Funderingar på glidare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?

Ska man tänka så kan man ju inte ta ungarna på en promenad i barnvagnen heller, för hur rättfärdigar du för dig själv när en påtänd knarkare kör över er på trottoaren för att du kände för att ta en promenad?

Förmodligen kör man jävligt lugnt och passivt när man skjutsar det dyraste man har,

Folk cyklar ju med ungar på elcykel, ett fordon som definitivt har högre toppfart än det har väghållning och bromsar till.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?
Jag har kört runt grabben på hojen, han är säkert uppe i några kilometer nu, fram och tillbaka på vår kvartersgata utanför huset. Men då snackar vi relativt långsamt, han sitter framför mig och det är i praktiken noll trafik och bortsett från U-svängarna i ändarna av vägen bara rakt fram. Jag skulle ju inte bränna iväg med honom på Bulten :ajjabajja

Däremot såg jag en lirare med en geggmoppe som hade sin son(?) sittandes på tanken, medan han i rejält momsat tempo kryssade mellan bilarna på en krokig 70-väg, med fina omkörningar över krön, i kurvor osv. Såna är goda ambassadörer för hojkollektivet :dummer

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är obegripligt att folk kör omkring med sina ungar på mc ö h t. Motorcykel kör man för att det är kul. och hur kul är det att tänka på sina ungar som sitter bakpå hela tiden? Och hur kul har ungarna? Det är bara jobbiga föräldrar som ska försöka tvinga på ungstackarna sina egna intressen. Tro mig, de kommer inte tacka dig längre fram i livet för att de fick åka med på "fina hojturer", eller för att de skolades in i mc-livet redan i unga år.
Det är bara Thailändare o d som packar hojen full med familjemedlemmar, men de har faktiskt inget val. Har man råd med bil så låt ungarna åka tryggt och behagligt istället för att utsätta dem för de risker man tar när man sätter sig på en tvåhjuling.

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Du borde ha en HD Fatboy!
Och ja jag kör Japanskt också.

Bifogat

• 3C4201A8-C62C-4769-B1F6-B28F13D93D9D.jpeg
    3C4201A8-C62C-4769-B1F6-B28F13D93D9D.jpeg
    706.6 KB · Visningar: 23

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är obegripligt att folk kör omkring med sina ungar på mc ö h t. Motorcykel kör man för att det är kul. och hur kul är det att tänka på sina ungar som sitter bakpå hela tiden? Och hur kul har ungarna? Det är bara jobbiga föräldrar som ska försöka tvinga på ungstackarna sina egna intressen. Tro mig, de kommer inte tacka dig längre fram i livet för att de fick åka med på "fina hojturer", eller för att de skolades in i mc-livet redan i unga år.
Det är bara Thailändare o d som packar hojen full med familjemedlemmar, men de har faktiskt inget val. Har man råd med bil så låt ungarna åka tryggt och behagligt istället för att utsätta dem för de risker man tar när man sätter sig på en tvåhjuling.

Jag har en junior som ofta tjatar om att få åka med på hojen, är inte jag som tjatat på att få han att åka utan har nog snarare bromsat det hela i några år men nu får han åka ibland. Tar det väldigt lugnt, men visst det är ju vissa risker ändå.

20220721_150409.jpg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en junior som ofta tjatar om att få åka med på hojen, är inte jag som tjatat på att få han att åka utan har nog snarare bromsat det hela i några år men nu får han åka ibland. Tar det väldigt lugnt, men visst det är ju vissa risker ändå.
Jag har aldrig åkt bakpå nångång, men det känns mest som att det skulle vara obehagligt. Ingen kontroll. Sen är det väl inte bara att "åka med", att sitta bakpå kräver en viss teknik vad jag förstår. Luta med i kurvorna och annat.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har aldrig åkt bakpå nångång, men det känns mest som att det skulle vara obehagligt. Ingen kontroll. Sen är det väl inte bara att "åka med", att sitta bakpå kräver en viss teknik vad jag förstår. Luta med i kurvorna och annat.
Jag har bara åkt bak några gånger och det är ju bland det värsta jag vet, kurvor känns ju hur läskigt som helst.

Nu har dock junioren en annan uppfattning om detta än sin pappa och verkar bevisligen gillar att åka bak på hoj.? Avsaknad av fullt utvecklat konsekvenstänk underlätta säkert också för att gilla att åka bak.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är bara jobbiga föräldrar som ska försöka tvinga på ungstackarna sina egna intressen. Tro mig, de kommer inte tacka dig längre fram i livet för att de fick åka med på "fina hojturer", eller för att de skolades in i mc-livet redan i unga år.
Så man ska låta ungarna sitta och glo i soffan tills dom är vuxna och kan skaffa egna hobbys? Inte ta med dom på fisketurer, skogspromenader, korvgrillning, roliga utflykter eller ens köpa leksaker åt dom? Dom kanske inte vill leka med just den saken, fast dom vet inte om det, utan bara tvingas till det?

