Funkar Resorb mot bakfylla - Ytterst vetenskaplig poll

Funkar Resorb?


  • Antal röstningar
    0

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan säga såhär.. jag jobbar på en industri med extrem hetta där vi vid sommartid egentligen ska dricka minst 6+liter vatten på 8 tim
vi får ut resorb genom företaget men jag med fler tycker inte dom hjälper ett smack. men funkar det för er så :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
kan säga såhär.. jag jobbar på en industri med extrem hetta där vi vid sommartid egentligen ska dricka minst 6+liter vatten på 8 tim
vi får ut resorb genom företaget men jag med fler tycker inte dom hjälper ett smack. men funkar det för er så :tummenupp


Har du friska njurar och äter fö normalt så är det lugnt.

Det finns väl en orsak varför företaget som säljer resorb inte har gjort en riktig vetenskaplig, oberoende undersökning med placebo och hela skiten. Skulle det där visa sig att det verkligen fungerar så skulle de öka sin omsättning mångdubbelt.

Det kan hända att de gjort en vetenskaplig undersökning, men som de medvetet håller väldigt tyst om eftersom den inte visade något som var företaget till gagn... Detta är det mest troliga scenariot eftersom alla vill komma på en tablett mot bakfylla som fungerar och även har vetenskapliga bevis på detta.


Men. Så länge ni tror på ett piller som kostar multum så är det bara att köra.


Jo en sak till. Skulle vara kul att mäta er saltbalans i blodet innan ni ska till och kröka och sedan på morgonen efter. Tror knappast att någon av er skulle lida av brist på dessa salter om ni är friska för övrigt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har du friska njurar och äter fö normalt så är det lugnt.

Det finns väl en orsak varför företaget som säljer resorb inte har gjort en riktig vetenskaplig, oberoende undersökning med placebo och hela skiten. Skulle det där visa sig att det verkligen fungerar så skulle de öka sin omsättning mångdubbelt.

Det kan hända att de gjort en vetenskaplig undersökning, men som de medvetet håller väldigt tyst om eftersom den inte visade något som var företaget till gagn... Detta är det mest troliga scenariot eftersom alla vill komma på en tablett mot bakfylla som fungerar och även har vetenskapliga bevis på detta.


Men. Så länge ni tror på ett piller som kostar multum så är det bara att köra.


Jo en sak till. Skulle vara kul att mäta er saltbalans i blodet innan ni ska till och kröka och sedan på morgonen efter. Tror knappast att någon av er skulle lida av brist på dessa salter om ni är friska för övrigt.

Jag tycker vi lägger resorben bredvid de guldpläterade högtalarkablarna i hyllan för modernt mytomspunnet "lura pengarna av de lättlurade" mumbo jumbo och återgår till julsnapsen, effekten den har är sannerligen väldokumenterad.
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Placeboeffekten rockar! :rock

Jag tjackade Bakis (samma som resorb) men säljs på annat ställe.
Ingen bakfylla!
Upp kl 7 som om man vore nitton igen! Klippte milen, spelade en timme innebandy och bar sen hem ett par kassar med 20L mjölk i vardera från affär´n. (affärn ligger sju Km bort).

Nåja, kanske inte exakt, men nån bakfylla hade jag inte!
(en del av hemligheten ligger givetvis i det vatten man får i sig på natten där... TROTS att kudden ropar nåt vansinnigt högt!) :)
Så placebo eller ej... funkar kanon!


Och vaddå natrium förloras.....salt kan dock lätt ersättas.
Vad tror hon salt är (hint: NaCl) ;)
Och jo - det ÄR vitaminer osv i de där baksmällebillrena (Lindeman! aka Hasse Alfredsson) :D



Finns massa kuliga sorter - antideppressiva medel heter de.
Eller så går ju uppåttjack oxå.

Det jag vill få fram är att man inte behöver köpa någon färdig tablett...utan det går lätt att att få i sig innehållet i bakfylletabletter på annat sätt....men tillverkarna av dessa tabletter uppskattar att ni konsumerar dem. De ev. vitaminerna som skulle finns är dock så billigt famställda att kroppen inte kan ta upp det på rätt sätt så att du skulle få någon nytta av dem.
 

Dr.Bike

Guest
Det jag vill få fram är att man inte behöver köpa någon färdig tablett...utan det går lätt att att få i sig innehållet i bakfylletabletter på annat sätt....men tillverkarna av dessa tabletter uppskattar att ni konsumerar dem. De ev. vitaminerna som skulle finns är dock så billigt famställda att kroppen inte kan ta upp det på rätt sätt så att du skulle få någon nytta av dem.

