växla upp"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har bara kört en Honda Shadow 800 i mellansegmentet och det var nog den sämsta körupplevelsen jag har haft på hoj. Hade gått efter något större än 1000cc.
Shadow 800?
Trodde det bara fanns 600, 750, 1100.

Men en Shadow 750 är ganska ok. 600 är lite svag, men för hojtypen är den väl ok. Går ju att styla om ganska enkelt.
Men nu är det höst och det är inga större problem att köpa sig en Intruder 1400 för dryga 20 i hela landet.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
BMW R1200C.

James Bond fjantade väl runt på en sådan i en film...?

Spindelmannen hade ett gott öga till en systermodell:

BMW R1200 CL.jpg

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Det är ingen avgörande skillnad mellan de japanska glidarna annat än möjligtvis valet mellan förgasare eller insprutning. Välj den snyggaste och gå efter skick. Stor motor kan självklart vara kul men blir ofta onödigt mycket vikt att släpa runt på sett till ändamålet.

Shadow 750 är enkel att komma överens med och tillräckligt bra på allt. Något trött.

LS 650 är ganska kul då den är så oerhört liten och lätt. Just därför ger den heller inte mycket till glidarkänsla.

Intruder 1400 är en av få hojar i klassen med karaktär. Då den är relativt avskalad redan från fabrik är den dessutom rätt pigg.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det fanns en tid då SH-bladet och aktiva moderatorer satt ett stopp för detta. Men om nu livet redan är slut så.... Jag har kört en 650 Savage en gång. Den varvade ungefär 3000 rpm som max. vibrerade mer än min Husa 650, köregenskaper som en Fiat Panda och toppfart på 120. Hatar du dig själv så slå till.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kom in på på Alquist mc under forntiden(friggagatan) en gång o skulle ha en inneslang vid öppning på morgonen

En av mekarna skruva på en glidarhoj o sa " man måste vara hjärndöd om man köper en sån här"

Nuff said

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hej på er vänner. Det är så här att jag har funderingar på glidare men har svårt att bestämma mig då jag inte har någon alls erfarenhet av dem. Vad säger ni?
Suzuki LS Savage 650
Maruder
Intruder
Enda kravet är att den har sissy bar då jag ska köra barnen

finns det någon som kan skicka tips och länk på vad ni tycker vilken man skulle köpa
Vill du barnen illa, det går att adoptera bort dom om dom är så elaka att du vill straffa dom med en glidare..

1800-M är väll den enda jag kan tänka mej.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Shadow 800?
Trodde det bara fanns 600, 750, 1100.

Men en Shadow 750 är ganska ok. 600 är lite svag, men för hojtypen är den väl ok. Går ju att styla om ganska enkelt.
Men nu är det höst och det är inga större problem att köpa sig en Intruder 1400 för dryga 20 i hela landet.
Hade nog fel för mig, 750 måste det ha varit. 800 fanns bara i ett år och bara i USA tydligen.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle låna eller hyra en hoj först och ta med ungarna på några turer.
I början tycker de säkert det är kul men sen?
Om du köper en hoj, köp något du kan stå ut med själv, anpassning för passagerare går att göra på allt, mer eller mindre snyggt.
Topbox är ju ett utmärkt ryggstöd, på en sporthoj t ex. :cool:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Många sissys är ju totalt värdelösa för att skjutsa barn, det kräver att dom släpper föraren och lutar sig tillbaka och håller i enbart sissyn/handtag istället.

Då skulle jag föredra att ungarna höll i mig istället

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...