Visst, jag var mycket ute i naturen med mina föräldrar, och vi campade en hel del, och det fortsätter jag göra med min familj. Jag hängde alltid med farsan i verkstan och garaget också, och det fortsätter jag med. Lustigt nog har jag aldrig tvingat med grabben ut i naturen, eller till verkstan, han tjatar själv om det, och jag blir lika glad varje gång. Han har fått åka med på hojen, när han själv har velat, vill han inte ta en runda utanför huset så behöver han inte.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Så man ska låta ungarna sitta och glo i soffan tills dom är vuxna och kan skaffa egna hobbys? Inte ta med dom på fisketurer, skogspromenader, korvgrillning, roliga utflykter eller ens köpa leksaker åt dom? Dom kanske inte vill leka med just den saken, fast dom vet inte om det, utan bara tvingas till det?

Visst, jag var mycket ute i naturen med mina föräldrar, och vi campade en hel del, och det fortsätter jag göra med min familj. Jag hängde alltid med farsan i verkstan och garaget också, och det fortsätter jag med. Lustigt nog har jag aldrig tvingat med grabben ut i naturen, eller till verkstan, han tjatar själv om det, och jag blir lika glad varje gång. Han har fått åka med på hojen, när han själv har velat, vill han inte ta en runda utanför huset så behöver han inte.
Jag tänkte mer på begreppet "fotbollsfarsor". Typer som tvingar den stackars grabben att spela boll fastän han hellre vill skriva poesi och spela gitarr.
Att köpa en moppe eller crosshoj till ungen verkar som en bra ide, men att behöva sitta bakpå och åka med farsan på hojen? Men alla blir saliga på sin tro, som sagt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tyckte det var sjukt roligt att åka hoj som ung. Både morsan, farsan och morfar körde, jag har åkt med på många långa turer med samtliga inklusive hojsemestrar och fullkomligen älskade det. Jag är absolut tacksam för att jag fick åka med, det har jag sagt till mina föräldrar många gånger. Troligtvis är det det som gjorde att jag själv ville ta hojkort, så det är klart att jag är tacksam. Men det är klart, om ungen inte uppvisar någon form av intresse av att åka med eller rentav visar tydligt att den inte vill så ska man såklart inte tvinga med den. Tjejens två småkids älskar fordon av alla varianter och tjatar redan om att få åka med mig på hojen, men då de är sex och fyra år gamla så har jag sagt att det får vänta ett tag... :gnissla Vi har dock varit ute en sväng med både traktor och fyrhjuling, de tyckte att det var skitkul och formligen tjöt av skratt. Min tanke kring det här med att köra eller inte köra med ungen bakpå är helt enkelt att om du frågar och får positivt respons på förslaget eller om ungen på eget bevåg uttrycker att det finns ett intresse så låt dem prova, gillar det det så fortsätt och om inte så lägg ner. Måste det vara svårare än så?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tänkte mer på begreppet "fotbollsfarsor". Typer som tvingar den stackars grabben att spela boll fastän han hellre vill skriva poesi och spela gitarr.
Att köpa en moppe eller crosshoj till ungen verkar som en bra ide, men att behöva sitta bakpå och åka med farsan på hojen? Men alla blir saliga på sin tro, som sagt.
Du verkar lite upphängd på att barnen på något skulle göra det mot sin vilja? Är det helt otänkbart för dig att kidsen tycker det är svinroligt att åka med och ber om mer?

Och absolut, gör de inte det efter en provtur, ja, då är det nog ingen som tvingar sina kids att åka med fler gånger?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du verkar lite upphängd på att barnen på något skulle göra det mot sin vilja? Är det helt otänkbart för dig att kidsen tycker det är svinroligt att åka med och ber om mer?

Och absolut, gör de inte det efter en provtur, ja, då är det nog ingen som tvingar sina kids att åka med fler gånger?
Jag undrar snarare varför man vill ha barnen med? Känner man sig inte begränsad i sin åkning, att man tänker mer på vad som kan vara farligt eller obehagligt. Jag gör/gjorde mycket saker med mina barn , men då saker där de kan interagera och vara delaktiga. Transporter blev alltid med bil.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar snarare varför man vill ha barnen med? Känner man sig inte begränsad i sin åkning, att man tänker mer på vad som kan vara farligt eller obehagligt. Jag gör/gjorde mycket saker med mina barn , men då saker där de kan interagera och vara delaktiga. Transporter blev alltid med bil.
Varför skaffa barn? De begränsar ju livet något enormt.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, dom som själva har misslyckats och ska leva ut sina drömmar genom sina barn borde få taggtråd runt pungen och 3 storlekar för små kalsingar innan dom blir utskickade på långmarsch barfota.

Mina barn blir tvingade till extremt få saker, det sträcker sig till att äta det som serveras, vara snälla och respektfulla mot sin omgivning och stå upp för sina misstag. I övrigt är det ganska fritt fram, bortsett från droger och olagligheter. Vill grabben skriva poesi i klänning, självklart, vill tjejerna bli byggjobbare, fine. Detsamma gäller hobbys, deras val, men jag tänker helt klart få dom att testa på så mycket som möjligt, och gärna saker jag kan hjälpa till med och har egen kunskap om.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC