Funktionärsfråga: Blåflagg

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tjing!

Jag var ju nere i Linköping i helgen och fick min funktionärsoskuld tagen rejält (och med mersmak).

En sak som jag har funtat över de senaste dagarna är blåflaggssituationer.

Hur vill ni som racear ha blåflaggorna egentligen, både ni som "inte kör lika fort" och "ni som är stressade".

Kändes som om vår postering vid några tillfällen var för snabba med den blåa.

/Lime
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Stillahållen för att varna att det är på gång och flaggande när omkörning kommer ske inom posteringsområdet. Det är ju lite svårbedömt när omkörningen kommer att ske men har man fått en svängande blåflagg räknar man med att nån kommer inom ett par tre posteringar (nu tog det ett halvarv i mitt fall)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tycker du skall gå på de instruktioner du fått, duger inte dom så begär bättre.
vi ska underkasta oss de uppsatta reglerna, :fakta
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Har jag inte fel så är den stillahållna blå flaggan borttagen i grundreglerna och endast blå svängandes skall användas och det om föraren kommer bli omkörd inom en par posteringar.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Svängande blåfalgg när omkörning är omedelbart förestående (inom posteringen eller kanske nästa också) annars blir den meningslös. På Sviestad betydde den, "du kommer bli varvad nån gång under detta eller nästa varv", då kan man lika gärna skita i den.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Busenkelt juh, bara att hålla sitt spår och fortsätta att gasa, detta gäller både den som blir omkörd och den som kör om :tummenupp
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
håkan skrev:
Flaggor...

jag tror de här stämmer ganska bra faktiskt

http://www.n-r-s.se/flaggor.htm

//Håkan

Det hoppas jag ochså, eftersom det är den jag lärt mig ifrån :)
Har stått funkis under en Classic Racing tävlingshelg och det var nog bra träning eftersom det inte går så vansinnigt fort och hojarna inte så tunga. ( OT: med undantag av det sidovagnsekipage av betong som hamnade lång ut i sandfållan :huvet )
Men det här med blåflagg kan vara lite knepigt ibland ändå.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jo, alltså, jag kan de formella reglerna. Vad jag var ute efter var en mera förarbetonad insyn till när och hur blåflaggan ska ut. Som på Sviestad. Är det vettigt att blåflagga i början av långa rakan?

Inser att det krävs bra kännedom om både banan och förarna för att få till det här med blåflagg ordentligt men om 3-4 år eller så ska man nog börja få häng på det.

Impad är jag iaf av hur jävla fort det går...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top