Ok!
Att vitaminer "billigt framställda" skulle vara annorlunda för kroppen att ta upp det visste jag inte, det får du berätta mer om en annan gång.
Naturliga grejer är alltid bäst typ frukter och bär för att inte tala om lökar...
Så att man visst kan få i sig de rätta grejerna på annat sätt är ju solklart.
Men som någon så träffande skrev, det är bara tjejer som är så duktiga.
VI killar brukar som sagt bara få av oss skorna och sedan ropar kudden.
I bästa fall får man i sig en näve chips och en avslagen cola på vägen dit... ;)

God Jul på dig nu, och ett ännu godare nytt år, med allt spännande som ska hända bortom nyåret!
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag köper inte dyra tabletter. Jag köper på teknikmagasinet. En kvälls dos kostar 5kr och det är det värt utan att ens tveka på! :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Personligen så blir jag aldrig så dålig dagen efter att jag riktigt kan kalla det bakfylla. Törstig som en bäver och sugen på vad som helst som består av tillräckligt hög andel flott och salt blir jag ju men det är väl knappast unikt.

Kollar man teoretiskt på de effekter alkoholintag har på kroppen i efterhand samt vad resorb skulle kunna göra så inser man att det inte år frågan om så mycket annat än placebo.

Det resorb gör är att det innehåller lite sockerarter och salter för att återeställa saltbalansen och i viss mån underlätta att återställa vätskebalansen. Den effekten är dock inte nämvärt större än om du dricker rent vatten. Visst förlorar man en del salt på grund av alkoholens vätskedrivande egenskaper men saltbrist är oerhört ovanligt bland friska västerlänningar. Vi får snarast i oss för mycket salt.

De huvudsakliga orsakerna till bakfylla är dels vätskebristen (Som kan påverka vätskelager mm kring hjärnhinnan och därigenom bidra till huvudvärk och illamående) och dels de slaggprodukter som bildas när kroppen bryter ner alkohol. Huvudsakligen ättiksyra och etylaldehyd (Etylaldehyd är närbesläktat med formaldehyd som används till formalin som man använder till att bevara lik och organ som ska visas upp på muséer)
Ättiksyran ger surt pH i blodet och det kan göra att man mår dåligt och får huvudvärk. Aldehyder rent generellt är giftiga och att man mår dåligt av dom är inte konstigt alls.

Resorb kanske kan tänkas fylla en funktion om man varit riktigt bäverdålig under kvällen och legat i ett hörn och spytt galla men annars har man inte förlorat så mycket salter att det finns någon poäng.

På det stora hela så gäller det att dricka lite mer vatten. Gärna några glas innan man går i säng och sen fortsätta det på morgonen när man vaknar. Då har man med bara vatten (Som är gratis) gjort det som resorb kan göra.

Vad gäller ättiksyra och etylaldehyd så är det inget som resorb kan påverka alls. Det är frågan om metaboliska reaktioner och utsöndring i uring och det går med en bestämd hastighet som varierar från person till person.

Med andra ord. Det finns inget rent teoretisk som stödjer att resorb skulle fungera som dagen efter. Dom anger det dessutom inte på förpackningen att det är för den indikationen eftersom dom då skulle vara tvungna att bevisa detta.

Om någon dock anser att Resorb hjälper så drick på för all del. Placebo ska inte underskattas.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Fakta: På förpackningen står det att det motverkar diarré. Alltså inte en särskilt het grej att ha framme när damerna anländer.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag har dragit 2 tuber resorb och kan saga att jag markte skillnad redan efter 30 min pa hardd bakfylla!
 

Dr.Bike

Guest
Kollar man teoretiskt på de effekter alkoholintag har på kroppen i efterhand samt vad resorb skulle kunna göra så inser man att det inte år frågan om så mycket annat än placebo.

+ massa kloka och riktiga saker ur medicinsk synpunkt...

Om någon dock anser att Resorb hjälper så drick på för all del. Placebo ska inte underskattas.


Som jag skrev tidigare...

Placebo Rockar! :yoparty

Faktiskt.

Jag ger mig den på att placebo botat fler sjukdomar än mediciner i sig.
Många vetenskapliga blindstudier visar tydliga resultat åt det hållet iaf.
Och visst: Funkar det så funkar det.

Men i resorbdebatten (som många andra vätskerelaterade debatter alltifrån fysträning osv) så fokuseras det alltid på dessa SALTER.
Fasen glöm dom.
Som Steffo så försiktigt uttrycker det: "Vi får snarast i oss för mycket salt" vill jag ändra till: Vi får ALLTID i oss för mycket salt.
Redan om vi aldrig saltar på maten så får vi mer än dagsbehovet av vanlig mat.
Och vare sig en praktfylla ELLER fysisk träning pockar på saltåterfyllnad.
(som många tror)

På våra överlevnadsutbildningar i skärgården och i vinterfjällen så kunde enstaka nå en kritisk nivå efter ett par veckor.

Nä jag tror det även finns ANDRA grejer som händer under en bakfylla, än dessa uttjatade salter...

