Funkar startmotorn då motorn går?

Svensson82

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2012
Ort
.
Hoj
Suzuki GSX-R 750, K4
Som rubriken lyder. Har funderat på detta ett tag men har aldrig vågat prova :gnissla
Någon som är modigare än mig som har testat (eller har gjort det av misstag)? Vad händer, slaktas startmotorn direkt eller drar inte ens solenoiden?

//Nyfiken och snål:confused:
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå, den funkar, men man ska nog inte sitta och nöta med startmotorn medans hojen går ändå, kan inte tänka mig att det är någon bra idé. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den på japanska motorcyklar vanligaste lösningen, är en sk startmotorkoppling. Den fungerar som ett frihjul. På en sådan cykel är det relativt ofarligt om man skulle trycka på startknappen när motorn går. Det som då händer är att startmotorvarvtalet ej upphinner vevaxelvarvtalet, varför startmotorkopplingen fortfarande går som frihjul. Dock kommer ju startmotor att vara vara obelastad och därför kunna nå ett högre varvtal än vad som kan vara hälsosamt i längden.

På tex HD och iaf äldre BMW-boxers så har man startkrans och ett startmotordrev som slår ut och kuggar in i startkransen, här är det lika riskabelt att trycka på starten när motorn går som på en bil, dvs endera blir det rassel pga att startmotordrevet inte går i ingrepp, eller så blir det ingrepp och startmotors växel och drivända kan drivas till övervarv.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Som ovan så händer inget alls.

Dom som kör vinter skall dock hålla startknappen insmord och kärvfri.

Har bränt kol och slitbanor när den fastnat i intryckt läge sen kört en halvtimma , motsvara väl slitaget av en mc som rullat 9995 varv runt jorden där startmotorn använts normlat:crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jörgen Karlsson skrev
eller så blir det ingrepp och startmotors växel och drivända kan drivas till övervarv
Rent praktiskt innebär det här att på ca 1,5mil motorväg med bilmotorns svänghjul drivande startmotorn att det lilla kugghjulet på startmotorn "slets" ut. Det fanns inga tänder kvar på det. Vilket märktes rent praktiskt nästa morgon genom att man hörde hur startmotorn surrade. :confused: Men inget mer hände. :confused: :confused:
Vad som hänt var att startmotormekanismen hängt sig så startmotorn inte gick tillbaka efter starten. :huvet
PS Bilen lät inte normalt efter starten och under de 1,5milen motorväg. Det var nått konstigt ljud. :va Men annars inga problem. :) DS
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja om man ska vara riktigt noggrann så sitter det oftast en koppling av frihjulsmodell även i växelhuset på en startmotor av bil-/HD-typ. Det är för att förhindra en våldsam sprängning av elmotorn. Men jag ville inte förvirra beskrivningen med att nämna det. Det viktiga är att förstå att det på elstart av kuggkranstyp, lätt blir medeltid om man engagerar startmotorn när motorn går. På motorer som har startmotor av frihjulstyp (som på tex de flesta japs, duccar mfl), så är det däremot ofta mindre kostnadsdrivande om misstag sker med startmotorn.

Så i ditt fall var det den i startmotor inbyggda kopplingen som räddade själva motordelen från att sprängas.

Dessa startmotorkopplingar av frihjulstyp brukar vara av typen rullkoppling, ducati kör en liknande variant med backar (sprag clutch).

Bild rullkoppling
http://adcats.et.byu.edu/ADCATS/Example_Problems/ProE_Modeler/4Clutch/4Clutch1.GIF

Jörgen Karlsson skrev
Rent praktiskt innebär det här att på ca 1,5mil motorväg med bilmotorns svänghjul drivande startmotorn att det lilla kugghjulet på startmotorn "slets" ut. Det fanns inga tänder kvar på det. Vilket märktes rent praktiskt nästa morgon genom att man hörde hur startmotorn surrade. :confused: Men inget mer hände. :confused: :confused:
Vad som hänt var att startmotormekanismen hängt sig så startmotorn inte gick tillbaka efter starten. :huvet
PS Bilen lät inte normalt efter starten och under de 1,5milen motorväg. Det var nått konstigt ljud. :va Men annars inga problem. :) DS
 
Last edited:

Svensson82

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2012
Ort
.
Hoj
Suzuki GSX-R 750, K4
Tack för svaren! Då har jag lärt mig något idag också och min nyfikenhet har stillats!:tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Om jag trycker på startknappen när motorn är igång så byter jag mellan bränslemapparna :cool:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag drabbades av en rasad solenoid på min ökenracer så startmotorn gick konstant. Upptäckte det vid ett depåstopp att cykeln vägrade stanna så fick panikmecka av ena polen på relät med tuggande startmotor....:banana
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top