Mineraler och andra näringsämnen samt sockerarter spelar givetvis en roll.
Men givetvis är det som Steffo säger, hur trist och osexigt det än låter, vatten, vatten bara vanligt vatten som är nyckeln.
Dels för återfyllnad, dels för att skölja igenom njurar/lever/reningsorgan och pissa ut skiten.


Men alla är en sucker för snabba lösningar. Även jag.
Och jag TYCKER mig känt en skillnad, och människan psyke ÄR fantastiskt.
Placebo effekten rockar verkligen.

Av samma anledning köper folk Slick 50, Motaloy-tabletter, överdoserar C-vitaminer, bälgar i sig vatten som galna, tjackar joniseringsapparater och vattenvirvlare...

PLACEBO.

:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag skrev tidigare...

Placebo Rockar! :yoparty

Faktiskt.

Jag ger mig den på att placebo botat fler sjukdomar än mediciner i sig.
Många vetenskapliga blindstudier visar tydliga resultat åt det hållet iaf.
Och visst: Funkar det så funkar det.

Men i resorbdebatten (som många andra vätskerelaterade debatter alltifrån fysträning osv) så fokuseras det alltid på dessa SALTER.
Fasen glöm dom.
Som Steffo så försiktigt uttrycker det: "Vi får snarast i oss för mycket salt" vill jag ändra till: Vi får ALLTID i oss för mycket salt.
Redan om vi aldrig saltar på maten så får vi mer än dagsbehovet av vanlig mat.
Och vare sig en praktfylla ELLER fysisk träning pockar på saltåterfyllnad.
(som många tror)

På våra överlevnadsutbildningar i skärgården och i vinterfjällen så kunde enstaka nå en kritisk nivå efter ett par veckor.

Nä jag tror det även finns ANDRA grejer som händer under en bakfylla, än dessa uttjatade salter...

Mineraler och andra näringsämnen samt sockerarter spelar givetvis en roll.
Men givetvis är det som Steffo säger, hur trist och osexigt det än låter, vatten, vatten bara vanligt vatten som är nyckeln.
Dels för återfyllnad, dels för att skölja igenom njurar/lever/reningsorgan och pissa ut skiten.


Men alla är en sucker för snabba lösningar. Även jag.
Och jag TYCKER mig känt en skillnad, och människan psyke ÄR fantastiskt.
Placebo effekten rockar verkligen.

Av samma anledning köper folk Slick 50, Motaloy-tabletter, överdoserar C-vitaminer, bälgar i sig vatten som galna, tjackar joniseringsapparater och vattenvirvlare...

PLACEBO.

:)

Så sant som det är sagt. Placebo rockar fett som fan:yoparty
 

Dark_Messenger

Guest
Testade på årets lellevecka för första gången. Min högst vetenskapliga analys av detta skit är att man blir lite bättre dagen efter, men det botar inte!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jaja, blev inte direkt packad men vi får väl se. Är jag dålig imorrn så har korvgubbe tappad en hel del cred :fakta
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Det är ju inte direkt till för att man inte ska kunna känna gårdagens supande i kroppen. Det är snarare till att man ska kunna stå upp på benen efter gårdagens krök. Som ett hjälpmedel helt enkelt. :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ptja... jaag blev ju aldrig direkt full igår så det där ultimata testet uteblev. Vätskebalansen verkar dock vara väldigt bra för att vara dagen efter och jag mår rätt bra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har försvinnande låg serotoninnivå till vardags. Hur fan ska man göra då? Kan man tjöpa det på tub?

Det finns ett utmärkt botemedel mot detta också i form av ett vitt pulver för nasal administration. Lämpligen tas en dos under kvällen och en påföljande morgon.

Ok!
Att vitaminer "billigt framställda" skulle vara annorlunda för kroppen att ta upp det visste jag inte, det får du berätta mer om en annan gång.
Naturliga grejer är alltid bäst typ frukter och bär för att inte tala om lökar...
Så att man visst kan få i sig de rätta grejerna på annat sätt är ju solklart.
Men som någon så träffande skrev, det är bara tjejer som är så duktiga.
VI killar brukar som sagt bara få av oss skorna och sedan ropar kudden.
I bästa fall får man i sig en näve chips och en avslagen cola på vägen dit... ;)

God Jul på dig nu, och ett ännu godare nytt år, med allt spännande som ska hända bortom nyåret!

Där finns inga vetenskapliga studier som har lyckats påvisa att syntetiskt framställda vitaminer skulle ha sämre effekt än naturliga. Detta gäller dock så länge de är i samma isomerform vilket inte alltid är fallet när man framställer större molekyler på syntetisk väg. Ett ypperligt exempel på detta är Losec där bara ca 70% av den verksamma substansen i pillerna fungerade då den var i rätt isomerform.
Studerar man etiketten på vitamintillskott noterar man ofta att det förekommer att de innehåller säg 130% av RDI för en vitamin och detta beror oftast på ovanstående effekt.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top